Bedankt voor alle leuke reacties, ik ben zelf ook benieuwd wat ik ervan ga brouwen.
@ Martijn: Het wordt alleen geen haakharm unit, maar het N.C.H. systeem, dwz de containers worden met kabels op een extra, bovenop het vrachtwagen chassis liggende chassis getrokken.
Het verlengen van het chassis van de Volvo zelf:
Eerst heb ik van evergreenstrips 2 precies evenlange stukken gemaakt. deze moeten precies even lang zijn om te voorkomen dat het chassis scheef wordt.
Op de foto liggen deze strips boven de lineaal.
De plaats waar het chassis doorgezaagd gaat worden heb ik gemerkt door dun met een mesje aan beide kanten een streepje te trekken. op de volgende foto niet echt zichtbaar, maar ter hoogte van de 14.5 cm:
Hierbij rekening houdend met onder andere de tank en andere atributen die naderhand nog gemonteerd moeten worden.
Daarna heb ik de figuurzaag ter hand genomen en er een metaalzaagje in gedaan (zeer fijne tandjes) en heb ik het chassis doormidden gezaagd.
De volgende stap was om een stuk evergreen aan de binnenkant van het chassis te bevestigen, dit is dus niet het stuk van de werkelijke verlenging, maar dient ter versteviging van de verlenging. Dit komt tegen een dwarsbalk aan zoals op de foto te zien is, dit om het precies recht erop te krijgen.
Daarna kan het stukje styreen van de werkelijke verlenging aan de buitenkant van het chassis bevestigd worden, en herhaalt het proces zich aan de andere kant van het chassis.
Het tweede stuk wat ter versteviging bevestigd wordt wordt dan net zo ver afgeschuurdt met een nagelvijltje totdat het chassis recht is. Op de volgende foto is dat het stuk aan de bovenkant.
De ijzeren maatlat doet telkens dienst om te zien of alles recht is, zoals op de volgende foto te zien is.
Nadat nu het chassis "grof" verlengt is, is het zaak om het geheel weer mooi af te werken zodat er van deze werkzaamheden dadelijk vrijwel niks meer te zien is. Dat is dus mijn taak voor de komende week. Nu eerst maar eens even de lijm goed laten drogen.
Tot aan de volgende update
gr robert