Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 0:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 366 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 37  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2005 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 okt, 2005 21:57 pm
Berichten: 1326
Woonplaats: Waddinxveen
bert mag ik je een tip geven? ja vast wel, je kan beter het chassis verlengen als ie nog niet is afgebouwd, dan wordt hij rechter en steviger.
als ze verlijmt zijn heb ook nog een tip:
ga naar je gasfornuis
verhit je mesPUNTje
ga met je puntje over de naad heen en verhit van bijde helften het plastic en trek het hete plastic over de naad, dit zorgt voor extra stevigheid.
let op: verhitten niet smelten, alleen het bovenste vlak smeltenz odat je dat over de naad kan trekken.

verder ziet die motor er netjes uit. ik schenk nooit zoveel aandacht aan die motor :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 okt, 2005 9:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Je gaat lekker Bert.
Ga jij het blok wel painten?.

En je weet he,als je veel spuitwerk hebt,ik woon achter jouwn tuinomheining :lol: .

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 okt, 2005 22:50 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
@ Martijn: Eigenlijk heb ik nog niet nagedacht over de kleurstelling van de cabine, ik denk wel dat ik een jaren tachtig kleurencombinatie (dus nog zonder metalic) ga.

@ Mattijs : Bedankt voor de tip voor het verstevigen van het verlengde chassis, deze zal ik zeker toepassen.

@ Homie: Het blok ga ik zeker nog painten, ik heb op het net al naar wat kleuren gezocht, en gevonden. Ik was in eerste instantie ook nog op zoek naar bekabeling voor het blok, maar ik was geschrokken van de hoeveelheid kabels, terwijl een gedeelte al op het motorblok zelf zit. Ik denk dus dat ik mij beperk met het acentueren van deze "kabels".

Ondertussen ben ik ook al druk doende geweest met het chassis en het motorblok.
Na drie dingen van de motor op elkaar te hebben gelijmt kan ik beginnen aan mijn vuurproef met plamuur (best nog wel wat kieren, maarja het is dan ook van Revell).

Het chassis zit volgens bouwbeschrijving nu "kaal" in elkaar, met alleen de voorste verenpaketten erop gelijmt.
Aangezien er een open container op komt ben ik dus aan het rekenen geslagen wat de maten moeten worden.
Een container zal ongeveer 6 meter (20ft) lang zijn. Op schaal 1/25 komt dit neer op ongeveer 24 centimeter.

Vanachter de cabine zal ik daardoor het chassis met ongeveer 5 tot 6 centimeter moeten verlengen, dit wordt dan 5 centimeter, omdat de container altijd over het chassis heen hangt aan de achterkant.
De totale voertuiglengte gaat dan (op schaal) van 28 naar 33 centimeter (zonder container). (in werkelijkheid zou dat dan 8.25 meter zijn)
Waneer de container op het voertuig geplaatst is zal deze dan ongeveer 1.5 cm uitsteken op het chassis.
In werklijkheid komt dat neer op 25 tot 50 centimeter.
Van Droopy'ke heb ik inmiddels een heleboel referentiefoto's ontvangen van het N.C.H. systeem (het chassis en hydrauliek) waarmee de container opgepikt en afgezet kan worden (dank dank dank etc) en daarmee kan ik dan eens lekker gaan scratchen, voor het eerst in mijn modelbrouwcariere.

Updates met foto's volgen zsm.

gr robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2005 1:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Nu word ik echt benieuwd Robert, ff een top chop erop los laten en je heb iets bijzonders :lol:

Maar ik kijk al uit naar de foto`s van je eerste scratchbuild onderdelen.

Ron

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2005 7:28 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 10 jun, 2005 12:46 pm
Berichten: 1585
Robert,

Na die schitterende uitleg ben ik toch wel benieuwd naar de foto update. Vooral het scratchbuild gedeelte ... dat belooft wat te worden.

Groeten,

Mark


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2005 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 okt, 2005 21:57 pm
Berichten: 1326
Woonplaats: Waddinxveen
succes, misschien kan ik hier wat van leren als ik ook nog een haakarmvoertuig ga bouwen :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2005 18:50 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Ook ik kijk al uit naar de foto's van je brouwwerken, Robert. :wink:

Dit gaat een machtige truck worden. 8)


Droop

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2005 23:27 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Bedankt voor alle leuke reacties, ik ben zelf ook benieuwd wat ik ervan ga brouwen.

@ Martijn: Het wordt alleen geen haakharm unit, maar het N.C.H. systeem, dwz de containers worden met kabels op een extra, bovenop het vrachtwagen chassis liggende chassis getrokken.

Het verlengen van het chassis van de Volvo zelf:

Eerst heb ik van evergreenstrips 2 precies evenlange stukken gemaakt. deze moeten precies even lang zijn om te voorkomen dat het chassis scheef wordt.

Afbeelding

Op de foto liggen deze strips boven de lineaal.

De plaats waar het chassis doorgezaagd gaat worden heb ik gemerkt door dun met een mesje aan beide kanten een streepje te trekken. op de volgende foto niet echt zichtbaar, maar ter hoogte van de 14.5 cm:

Afbeelding

Hierbij rekening houdend met onder andere de tank en andere atributen die naderhand nog gemonteerd moeten worden.

Daarna heb ik de figuurzaag ter hand genomen en er een metaalzaagje in gedaan (zeer fijne tandjes) en heb ik het chassis doormidden gezaagd.

Afbeelding

De volgende stap was om een stuk evergreen aan de binnenkant van het chassis te bevestigen, dit is dus niet het stuk van de werkelijke verlenging, maar dient ter versteviging van de verlenging. Dit komt tegen een dwarsbalk aan zoals op de foto te zien is, dit om het precies recht erop te krijgen.

Afbeelding

Daarna kan het stukje styreen van de werkelijke verlenging aan de buitenkant van het chassis bevestigd worden, en herhaalt het proces zich aan de andere kant van het chassis.

Afbeelding

Het tweede stuk wat ter versteviging bevestigd wordt wordt dan net zo ver afgeschuurdt met een nagelvijltje totdat het chassis recht is. Op de volgende foto is dat het stuk aan de bovenkant.

Afbeelding

De ijzeren maatlat doet telkens dienst om te zien of alles recht is, zoals op de volgende foto te zien is.

Afbeelding

Nadat nu het chassis "grof" verlengt is, is het zaak om het geheel weer mooi af te werken zodat er van deze werkzaamheden dadelijk vrijwel niks meer te zien is. Dat is dus mijn taak voor de komende week. Nu eerst maar eens even de lijm goed laten drogen.

Tot aan de volgende update

gr robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2005 2:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Ok geen top shop maar wel sectioned a piece of youre frame :lol: :lol:

En nu ga je kijken voor een stukje U profiel in de maat van je frame neem ik aan Bert?

Ron

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2005 6:12 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Eh Ronald, het was dan meer zoiets als een cha-chop :lol: .

Ik ga trouwens zelf proberen om dmv wat kleinere stripjes styreen, en het bekende plamuren en schuren om dat stuk chassis gelijk aan de rest te krijgen. Er is dus nog heel wat werk voor de boeg.

gr robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 366 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 37  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement