Net als op glad ijs, kleine stapjes.
Eerst een aanpassing aan het achterste landingsgestel, de kitversie:
Op referentiefoto's van de KASKR is het niet goed te zien, maar op foto's van de Avro wel en dan moet het zoiets worden:
Dus creatief met styreen staaf. De hoofdpoot (verticaal) is gemaakt van 1 mm ronde staaf met een kleine verdikking van 2 mm (gaatje in geboord voor de hoofdpoot). Hiertegen steunen 4 schuine staafjes van 0,64 mm (ik ben door mijn 0,5 mm heen). Het gekromde deel heb ik wel gebruikt. Aan de voorzijde zit een elastiek wat er voor zorgt dat tijdens de vlucht de voorste punt omhoog getrokken wordt en het tijdens de landing dus niet in de grond schiet.
Nadat dit droog was, bedacht hoe ik de elastieken van de hoofdpoot wilde gaan maken. Ook nu weer weinig referentiefoto's. De box-art ziet er dan wel weer duidelijk uit, laat ik dat dan maar als voorbeeld nemen:
Ik zie vanuit de ski en vleugel een enkele draad, vervolgens een kleine verdikking en dan een dubbele draad. In een stukje styreenstaaf van 1 mm een gaatje geboord van 0,3 mm en hier een stukje visdraad van 0,18 mm in gelijmd. En dat 8x uitgevoerd. Vervolgens op het uiteinde van het stukje styreen, stukjes visdraad van 0,25 mm gelijmd (ook weer 8 draadjes).
Niet op de foto, het geheel aan elkaar gelijmd zodat er 4 stuks elastieken gemaakt zijn. Totaal zo'n 3 uur mee zoet geweest. Het aanbrengen op het model was op zich geen probleem. Wel moest uiteraard eerst de ski's met die gekromde beugel aangebracht worden op de verende poten. Dat was nog wel een dingetje omdat mijn kruis met verstevigingsdraden een beetje in de weg zat. Ik heb de gekromde beugel daarom iets krommer gebogen, zodat het net paste. Vervolgens alles gelijmd en goed laten drogen.
Gisteravond en deze avond gebruikt om de 6 draden in het landingsgestel aan te brengen. Van het achterste pootje lopen 2 draden schuin naar voren die in één gat uitkomen. Het was heel lastig om die beide draadjes door een 0,5 mm gaatje te pielen met maar weinig marge t.o.v. het pootje. De andere 4 draden die van voor naar achteren lopen en samen uitkomen ook in één gat was nog lastiger. Maar enkele uurtjes later heb ik dan toch al wel veel draden aangebracht en staat het er nu zo bij:
(aan elke draad van voor naar achter heb ik een knijper gehangen om spanning op de draad te hebben bij het verlijmen, ik kon pas de draadjes lijmen nadat ze alle 4 door het gat gestoken waren)
Het is en blijft een fragiel iets en vroeg me af of er niet meer stevigheid in zou kunnen zitten op het echte toestel. Op de Avro zie je duidelijk nog meer draden, maar die gaan ergens van de poten naar de vleugel. Op de foto's van de KASKR zie ik nagenoeg geen andere draden, maar op de box-art zie ik er nog wel een paar. Die wil ik dan ook nog aanbrengen. Maar dat komt later....
René