Ik start met een oudje:
Tupolev SB-2 Katyuska.
In 1933 gaf de luchtmacht van de Sovjet-Unie opdracht voor de ontwikkeling van een hogesnelheidsbommenwerper.
Er waren twee versies van het project ANT-40 gepland, een uitgerust met Wright Cyclone radiaalmotoren en een versie met de Hispano Suiza 12Y watergekoelde V12-motoren. Het prototype met de Wright Cyclone motoren vloog als eerste op 7 oktober 1934. Het toestel met de Hispano-Suiza motoren en grotere vleugels, vloog op 30 december 1934 en was de betere van de twee.
Het eerste productievliegtuig, SB genoemd, rolde vóór eind 1935 van de productielijn en de laatste in 1941. Ondanks veel aanpassingen tijdens de initiële productie waren er tegen jaareinde 1936 ongeveer 400 SB's afgeleverd. De Hispano Suiza 12Y motoren werden in de Sovjet-Unie in licentie gebouwd en stonden bekend als de Klimov M-100. De SB werden al snel met krachtiger motoren uitgerust, eerst met de M-100A en vanaf 1938 door de nog krachtigere M-103.
Enkele tientallen SB's werden naar Spanje gebracht en vochten redelijk succesvol mee aan de kant van de republikeinse regering in de Burgeroorlog. Het vloog sneller dan de Fiat CR.32 en de Heinkel He 51 die de nationalisten gebruikten. Desondanks waren de verliezen hoog, toen de oorlog in april 1939 afliep, waren er 73 SB's verloren gegaan waarvan 40 door vijandelijke acties.
Op 30 november 1939 begon de Winteroorlog waarbij enkele honderden SB's werden ingezet. Ze werden vaak niet door jagers geëscorteerd en gedwongen om laag te vliegen hetgeen ze kwetsbaar maakten voor Fins luchtafweergeschut en jagers. In de 15 oorlogsweken zijn tussen de 100 en 200 SB's vernietigd.
Bij zijn introductie was de SB één van de beste bommenwerpers van zijn tijd maar tegen het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was het geen modern vliegtuig meer. De Sovjet-Unie wilde de luchtmacht snel uitbreiden en er werden toch zo'n 4000 van gemaakt in 1939 en 1940.
Toen Nazi-Duitsland het land binnenviel bestond bijna de gehele Sovjet-bommenwerper uit SB's, waarvan er 1500-2000 opgesteld stonden langs de westgrens. De Luftwaffe begon operatie Barbarossa met gecoördineerde aanvallen op Sovjet-vliegvelden en vernietigde een groot deel van de Sovjet-luchtmacht. De SB's die de slachting van de eerste dag overleefden, werden ingezet zonder escorte en door de lichte pantsering was het kwetsbaar voor Duits luchtafweergeschut. Binnen enkele dagen na zware verliezen werden de SB's alleen nog ingezet voor nachtaanvallen. Tegen december 1941 waren bijna alle SB's vervangen of verloren gegaan.
De SB werd begin 1941 uit productie genomen en vervangen door de Petljakov Pe-2. Tegen eind 1941 waren de meeste SB's verloren gegaan en de resterende toestellen werden gebruikt voor transport- en opleidingstaken. In totaal zijn er 6831 exemplaren gebouwd in de Sovjet-Unie, inclusief prototypen en enkele tientallen exemplaren gebouwd in licentie kwam het totaal op 6945.
Naast de USSR deed de SB-2 dienst bij de luchtmachten van Bulgarije, China, Duitsland (buitgemaakt), Finland (buitgemaakt), Polen, Slowakije, Tsjechoslowakije, Spanje.
Specificaties:Bemanning: 3
Afmetingen
Lengte: 12,6 m
Hoogte: 3,5 m
Span: 20,3 m
Leeggewicht 4768 kg
Startgewicht 7880 kg
Max. gewicht 6308 kg
Motor(en) 2x Klimov M-103, 960 pk elk
Prestaties
Topsnelheid 450 km/u
Vliegbereik 2300 km
Dienstplafond 7800 m
Boordgeschut 6x 7,62mm-ShKAS machinegeweren
Bommen 600 kg
bron: wikipedia
Gr
Thiery
ps. In 2012 is in Spanje de restauratie van een SB2 gestart. De intitiatiefnemers willen deze afronden in 2021.
Zie facebook: Tupolev SB-2 "Katiuska" Project