Ok, laten we ook maar weer eens meedoen. Ik wilde wel, maar had niks wat kwalificeerde. Tot ik op de regiodag in Sneek deze regenkwam:

Dat van die 30 gedetailleerde onderdelen weet ik nog niet, maar ja, dat mag de pret niet drukken.
Deze doos is oorspronkelijke geproduceerd in 1965. En geloof het of niet, maar dat is al een rebox - the tooling komt uit 1956.

De bouwinstructies zijn werkelijk subliem. In plaats van die leuke plaatjes die e vertellen waar he welk onderdeelthe moet vastplakken
krijg je nu wat instructies in woorden. Da's lastig, want dan moet je gaan lezen, maar ja, dat kunnen we gelukkig.

En dan het meest verbazingwekkende - alle detail hier in ingegraveerd. Niks geen opliggende lijntjes die opnieuw ingekrast moeten worden....
En dat geldt ook voor de plaats waar de decals van de US insignia komen te zitten. Blijkbaar hield men rekening met mensen die de decals
niet wilden gebruiken, bijvoorbeeld omdat 55 jaar oude decals niet echt bruikbaar meer zijn.

De detaillering aan de buitenkant is niet slecht. paneellijntjes zijn wat te diep, maar dat is niet erg. Geen flash, alleen wat naadjes te doen
waar de mallen tegen elkaar zaten. Maar ja, dat heeft de meest moderne kit ook nog.

En dan is het erg jammer, want dit zijn de pilootfiguurtjes:

Dus aan de slag dan maar: eerst alle onderdeeltjes uit de gietraampjes gehaald en opgeschoond. Dat kostte niet veel tijd.

De passing was ook opvallend goed. Met wat nauwkeurig passen en meten hoefde je niet eens veel putty te gebruiken.
Het enige nadeel is dat gapende gaat waar je een cockpit verwacht. Die is er namelijk totaal niet.
Als je goed kijkt zie je een dwarsligger tussen de romphelften geplakt zitten. Daar zijn er twee van. Dat is zodat je de
piloot en boordschutter ergens op vast kan lijmen. En als je er nou niks van zou zien later, maar de cockpitkap dekt niet alles
af, de ruimte waar de schutter zit wordt niet overkapt...

Na wat plakken en een klein beetje putty kon de eerste laag grijze primer erop, StynylRex in dit geval.

Dat liet een paar kleine plekjes zien waar nog wat moest gebeuren, en daarna kon de volgende laag erop: AK zwarte primer
in dit geval als voorbereiding op de metaalkleur.

Dit mag nog een dag of wat drogen, en dan gaat er een AK metallizer overheen. Nog even denken welke.
En dan missen we nog een dingetje: de decals. Ook die stammen uit 1965 en zijn hoogstwaarschijnlijk niet meer te gebruiken.
Dat moet ik maar eens testen met dat Hawk logo, die hoeft er toch niet op. De insignia en walkways kunnen gespoten worden,
dan moet ik alleen nog iets verzinnen voor de registratienummers.