Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 aug, 2023 21:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Mark gaat lekker verder, maar ik ook.
Na een fijne dag op De Start in Aalsmeerderbrug heb ik tussen de buien door wat foto's kunnen maken.

Ik ben nu klaar met de bovenzijde, en al oogt het aardig, ik ben toch niet helemaal tevreden. Volgens het schema hadden de bruine vlekken precies binnen de witte moeten vallen. Dat zag ik te laat en kreeg het daarna niet meer goed voor elkaar. Alles overdoen zou betekenen dat het oppervlak te "bobbelig" zou worden. Een ander probleem was dat ik op de tweede "stippelavond" de vlekken op de vleugel te groot maakte. Ik heb geprobeerd dat te compenseren en dat lukte redelijk. Maar wat ik helemaal vergeten was: de hinomaru's. Op die plekken moet je geen vlekken aanbrengen, want die zie je er straks door heen. Volgende stap wordt dus hinomaru's uitmeten en de verf op die plekken verwijderen.

Anyway, ik laat die vlekken voor wat ze zijn en denk met weemoed terug aan mijn Italianen met hun fraaie schema's: toen ging het me beter af.
Kijkt u even mee?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook al bouwen Mark en ik hetzelfde vliegtuig: er zijn verschillen.
Die van Mark is een verkenner, vers uit de fabriek. Er zit een forse camera in de cockpit, achter de vlieger, die door een raam in de bodem kan fotograferen. Het toestel heeft wel hardpoints maar draagt geen bommen. Er zitten raampjes in de zijkant van de romp.

Die van mij is een field conversion: de verkenner is aangepast om gericht ondersteuning te kunnen bieden op geringe hoogte aan de oprukkende grondtroepen. Daarom zijn de ramen in bodem en zijkant dichtgemaakt, is een pantserplaat aangebracht onder motor en cockpit en is het vliegtuig uitgerust met zgn. anti-personel bombs van 20 kg, die van geringe hoogte op de vijanden worden gedropt. Beide toestellen zijn veel in China en Birma ingezet en hebben tot het eind van de oorlog diest gedaan, zelfs als kamikazes.

Tot de volgende keer weer!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 aug, 2023 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 545
Woonplaats: Amsterdam
Jeetje Jan wat een klus weer! Maar wel mooi! Het is dat jij zegt dat de bruine vlekken anders moeten…
anders had niemand het geweten… :D
Teken je de witte vlekken uit met potlood of zo of doe je gelijk alles uit de losse pols?

Ga zo door Jan!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug, 2023 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooie vorderingen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 aug, 2023 8:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Ik heb een hele tijd raar zitten kijken naar die onderkant en die verschillende verfkleuren, tot ik erachter kwam dat het grijze deel nog helemaal niet geschilderd was.
Toen snapte ik opeens het kleurverschil, lang leve het opvallende stukje plamuur waardoor ik het zag.

Ik vind je vlekken en stippen patroon er toch goed op zitten, kan je de zonnen niet schilderen dit keer of wordt dat niet mooi?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 aug, 2023 18:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Persoonlijk vind ik het patroon er prima en realistisch uitzien.
Ik zou de Hinomaru's uitsnijden op tape en dan met nagelremover voorzichtig het vlak verfvrij maken.

Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 aug, 2023 19:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
En we bouwen, of eigenlijk schilderen, rustig verder.
Het hele toestel staat ondertussen in de verf, het lastigste waren de bandjes met velgjes, deze kon ik niet meer fatsoenlijk spuiten, dus dan is het even hannesen met die enge dingen met haren enzo.
En zoals jullie kunnen zien, staat het geheel ook al in de glimlak. Als die goed is uitgehard kunnen we weer verder spelen met smeerseltjes enzo.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2023 21:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
@ Paul: Alles uit de losse pols!
@ Mark: Hij is nog niet geschilderd behalve de strips waar de bommen aan hangen maar dat is niet de goede kleur.
@ RN.VV: zoiets heb ik gedaan. Zie hieronder.
@ Mark (2): ik vind die blauwe kleur mooi. Ik was even bang dat hij op een Amerikaan zou lijken maar dit blauw is anders – gelukkig.

Eerst even een omisssie rechtzetten. ik herinner me dat ik bij de bouw van mijn Italianen altijd ruimte overliet op vleugels en romp in het camoschema voor de decals. Die zouden anders doorschijnen. Laat ik dat nu deze keer helemaal vergeten zijn! Dus aan het werk!

1. Eerst twee malletjes maken. De omtrek van de Hinomaru's meten en de positie op de vleugels bepalen:

Afbeelding

2. Malletjes voorzichtig terugplaatsen om de hinomaru's heen en goed aandrukken:

Afbeelding

3. Hinomaru's verwijderen en met Mr. Hobby Thinner en wattenstaafjes de verf met beleid verwijderen:

Afbeelding

4. Et voilà!

Afbeelding

5. Klaar voor het behandelen van de onderzijde. Propje zit nog los.

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2023 11:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Prima oplossing :wink:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2023 7:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Jan en ik sturen elkaar uiteraard wel eens foto's door via de app en al pratende kwamen we op een goedje Chip & Nick van de leverancier VMS dat ik ooit eens bij ROBI modelbouw tegenkwam. Toen ik in hun leuke winkel kwam, hadden ze net wat flesjes van dit goedje binnen gekregen en ze wisten eigenlijk zelf nog niet helemaal wat ze ermee moesten. Het is een soort hele stevige waterverf die zichzelf binnen twintig minuten hecht op een gladde ondergrond en die je vervolgens met water zo kunt beïnvloeden dat het zichzelf oplost. Ik had zelf altijd moeite met het aanbrengen van enigszins logische chips die niet op het oppervlak liggen en dit goedje helpt mij daar toch wel bij.

Hieronder een paar praktijkfoto's:
Afbeelding
Een blak canvas in de glanslak

Afbeelding
De Chip & Nick aangebracht als zijnde een soort panelwash

Afbeelding
In de weer met een platte stevige borstel gedoopt in water

Afbeelding
En het eindresultaat, waarbij je de chips zo groot of klein kunt laten als je zelf wilt, nu is dit een toestel van het leger, dus zou hier een beter hechtende primer onder moeten zitten, vandaar de beperkte chips

En hierbij het eindresultaat op de bovenzijde, waarbij ik even last had met het fotograferen met mijn ledlamp erboven, aangezien het nu nog iets te donker is en de glanslak door de flits van de camera teveel weerspiegeld.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2023 9:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Mijn foto's in de vroege ochtend in de schemering kwamen niet helemaal goed uit helaas. Zo leek het wel zo'n vermaledijde Amerikaan in plaats van een Keizerlijke Japanner.
Dus hierbij een paar nieuwe foto's van de bovenkant, niet in de schemering ;)

Maar nog wel heerlijke spiegeling door de glanslak, ach dan functioneert de laag in ieder geval wel goed.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement