Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 jul, 2021 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Heerlijke oude kit weer, Jan. Met fraaie doos. En een prachtig intro.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jul, 2021 8:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Mooie intro Jan, erg benieuwd naar de bouw!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 aug, 2021 21:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen.

Door de vakantie heeft alles een tijdje stil gelegen, maar ik ben verder gegaan met de Tenzan. Niets wereldschokkends, want de kit is vrij simpel, maar ik wilde het toch even laten zien. De kit valt me een beetje tegen in vergelijking met meer recente Fujimi kits. De cockpit heeft geen detail op 3 stoelen, een stuurknuppel en een dashboard met een decal na. Als de romp gesloten is zie je daar niets van dus dat laat ik maar zo. Wat ik raar vind is het staartwiel, dat aan één romphelft vast zit en aan de dunne kant is. In de wielsteun hoort een gat te zitten, dus die heb ik er maar in een gebracht. Opvallend is dat de remhaak (arrester hook) niet als apart onderdeel wordt geleverd maar op een onduidelijke manier in de romp is gegoten. Alleen het scharnier en de haak zelf zijn zichtbaar.

Afbeelding

De vleugelhelften passen goed op elkaar. De romp komt daar dan tussen. Voor de bommenrichter is in een raam in de ondervleugel voorzien, net als bij de Kate. Opvallend vind ik het grote vleugeloppervlak, mogelijk om het toestel meer lift te geven als het bewapend was. De vleugels zitten vol mooie, fijne details. Lastig zijn die rare uitsteeksel aan de achterkant. Ik had ze er bijna afgehaald, maar kwam er net op tijd achter dat die bij het hydraulische mechanisme van die typische Nakajima combat flaps horen. De Oscar heeft die ook. Het lijken net squash rackets.

Afbeelding

De volgende stap was het maken van gordels voor de stoeltjes en verlijmen van de romphelften en het plamuren daarvan. Bij het plaatsen op de vleugels bleken er aan beide zijden van de romp 2 brede geulen te ontstaan. Dat had beter gekund..... Gevuld met styreen rods en plamuur. Daarna de vleugels bijgewerkt.

Afbeelding

Toen konden de hoogteroeren aangebracht worden. Ook hier was wat plamuur nodig. Van heel dun ijzerdraad maakte ik de ronde antenne.

Afbeelding

En tenslotte nog een blik op de onderzijde:

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 aug, 2021 14:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2801
Woonplaats: Leiderdorp
Mooie vorderingen van deze Jill. Ik wist niet dat de cockpit in Aotake was.
Dacht dat alleen de onderdelen die blootstaan aan de elementen in Aotake werden gezet.
Bijvoorbeeld wielbakken/kappen en flaps..?

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 aug, 2021 16:30 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Hoi David,

Ja, dat klopt. Die krijgen allemaal nog een aotake beurt ;-) Vanaf eind 1943 werd aotake steeds meer voor het hele interieur gebruikt, met name bij de marine, vandaar. De horizontale afscheidingen tussen het personeel worden gewoon standaard groen.

Verder ben ik van plan om de hele romp in alu te verven en pas daarna de juiste kleuren te geven. ik wil door krassen het chippen aanpakken. Experimentje, dus wie weet ;-)

Groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug, 2021 17:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Hoi Jan,

Ik heb destijds een 1:72 Zero gemaakt die ik in de basis alu heb gespoten en daarna pas de kleuren eroverheen heb gespoten.
Met de punt van het mes heb ik toen zitten chippen. Ik wilde hele fijne chipping maken. Dat is me goed bevallen.
Gewoon voorzichtig schrapen langs bijvoorbeeld paneel- en vleugel randen, maar ook op de propellor en de romp.

mvg,
Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug, 2021 22:14 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Bedankt Marco: dit is precies wat ik ook wil bereiken.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 aug, 2021 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1389
Woonplaats: Hardenberg
Dat ziet er alweer goed uit. Toch leuk om te zien dat van die oude kitjes erg leuke modellen gemaakt worden.
ben benieuwd naar het vervolg.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 aug, 2021 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1389
Woonplaats: Hardenberg
Dat ziet er alweer goed uit. Toch leuk om te zien dat van die oude kitjes erg leuke modellen gemaakt worden.
ben benieuwd naar het vervolg.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 aug, 2021 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1389
Woonplaats: Hardenberg
Dat ziet er alweer goed uit. Toch leuk om te zien dat van die oude kitjes erg leuke modellen gemaakt worden.
ben benieuwd naar het vervolg.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement