Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am Berichten: 2823 Woonplaats: Leiderdorp
Ik had dus wat opslag problemen met mijn voorraad japans 1/72 vliegspul, dus besloot ik naast de Aichi Nanzan ook deze Nate te bouwen:
De Nakajima Ki-27 (九七式戦闘機, Kynana-shiki sentōki , Type 97 Fighter) was het belangrijkste jachtvliegtuig dat tot 1940 door de Japanse Keizerlijke Luchtmacht werd gebruikt. De geallieerde bijnaam was " Nate ", hoewel " Abdul " in het "China Burma India" (CBI) theater ook gebruikt werd. De geallieerde inlichtingendienst had die naam gereserveerd voor de niet-bestaande Mitsubishi Navy Type 97-jager, naar verwachting de opvolger van de op een vliegdekschip gedragen Type 96 ( Mitsubishi A5M ) met intrekbaar landingsgestel en een afgesloten cockpit.
In 1935 hield het keizerlijke Japanse leger een wedstrijd tussen Nakajima , Mitsubishi en Kawasaki om een eendekker met lage vleugels te ontwerpen ter vervanging van de Kawasaki Ki-10 (Army Type 95 Fighter) tweedekker . De nieuwe jager zou ook betere prestaties leveren dan de experimentele Mitsubishi Ki-18 .
De resultaten waren de Nakajima Ki-27, de Kawasaki Ki-28 en de Mitsubishi Ki-33 (een wijziging van de Mitsubishi A5M op een vliegdekschip gebaseerde jager). Het Nakajima-ontwerp was gebaseerd op zijn eerdere Ki-11 eendekkerjager die verloor van de Ki-10 in de Type 95 Fighter-competitie. Toen het vervolgvoorstel van Nakajima Ki-12 met een vloeistofgekoelde motor en intrekbaar landingsgestel door de Japanse functionarissen te complex werd geacht, werd de Ki-27 door Koyama Yasushi ontworpen om een luchtgekoelde radiale motor te hebbenen vast landingsgestel. Het vliegtuig had de Nakajima-handelsmerkvleugel met een rechte voorrand en een taps toelopende achterrand die weer zou verschijnen op de Ki-43 , Ki-44 en Ki-84 .
De Ki-27 maakte zijn eerste vlucht op 15 oktober 1936. Hoewel het een lagere topsnelheid had en slechtere klimprestaties dan zijn concurrenten, koos het leger voor het Nakajima-ontwerp vanwege zijn uitstekende draaivermogen, verleend door zijn opmerkelijk lage vleugelbelasting . Het leger bestelde 10 preproductie modellen (Ki-27a) voor verdere tests, een omsloten gekenmerkt cockpit met verschuifbare kap en grotere vleugels.
Het type werd officieel in dienst genomen in 1937 als de Army Type 97 Fighter . Naast Nakajima werd de Ki-27 ook geproduceerd door Tachikawa Aircraft Company Ltd en Manshukoku Hikoki Seizo KK , met een totaal van 3.368 gebouwd voordat de productie in 1942 eindigde.
Een paar Ki-27 filmpjes, waaronder ook wat schietoefeningen en algehele operaties.
Dan de inhoud van de Kit:
Voor een 1/72 klein jagertje is de kit vrij gedetailleerd uitgevoerd, met meerdere uitgebreide sub-assemblages zoals motor, brandschot en elementen van de cockpit. De stoel bestaat uit bv 2 deeltjes en de motor heeft aparte uitlaat en versnelling/inspuit secties die gemonteerd moeten worden.
Instructies hebben een aantal onduidelijkheden, zoals de plaatsing van de 2 MG's en het plaatsen en los houden van de ring-uitlaten. Ik had ze toch vast gezet, en moet dus nu voorzichtig het geheel in de behuizing laten zakken, waarbij de uitlaten links en rechts door kleine openingen in de romp geschoven moeten worden.
Best wat stapjes om te doen voor een 1/72 motortje.
Op de laatste foto heb ik de MG's helemaal vooraan op de cockpitvloer gezet, maar dat zijn de gaatjes voor het brandschot.. Dat had ICM niet zo handig in de instructies gezet. Ze moeten eigenlijk meer naar achteren, naast de stoel. Daar zijn twee kleine verhogingen aangebracht met een halve uitsparing voor het verbindingspinnetje van de MG.
De MG's heb ik dus naar achter gezet. nu kan de romp in elkaar worden gezet, maar eerst gaat er een kleurtje op van het weekend
Greetz,
David
_________________ History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821) ------------- GroepsbouwFranseLuchtvaart1900 - Nu
Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am Berichten: 2823 Woonplaats: Leiderdorp
Dank heren, het blijven interessante onderwerpen om te bouwen, die Japanse kisten.
_________________ History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821) ------------- GroepsbouwFranseLuchtvaart1900 - Nu
Leuk model, jammer dat het ICM is, met hun onleesbare handleidingen en vreemde constructies. Voor zo'n nieuw kitje moet je toch nog aardig wat overtollig vlees wegschuren zo te zien?
Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am Berichten: 2823 Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben eigenlijk wel tevreden over dit modelletje van ICM, afgezien van de kleine fout met de MG's en een onduidelijkheid mbt tot de motor assemblage is de rest behoorlijk ok. Ja, er zijn wel gietnaadjes inderdaad, maar tot nu toe verder weinig echte klachten
_________________ History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821) ------------- GroepsbouwFranseLuchtvaart1900 - Nu
Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am Berichten: 2823 Woonplaats: Leiderdorp
Klein beetje progressie geboekt met de motor.
De onderdelen van de uitlaat en radiator heb ik dit keer met Metallic pennen gedaan. Best handig als je kleine onderdeeltjes hebt om aan te stippen
Laterz David
_________________ History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821) ------------- GroepsbouwFranseLuchtvaart1900 - Nu
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 93 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen