Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: De inspiratiehoek
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 16:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi gelukt Nico! En lekker strak. Ik krijg zelf trek er ook eentje te bouwen uit de Pearl Harbor tijd....
Zo zie je maar dat je als modelbouwer altijd kritisch moet blijven op de info die de fabrikant geeft.
Vroeger - toen ik nog naïef was - dacht ik altijd dat vooral Hasegawa altijd gelijk had. Net als bij Airfix: nee dus...
Modelbouw begint voor mij altijd met uitgebreide research.Nu, met internet, kan dat. In de jaren 80 was dat een stuk moeilijker.
Om maar te zwijgen van de jaren 60, toen ik begon....

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De inspiratiehoek
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ha ja

Ter nadere illustratie. Die Aichi Val van Airfix had ik toen gebouwd overgenomen van een vriendje die ook modelbouwde (Dat was nog heel gewoon in 1983) omdat ik het een ontzettend mooi vliegtuig vond. Het heeft toen ongeveer een jaar geduurd voordat ik wist wat voor vliegtuig het was!

En,... voor de washmannen. Ik ga achter de motor toch nog wat accenten aanbrengen. Ik zie dat hier wel beetje te verfraaien is. Ik ben soms wat "te eager" om snel foto's te plaatsen.

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Laatst bijgewerkt door KitBoy op ma 17 feb, 2020 18:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De inspiratiehoek
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke Zero geworden Nico. Soms ook wel eens lekker om RUDD te bouwen, vlot af en leuk resultaat.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De inspiratiehoek
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2020 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Wat een leuk bericht, Nico. Met een hoop dingen om te reageren.

1. Leuk modelletje geworden. Eenvoudig afgewerkt maar netjes. Wat me wel opvalt als ik naar de foto's kijk is dat de motorkap mat is en de rest glanzend. Is dat een bewuste keuze (anti-glare)?

2. Ik ben ook een grote liefhebber van de oude Matchbox kitjes. Ik ben geen verzamelaar, maar heb er hier toch een heleboel liggen om te bouwen. In mijn jeugd vond ik die het fijnst vanwege de goede pasvorm, de verschillende kleuren plastic en de robuuste gietramen. Heel wat anders dan de rommelige Airfix kits.

3. Ja, in mijn jeugd waren Zero's wit!
Halverwege de jaren '70, toen ik en jaar of zeven was, kreeg ik onderstaand boek kado van mijn vader:

Afbeelding
Het was jarenlang mijn handbijbel en is dan ook helemaal stukgelezen. Als kind begreep ik de teksten niet (pas later kwam ik erachter dat dat mede kwam door de slechte vertaling uit het engels) maar tuurde ik eindeloos naar de plaatjes. Dit boek was zo vormend voor mij dat ik nog steeds vliegtuigtypen die hier niet instaan beschouw als "abnormaal".

Maar wat laat dit boek zien over de Japanse toestellen bij Pearl Harbour?

Afbeelding
Inderdaad, een witte Zero! Maar nog opmerkelijker, de Val en de Kate zijn geel met rood! Waarom ze dat ooit gedacht hebben is mij niet duidelijk.

Maar nog even terug naar de kleur van de Zero. Volgens mij zit Airfix er niet eens zo heel ver naast met zijn Humbrol 90 sky. Volgens de informatie die ik tegenkom waren de Zero's in een
licht groengrijze kleur gespoten.

Dit soort kleuren:

Afbeelding


Afbeelding

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De inspiratiehoek
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2020 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Boeken met zulke plaatjes zijn een genot.

Zo hadden mijn ouders vroeger een boek over D-Day
Afbeelding

Daarin stonden ook van die plaatjes, die heb ik vroeger wel overgetekend, met als gevolg dat het boek enigszins 'beschadigd' is. Ik vond hetzelfde boek laatst op een rommelmarkt, onbeschadigd 8) , dus meteen maar aangeschaft. gewoon uit nostalgie. Het boek heeft bij een roker in de kast gestaan, want het stinkt flink naar 'peuk' :?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De inspiratiehoek
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2020 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Voor zover ik weet waren de navy kisten lichtgrijs, maar de legerkisten lichtgrijs met een zweem groen inderdaad. Maar goed, ik was er niet bij. Ik heb heel wat foto's op internet bekeken van de Pearl Harbour Zero's, vooral ook gebouwde modellen. Je ziet ze inderdaad zoals mijn exemplaar en sommigen met groene zweem...

Ook ik had vroeger zo'n boek en wel deze:

photo 498530


Lag bij ons in Westervoort in de bieb, verder nagenoeg niks op militair luchtvaart gebied. Uren in liggen staren en had 'm bijna continu geleend. Kende op gegeven moment zowat alles uit mijn hoofd. Helaas hadden ze niet de tweede wereldoorlog versie met Japanse, Amerikaanse en Russische vliegtuigen. Toch echt andere tijden toen.

Verder ken ik wel meer gele Japanse vliegtuigvoorbeelden:

photo 498532

Ook in stripverhalen wel eens gezien...
Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Laatst bijgewerkt door KitBoy op di 18 feb, 2020 23:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De inspiratiehoek
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2020 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Die boeken heb je inmiddels wel?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De inspiratiehoek
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2020 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Heb vandaag de dag niet meer zo'n belang bij deze boeken, inmiddels is er wel mooier en beter te verkrijgen :wink:

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De inspiratiehoek
BerichtGeplaatst: do 20 feb, 2020 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Oh, deze bedoel je:

Afbeelding

:mrgreen:

Afbeelding
Ik heb ze niet zo lang geleden samen op een boekenmarktje gekocht.
De delen 1 en 2 bestaan ook en gaan over vliegtuigen van voor de Tweede Wereldoorlog en deel 5 en 6, na de oorlog tot 1960. Dan stopt het.
Ik heb dit boekje toch weer door zitten kijken tijdens onze Japanse groepsbouw en vond het een reuze handig overzicht: vrijwel alle verschillende types op een rijtje. Prima geschikt als recognition guide en goed beginpunt voor verder onderzoek.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De inspiratiehoek
BerichtGeplaatst: do 20 feb, 2020 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk, zo heb ik de hele serie Geschiedenis van de Luchtvaart.

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 83 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement