Nou mannen, ik ben met mezelf in conclaaf gegaan en na ampele overweging, diepgaande reflectie en een stukje zelfanalyse heb ik toch besloten om alleen dat te installeren wat de kit aanlevert. Straks zie je bijna niets meer van het interieur dus.... Wat zal ik mezelf nu gaan zitten pesten.
Tijd voor een update, de laatste van dit jaar alweer. Deze week heb ik vooral gewerkt aan het vliegdek:
Allereerst zijn er diverse losse onderdelen die tot componenten moeten worden gemaakt en daarna en schilderbeurt krijgen. Van links naar rechts; de long distance radio equipment, dashboard voor de vliegers en de instrumenten, knoppen e.d. voor de boordwerktuigkundige. Als je goed kijkt zie je dat zelfs de handels voor de brandstoftanks zijn weergegeven, net boven het werkblad. De klokjes e.d. zijn in reliëf weergegeven. handig voor wie dit wil schilderen, onhandig voor wie - zoals ik - op de decaltjes is aangewezen: het blijft wat bobbelig en moeilijk recht te krijgen.
Daarna heb ik alles ingebouwd in cockpit/vliegdek. Het paneel van de boordwerktuigkundige moest meteen ook in de dragers van de vleugel passen, dus enig dryfitten was wel nodig. De 3 werkbladen heb ik in houtkleur geschilderd en niet in cockpit green. Ik wilde de stoelen onderscheiden van de vloer en heb deze in Revell Seegrün geverfd. Vast niet correct, maar ik wilde er wat leven in brengen. Cockpit green is zo... cockpit green
(Als over 5000 jaar deze cultuur wordt opgegraven zal niemand er nog over vallen). Hier zullen straks 6 van de 11 bemanningsleden een plekje krijgen.
Tijd voor een dryfit: checken of alles past of bijwerking behoeft en waar precies nog wat moet worden bijgeschilderd.
Het ziet er goed uit zo: we kunnen verder. Nog één foto voor het totaaloverzicht. Achterin is nog een bulkhead/tussenschot met toegangsdeur bijgeplaatst, direct achter de plaats van de staartschutter en zijn raampjes aangebracht met Kristal Klear. Volgens de cutaways zou er nog een tussenschot bij moeten, direct na de toegangsdeur. Gaan we niet doen. "Maar waarom dan niet, Jan", hoor ik u vragen. Nou gewoon, omdat je er geen reet van ziet als de romp dicht is en ik er daarom geen zin in heb. Intussen ben ik koppen, lijven en ledematen van de bemanning bij elkaar aan het zoeken en aan het puzzelen in welke houding ik dat moet doen om activiteit te suggereren. U ziet het: uw Gruppenführer is lekker bezig.
_________________
Op de werkbank:*
Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden