En het is klaar: de modificatie naar standaard B747-200 naar SUD. Het is een langzaam proces geweest, hoofdzakelijk door een toenemend tijdgebrek. Maar ik heb er plezier aan gehad. De vitrine knapt er straks van op
Voor de modificatie...
...en daarna.
Eerst zal ik kort ingaan op het oorspronkelijke toestel zelf:
Citaat:
‘Dr. Albert Plesman (2)’PH-BUH - s/n21110, eerste vlucht op 26 september 1975.
foto: Boeing
Na de DC-8-33 PH-DCA (1960-1972) was het de PH-BUH die in 1975 ‘Dr. Albert Plesman’ werd gedoopt. Wereldwijd een unieke 747:
- eerste nieuwbouw 747 met een Side Cargo Door,
- eerste 747 met CF-6 motoren,
- eerste volledige vracht 747 met een verlengd bovendek (1997),
- eerste KLM 747 van de fabriek af geleverd in ‘blue top’ livery (de eerste 6 toestellen waren wit en de eerste daarvan werd begin 1975 blauw gespoten)
Samen met zusterschip PH-BUI ‘Wilbur Wright’ zijn het de meest verbouwde 747’s ooit, zowel intern als extern. Van tal van cockpit en cabine updates (ooit zelfs een externe IMAX camera) tot de unieke verlenging van het bovendek (1985) en aan het einde van haar leven als passagiersvliegtuig de verbouwing tot ‘Special Freighter’. En bij uitschrijving uit het Nederlandse luchtvaartregister in 2006 was de PH-BUH de 747 met (toen) wereldwijd het recordaantal van 127.867 vlieguren en 23.399 cycles.
Sinds 2003 is de Boeing 777-200 PH-BQA de derde drager van de naam ‘Albert Plesman’.
Ook de DC-3 die sinds 2019 staat opgesteld in Madurodam is naar hem vernoemd, ook al heeft dat toestel nooit voor de KLM gevlogen.
Special Freighter modificatieEind maart 1994 werd de PH-BUH uit de vloot genomen. Nog geen vier maanden later werd ze toch weer ingezet en werd een ‘life extention program’ uitgevoerd. In 1997 werd ze nogmaals grondig verbouw tot ‘Special Freigher’ en in 2003 werd ze, na de komst van de 747-400ERF, overgedragen aan Martinair waar ze tot 2006 bleef vliegen. Daarna heeft ze kort gevlogen onder US registratie N748SA voor Southern Air. Op 13 juli 2011 maakte ze haar laatste vlucht van New-York naar de Mojave dessert. Daar is ze in 2014 gesloopt. Van de 14 Boeing 747SUD’s bestaat alleen de PH-BUK nog, die in het Aviodrome staat.
De oorspronkelijke inspiratiebron is deze poster uit 1983.
Omdat de PH-BUH in 1985 de SUD modificatie onderging, het jaar waarin ook de cabines voortaan in uniform blauw werden gestoken, het is waarschijnlijk dat de Dr. Albert Plesman nooit als SUD met dit kleurrijke 'tulip' interieur heeft gevlogen. Het is dan ook mijn interpretatie van een tijdsbeeld.
Het autootje (schaal 1/160) is voor Jelle. Oke, niet rood maar for old times sake.
Ik hoop dat de brouwers uit deze buddy built de inspiratie vinden om nog een aantal prachtige modellen af te ronden. Dan ga ik mij oriënteren op een volgend project. Dank allemaal voor het volgen!
VJ