Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 13 dec, 2019 11:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 11:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1394
Op verzoek enige info over de kleurrijke KLM 747 cabines uit de jaren ’70 en ’80. Opvallen en interessant bij deze bouw van een cutaway model, is de toepassing van kleuren in de cabine. De informatie die ik hier deel komt voor een deel uit mijn eigen archief en voor een deel uit twee boeken die ik hierbij warm aanbeveel:

- Klm in beeld, 75 jaar vormgeving en promotie - G.I. Smit en R.C.J. Wunderink
- The Grand Lady Classic - Stichting Farewell https://klm747.nl/product/boek-1-queen- ... s-classic/

Daarnaast moet ik zeggen dat dit onderwerp helaas niet breed beschreven is, dus als mensen aanvullingen hebben; graag! Des te natuurgetrouw kunnen de liefhebbers het op schaal nabouwen.

photo 485887

Regenboog Cabine
De eerste ‘wide-body’ jet betekende een wezenlijk andere reisbeleving. 9 stoelen op een rij met twee gangpaden, de mogelijkheid tot het uitzenden van een film (wat als enorm vernieuwend werd gezien) en verschillende passagierscompartimenten. Er ontstond een ruimte die in eerste instantie werd ingezet voor meer luxe. In de KLM configuratie kreeg de 747 32 Royal Class stoelen, 321 Economy Class stoelen en lounge in het upper deck.

photo 485900
Lounge upper deck 1971

photo 485898
Royal class 1971

Aan het eind van de jaren 50 worden verschillende vooraanstaande ontwerpers door de KLM benaderd voor het ontwerpen van nieuwe vliegtuiginterieurs. Één van de ontwerpers is Gerrit Rietveld. Hij wilde de ‘tubevorm’ van het vliegtuig doorbreken. Hij wil het saaie karakter opheffen door diverse kleuren te verdelen over groepjes stoelen en op deze wijze “de lengte voor het oog te breken in direct bevattelijke stukken”.

Bij de introductie van de 747 tien jaar later, worden de kleuren nog per compartiment uitgevoerd. Oranje voor Royal Class, Blauw, Rood, Groen en Beige voor Economy class. Of zoals onderstaande advertentie stelt: “Gold of sunlight for Royal Class, gay reds, blues, greens and soothing fawn for our Economy travellers”!

photo 485899
cutaway 1971

Vanaf het eind van de jaren ’60 neemt de vraag naar vakantiecharters behoorlijk toe. De wederopbouw is voorbij en Nederlanders hebben meer tijd en geld. Waar later de nadruk op de zakelijke markt komt te liggen, bestaat de grote groei van de KLM in die jaren voornamelijk uit vakantievluchten. De vliegreis zelf moet onderdeel gaan worden van de vakantiebeleving. Om op het gevoel van massa tegen te gaan en in te spelen op de beleving van het individu, wordt kort na de introductie van de 747 door de interieurontwerpers teruggegrepen op de ontwerpprincipes van Rietveld en worden de kleurige stoelen in groepjes over de compartimenten verdeeld.

photo 485897
floor plan 1974

Er hebben tal van modificaties plaatsgevonden in de cabine. Zo ging met begin eind 1974 over op 10 stoelen op een rij in plaats van 9 (3-4-3). Daardoor ontstond een ‘knik’ in het rechter gangpad, dat pas in de jaren ’80 werd opgelost door ook de galleys iets te verplaatsen.

Upper deck modificatie
Eind jaren 70 werd de luxe lounge op het upper-deck opgeofferd voor 32 economy class stoelen. Door hoge bezettingsgraad nam de behoefte aan het verkopen van meer stoelen toe. En het upper-deck werd in de praktijk vooral gebruikt als crew rest gelegenheid… Bij Boeing werden romppanelen vervangen en maakte de drie raampjes aan weerszijde plaats voor 10 raampjes en een extra nooduitgang. Op de foto zijn de delen die net blauw gespoten zijn goed te onderscheiden van de delen die al verweerd zijn.

photo 485895
PH-BUA vlak na de modificatie, oktober 1978

Longitudinal galley
Om de Royal Class passagiers te kunnen blijven voorzien van een uitstekende keuken én om een geschikte aangewezen crew rest te creëren, werd tegelijkertijd de ‘Longitudinal galley’ geïntroduceerd. Dit ontwerp, dat door Walter Dorwin Teague Associates voor de 747SP werd gemaakt, hield in dat de vanaf deur 2R alle stoelen aan de rechterkant plaatsmaakte voor een langwerpige boordkeuken, met daarachter het purser work station en 4 economy stoelen als rustgelegenheid voor de bemanning. Het bovendek kon worden bereikt met een liftje. Op bovenstaande foto zijn de ramen die daarvoor werden geblindeerd goed zichtbaar.

Tulip
Vanaf ongeveer 1978 werd Holland als thuisland van de KLM meer onder de aandacht gebracht. De stoelbekleding werd opnieuw ontworpen en vertoonde een patroon van tulpen en narcissen in dezelfde kleuren oranje-rood en blauw-groen. Wederom een ontwerp van Frederick Henrion.

photo 485893

Walk through cabine
photo 485901
Royal Class
photo 485891
Economy class (met links de afscheidingswand naar de langwerpige boord keuken.
photo 485889
De kleuren werden nog steeds per compartiment toegepast (hier in de B747)
photo 485896
Dit is de toepassing in de DC-9, waar zelfs de cabine wanden volgeplakt werden met het tulp motief.

Ook deze configuratie veranderde voortdurend. Zo werden bij de introductie van de Boeing 747-300 in 1983, de groene en blauwe stoelen uit de economy class vervangen door uitsluitend rood en beige. Terwijl de royal en business class juist van het drukke oranje naar rustigere blauw gingen.

photo 485890
Royal class
photo 485886
Economy class van een 'combi' machine.
photo 485902
De laatste generatie rode stoelen zijn nog regelmatig op marktplaats te vinden.

In 1985 werd in het kader van de ‘Blauwe Golf’ besloten dat de kleur blauw meer in één uniforme stijl zou worden toegepast en moesten de stoelbekleding allemaal in dezelfde kleur donker blauw worden uitgevoerd. Het rood in de economy class kwam vanaf dat moment enkel terug in een rood naadje in de bekleding en in rode head-rest covers. Vanaf dat moment oogde de cabines een stuk rustiger. Maar laten we eerlijk zijn; ook een beetje saai.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op wo 25 sep, 2019 14:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 11:59 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5517
Woonplaats: Flevoland
Vintage Jet schreef:
gay reds

Hadden ze daar in de vroege jaren 70 al een aparte klasse voor?? :mrgreen:

Leuke kit en ben benieuwd wat je hiervan gaat maken maar als ik me de Caravelle herinner gaat dat geen probleem worden. Die cirkeltrappen ken ik nog wel van onze eigen (MP) 747's.....was altijd een gevecht met de catering als zowel wij als zij die trap nodig hadden :mrgreen: We noemden die 747 classics altijd 'bult' of 'bejaardenflat'.
Veel plezier VJ!

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2094
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Vintage Jet schreef:
dat maakt: 18x combi en 4x full pax. Momenteen zijn daarvan de Seoul, Tokio, Vancouver, Shanghai en Jakarta nog in dienst als combi en de Guayaguil, Lima, Nairobi, Hongkong en Johannesburg als full pax. Dat betekend dat twee combi's, te weten Hongkong en Johannesburg zijn ingericht met 408 stoelen, terwijl ze ook zijn voorzien van een cargo deur. Dit omdat de oudste full pax kisten de vloot inmiddels hebben verlaten.

:brouw: VJ


Je hebt gelijk VJ! Excuses voor mijn eigenwijsheid. De reden dat ik het riep, is dat de laatste keer dat ik het KLM inflight magazine bekeek ze er nog 6 om 6 hadden terwijl toen net het incident met PH-BFV en een 787 gebeurd was. Maar anders kom je natuurlijk ook niet op 22 stuks uit...

Leuk verhaal verder m.b.t. het interieur. Wat moet de 3-4-2 indeling prettig geweest zijn in economy.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "Phabulous Phantoms": McDonnell F-4B USN VF-14
Groepsbouw "The Sixties": Douglas DC-8-33 KLM
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
McDonnell RF-4E Luftwaffe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 sep, 2019 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 116
Wauw, wat een gaaf onderwerp weer VJ! Leuk al die achtergrondinformatie!

Succes met deze brouw, ik denk dat dit een fantastische bijdrage wordt aan de BB!

- Bas

_________________
Aan het bouwen:
Trumpeter 1:350 USS San Francisco CA-38 (1944)
Daco 1:144 Boeing 737-300 easyJet
Authentic Airliners 1:144 DC-10-30CF Koninklijke Luchtmacht
Pacific Crossroads 1:350 Hr. Ms. de Ruyter (1942)

"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 8:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 575
photo 486536

Om even in de sfeer te blijven, een scan uit het maandblad cockpit eind jaren '60

_________________
Hier mijn brouwverslag van de Northrop X-4 Bantam in de vliegende gedrochten groepsbouw.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2019 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1394
En ik ben ook los! Na de vliegende start van een aantal van ons, kon ik niet achterblijven. De Basler wacht maar even.
Ik ben begonnen met het terugbrengen van 10 ramen op het upper-deck naar 3.

photo 489032

photo 489034
De binnenwand heb ik enig relief willen meegeven. Daarbij ben ik uitgegaan van onderstaande foto van de lounge in een KLM 747.

photo 489037
De KLM upper-deck lounge in een latere uitvoering.

photo 489031
photo 489035
photo 489033
Ook op het main deck moesten wat stoelen verplaatst worden. Een rij van 4 stond zo dicht op het galley blok, dat er geen beenruimte zou zijn. Dat ziet er niet uit (foutje in het model) en dus moest de rij eruit.
Het scheidingswandje tussen eerste en tweede klasse is scratch werk op basis van eerder geposte foto's van de cabine.

photo 489030
De lounge is ook hier en daar verbouwd en voorzien van scheidingswandjes. Overigens klopt het model hier niet 100% met de indeling die KLM hanteerde. Maar afgaand op foto';s is te zien dat de upper deck configuratie niet constant was en ik wil het originele model ook niet te veel geweld aandoen. Dit gaat prima zo, denk ik.

photo 489036
En al het freubelwerk to the test... ja, het past en is goed zichtbaar. Bij de volgende update meer kleur!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3155
Woonplaats: Lisse
Dat ziet er weer top uit :brouw: . Tip, zorg ervoor dat de viltstift markeringen eraf zijn voor het schilderen. Het schijnt dat het fijne pigment van de stift door de verf naar buiten "kruipt". Dit heb ik ook zelf ervaren met een Thunderbolt, deze had ik met zwarte viltstift van pre-shading voorzien. Zag er na het spuiten goed uit, maar na een paar maanden werd de pre-shading steeds prominenter.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Buddy-build 100 jaar KLM
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2094
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mooi detailwerk! Laat je de openingen in de romp zo, of ga je daar nog een transparant stuk voor op maat maken?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "Phabulous Phantoms": McDonnell F-4B USN VF-14
Groepsbouw "The Sixties": Douglas DC-8-33 KLM
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
McDonnell RF-4E Luftwaffe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 nov, 2019 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1394
Shake schreef:
Tip, zorg ervoor dat de viltstift markeringen eraf zijn voor het schilderen. Het schijnt dat het fijne pigment van de stift door de verf naar buiten "kruipt". Dit heb ik ook zelf ervaren met een Thunderbolt, deze had ik met zwarte viltstift van pre-shading voorzien. Zag er na het spuiten goed uit, maar na een paar maanden werd de pre-shading steeds prominenter.

Dank je Sjaak! Goede tip waar ik niet aan gedacht zou hebben. Ik maak het schoon voor het spuiten.
FokkerFan schreef:
Mooi detailwerk! Laat je de openingen in de romp zo, of ga je daar nog een transparant stuk voor op maat maken?

Nee, die laat ik open. Transparanten zouden een hoop gepriegel opleveren die niets toevoegen aan het model. En het schoonhouden gaat zo eenvoudiger. De updates laten even op zich wachten. Dat is niet bij gebrek aan interesse, maar bij gebrek aan tijd. Ik heb een 28 urige dag aangevraagd, maar tot op heden nog geen reactie ontvangen... ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 605
Woonplaats: Oosterhout
Heel leuk VJ! Erg blij ben ik niet met deze bouw, want mijn vriendin kijkt bij deze weer mee en nu krijg ik weer elke keer weer te horen dat ik ook een open gemaakt model moet gaan maken :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement