De Dakota was toen ik hier net op het forum begon mijn favoriete vliegtuig. Ik ben een aantal keer bij de open dagen van de Dutch Dakota Association geweest en keek altijd m'n ogen uit. Toevallig vandaag heb ik eindelijk een vlucht in de PH-PBA geboekt, momenteel de enige nog vliegende Nederlandse Dakota. In juni maak ik een vlucht boven Haarlem.
Ik heb er ook behoorlijk wat gebouwd in 1:72, als in, een stuk of 6. Ze staan bij m'n ouders thuis, zal er binnenkort wel even een foto van maken.
Laatste jaren is het modelbouwen op een heel laag pitje komen te staan, en de modellen die ik wel heb gemaakt waren vooral 1:24 autootjes. Begin dit jaar ben ik verhuisd en ik heb nog niet echt een hobby plekje kunnen inrichten. Ik heb sowieso maar een kleine studio. Ik heb veel van mijn stapel verkocht waaronder een paar DC-3 kits. Maarrrr, toen bedacht ik me dat ik dit Zvezda kitje nog had liggen! Heb er welgeteld vier euro voor betaald. Het lijkt me een leuk projectje om de hobby weer op te pakken.
De inhoud, heb het meeste hier al losgehaald van de sprues. Er zitten ook twee kartonnen kaartjes voor wargaming bij waarvan ik niet precies snap hoe of wat, en een heel klein decalvelletje.
Het toestel is eigenlijk een Lisunov Li-2, de Sovjet licentiebouw van de Dakota. De verschillen zijn, zeker in deze schaal, niet echt groot. Grootste afwijking zijn de motoren, maar grappig genoeg lijken die qua vorm dan weer redelijk op de vooroorlogse DC-3 motoren zoals op de foto helemaal bovenaan. Daar ga ik dus weinig ombouwwerk aan hebben, beetje bijschuren hooguit. Het roervlak is ook wat anders van vorm, maar ook dat is met een schuurpapiertje snel opgelost.
De vooroorlogse KLM DC-3's hadden een kleine instapdeur aan de rechterzijde. Aan de linkerkant kregen de latere toestellen (WO-2 en daarna) een grote laaddeur met geintegreerde passagiersdeur. De Li-2 had kennelijk beiden, aan elke kant een, en dat scheelt: ik hoef alleen de grote vrachtdeur links dicht te smeren. De deur rechts blijft zoals ie is.
Hier alles even droog in elkaar gepast, de romphelften zijn wel al verlijmd. Het kitje is gemaakt om zonder lijm in elkaar te blijven zitten. Ik lijm uiteindelijk alles gewoon vast.
Ik ben van plan het hoofdlandingsgestel zelf te maken uit gerekte sprue of iets dergelijks. De wielpootjes zijn nu massief gegoten, wat gezien het wargaming doel van de kit logisch is, maar natuurlijk niet naar onze standaarden.
De vooroorlogse KLM DC-3's waren gewoon blank metaal, met wat zwarte opschriften. De registratie bovenop de vleugel is oranje. Ik moet nog even kijken of ik de zwarte teksten met mijn zwartwit laserprintertje doe of gelijk alles elders laat drukken. Dat laatste zal ik sowieso toch moeten doen voor het oranje.
Later meer!
groetjes Jelle