PROLOOGIk dacht aangezien de BB al is aangemaakt, zal ik ook mijn verslag al aanmaken.
| | Constructed by: | Douglas at Long Beach, California, USA. |
Type: | C-47A-90-DL | First flight: | 1944 |
c/n: | 20492 | First registration: | 43-16026 |
Engines: | 2 Pratt&Whitney R-1830-92 | Operator: | United States Air Force (USAF) |
Maandag 19 November 1951,
Opgestegen van Erding Air Base (ETSE), Duitsland, de
85ste Air Depot Wing van de USAF heeft de opdacht om met goederen naar Beograd-Dojno Polje Airport, Servië te vliegen. De geplande route is Erding - München - Innsbruck - Bolzano - Venetië - Udine - Ljubljana - Zagreb - Sela - Sisak - Belgrado. Het grootste deel van de vlucht was het weer onrustig, radio contact vanuit Insbruck gaf ook onzekere weersvoorspelling. Op bepaald moment worden ze in de buurt van Luchtmachtbasis Pápa in Hongarije door een MiG-15bis, gevlogen door luitenant A. A. Kalugin, onderschept en tot landen gedwongen. Na landing werden de vier bemanningsleden vastgezet:
Bevelhebbend piloot: Cap. Dave H. Henderson, geboren in Oklahoma, 20 september 1919. Identificatie: AO-1-169-565;
Tweede piloot: Cap. John J. Swift, geboren in New York op 31 juli 1917. Identificatie: AO-7-42-797;
Radiograaf: Serg. James A. Elam (hoofd van de sectie),geboren in Arkansas 3 november 1931. Identificatie: AF-18-349-150;
Vliegwerktuigkundige: Serg. Jess A. Duff, geboren in Nebraska op 12 oktober 1917. Identificatie: AF-39-450-853Na betalen van een boete door de V.S. werden de bemanningsleden op 27 december 1951 vrijgelaten. De V.S. had 120.000 dollar(?) boete betaalt voor het betreden van het Hongaarse (Sovjet) luchtruim.
Het staat niet gemeld maar kan me voorstellen dat een deel van die betaling betrof dat de Hongaren het toestel mochten houden, en ik kan de V.S. geen ongelijk geven.
Bij het zoeken naar foto's van de C-47 registratie 43-16026 vond ik niet veel afgezien van de vele afbeeldingen die niets met de 43-16026 te maken hebben. Toch vond ik deze site
HistoricalWings, die een 1/72 model hebben gemaakt van een C-47 met dat registratienummer (waarschijnlijk decals van Xtradecal die decals bieden voor een C-47B, 43-16026/E5-X “Witch Hazel” of 62 TCS, 314 TCG, B-44, Poix, France, Rhine Crossing “Operation Varsity”, 24 March 1945.). Of het toestel in '51 nog steeds in olive gekleurd was vraag ik me wel een beetje af. Tegen die tijd zou het best ook wel eens in zilver met een MATS livery geschilderd zijn geweest. Gezien de taak dat het 85ste ADW meer militair transport van goederen was, en MATS kende meerdere takken verspreid over verschillende gebieden rond de wereld.
| | Constructed by: | Douglas at Long Beach, California, USA. |
Type: | C-47A-90-DL | In service: | 1951 |
c/n: | 20492 | First registration: | 43-16026 |
Engines: | 2 Pratt&Whitney R-1830-92 | New registration: | 026 |
Engines: | 2 Shvetsov ASh-62 | Operator: | Hongaarse Luchtmacht |
Het is niet duidelijk of de motoren na loop van tijd zijn vervangen of gelijk bij het in dienst stellen bij de Hongaarse Luchtmacht. Als er motorproblemen waren kan ik me heel goed voorstellen dat de Hongaren de P&W motoren gelijk vervingen voor de Russische variant.
| | Constructed by: | Douglas at Long Beach, California, USA. |
Type: | C-47A-90-DL | In service: | 1955 |
Type: | TS-62 | First registration: | 43-16026; 026 |
c/n: | 20492 | New registration: | HA-TSA |
Engines: | 2 Shvetsov ASh-62 | Operator: | Malev Hungarian Airlines |
6 augustus 1961 zou het helaas dramatisch aflopen voor dit toestel, naast de vier crewleden waren niet alleen de passagiers maar ook 3 omstanders tijdens het neerstorten omgekomen omdat de TSA helaas midden in een woonwijk crashte in een gebouw.
(Foto's)
[foto 1][foto 2]DEEL 1 DUO-BOUWIn dit verslag, die ik in twee stappen zal maken, bouw ik zowel de Douglas C-47 als de Lisunov Li-2P. Voor de Douglas C-47 gebruik ik de Italeri kit, hoewel ik eerst de Airfix kit wilde gaan gebruiken heb ik daar vanaf gezien, aangezien de A Model kit veel overeenkomsten lijkt te hebben met de Italeri kit. Als ik de kit zie heb ik in ieder geval het idee dat ze als basis voor de A Model Lisunov Li-2 de Italeri spreus hebben gebruikt.
De Douglas C-47 (C/N 43-16026) in dienst bij MALÉV was een Douglas die na een ditch vanwege technische problemen in handen was gekomen van de Hongaren. Aangazien het toestel nogal in de kreukels lag, zijn een aantal van de details die je bij een C-47 verwacht anders.
Waar ik als eerste aan begin is de bouw van de Italeri kit. Ik heb hiervoor naast de kit ook een PE setje en natuurlijk de decals van HAD.
Hoewel het pas een kleine start is, het is een start. Zolang ik de display case voor deze duo nog niet in huis heb zal ik de bouw rustig aan doen.
Voor deel 2 van dit verslag ga ik, zoal ik al schreef, een A Model kit gebruiken.
Wanneer ik met dit model begin zal ik laten weten welk registratie ik zal aanbrengen, en dan kan ik ook een beetje ingaan op de geschiedenis van dat toestel.