De Reims-Cessna is klaar. Het is een leuke kit om te bouwen en het was voor mij ook een stukje jeugdsentiment, want als kind heb ik hem ooit ook eens in elkaar geplakt. Hoe simpel deze ook lijkt, het is geen shake-and-bake model en het vergt enig geduld om er iets aardigs van te maken. En dan nog zijn er tal van kleine details die bij het 1/48 model van de Cessna 172 beter zijn uitgevoerd. Ach, het was leuk om te doen en zo is ook weer een stukje Transavia geschiedenis voor het voetlicht gebracht. Alleen was het misschien niet een hoogtepunt...
Transavia VliegclubTussen 1970 en 1999 bestond de Transavia Vliegclub. Alle Transavia werknemers konden op deze manier goedkoop hun brevet halen of pleziervluchten maken. De directie ondersteunde dit enthousiasme met financiële middelen, hangarruimte en onderhoud door de eigen technische dienst.
In de jaren ’90 ontstond een ontmoedigingsbeleid van luchthaven Schiphol richting kleine luchtvaart: de landingsgelden voor lichte vliegtuigen werden enorm verhoogd. Tegelijkertijd kwam de Transavia directie tot het inzicht dat de hangaarruimte beter commercieel ingezet kon worden om de groeiambities van Transavia waar te maken. De vliegclub werd hierdoor te kostbaar en werd, met de verkoop van de laatste Cessna, in 1999 opgeheven.
Vloot (bron: van Gent – Mols)
1970 – 1974 Piper L-18C Super Cub PH-CWA
1974 – 1978 Reims-Cessna 150K PH-KAV
1978 – 1989 Reims-Cessna F152 II PH-TVM
1987 – 1999 Cessna 172P PH-PJL
1990 – 1997 Cessna 152 PH-PJM
PH-TVMDe PH-TVM (c/n: 1498) is in 1978 in Frankrijk gebouwd. Aanvankelijk zou het toestel naar een Italiaanse eigenaar gaan, maar via de Cessna dealer Air Service Holland kwam het vrijwel direct terecht bij de Transavia Vliegclub als vervanger voor de oude Cessna 150. Het toestel werd voorzien van de jaren ’80 ‘hockystick’ livery. De registratie ‘Mike’ past in het rijtje PH-TV_, die standaard werd gebruikt voor de Transavia vloot (van de 707 PH-TVA tot en met Caravelle PH-TVZ).
Eind jaren ’80, met de komst van een tweede Cessna, heeft het toestel een tijdje aan de grond gestaan. Zo blijkt uit de melding “BvL geruime tijd verlopen”, uit het register van Herman Dekker, met entry datum maart 1987. Daarna is het toestel gespoten in de ‘Nedlloyd’ livery uit de jaren ’90.
Op 17 juni 1989 sloeg het noodlot toe. Een vlieger en een fotograaf waren luchtfoto’s aan het maken van een concours hippique boven het Haarlemmermeersebos. Het toestel vloog veel te laag (ongeveer 150 voet, 50 meter) en veel te langzaam over een recreatiemeer teneinde de fotograaf in de gelegenheid te stellen foto's te maken. Toen de enigszins stevig gebouwde fotograaf wat moeizaam van houding veranderde om in een andere richting foto's te maken, moet hij daarbij tegen het dashboard hebben gesteund en de flapschakelaar hebben overgehaald. De plotselinge grote weerstand van de flaps, de hoge invalshoek, het lage motorvermogen én de lage vlieghoogte zorgden voor een situatie waarin er nauwelijks tot geen tijd was om te corrigeren. Het toestel overtrok eerst over de linker vleugel, dat kon nog gecorrigeerd worden, maar direct daarna overtrok het over de rechter vleugel, waarna het met de neus naar beneden tegen het water sloeg. Het toestel zonk onmiddellijk. De piloot kon zich (al onderwater) vrij maken, maar zijn poging de fotograaf te bevrijden mislukte.
De fotograaf kwam om het leven. De piloot werd schuldig bevonden aan onverantwoordelijk vlieggedrag, maar is niet strafrechtelijk vervolgd omdat hij zelf zwaar gewond raakte en toch al het mogelijke in het werk heeft gesteld zijn passagier te redden. Het is het enige fatale ongeluk in de geschiedenis van Transavia.
laatste momenten PH-TVM
Het wrak wordt uit het water gehaald.
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=350http://www.hdekker.info/Nieuwe%20map/19 ... 17.06.1989Toekomst?Laat ik dit draadje positief afsluiten. Misschien zelfs met een kleine primeur, want ik heb intern even overlegd of ik het mocht delen: er komt een Transavia Vliegschool in de nabije toekomst. Dat betekend dat er weer een tak van het bedrijf met lichte vliegtuigen zal gaan vliegen, ook al zal dat niet in eigendom zijn. En het zullen ook geen blikken Cessna's zijn, maar modernere kunstsof tweezitters (en B737 full flight sims).
Tot zover deze brouw, tot de volgede!
VJ