Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2017 21:17 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik wilde ook graag meedoen met deze GB om te proberen mijn succesratio qua GB's wat op te krikken. Omdat ik ook nog voor een Engelse GB iets Frans in elkaar moet gooien, en ook nog een Yakovlev in elkaar mag plakken voor mijn BB was ik dus opzoek naar een kit die niet te uitgebreid was.

En dat is deze geworden...
Mag ik u voorstellen:

Boeing X-32A:
Afbeelding

De X-32 was het concept demonstratievliegtuig van Boeing in de strijd voor het contract voor de JSF. Het verloor van de X-35 demonstrator welke verder werd ontwikkeld naar de F-35 Lightning II.

In 1993 (ja, we zijn alweer bijna 25 jaar verder! :shock: ) richtte DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) een project op voor de ontwikkeling van een gemeenschappelijke betaalbare (ja echt...) lichtgewicht jager; Common Affordable Lightweight Fighter (CALF).

Over dat "betaalbare" doe ik maar even geen uitspraken... :roll: :lol:

Dit project moest alle zgn. lichtgewicht jacht en aanvalstoestellen vervangen, zoals de F-16, F/A-18 en de AV-8B Harrier. Tegelijkertijd werd ook het Joint Advanced Strike Technology (JAST) project opgestart, en in 1994 werden deze 2 programma's samengevoegd tot het JSF programma.
Diverse bedrijven namen deel aan het eerste fase van dit project, wat o.a. inhield dat er een ontwerp ingediend moest worden bij het Amerikaanse Ministerie van Defensie. Uiteindelijk kregen Boeing en Lockheed Martin elk een contract voor het fabriceren van 2 van hun conceptvliegtuigen. Deze toestellen moesten een aantal taken kunnen vervullen: CTOL (Conventional Take-Off and Landing), CTOL op een vliegdekschip, STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing), en verder moest het toestel een representatief voorbeeld zijn t.o.v. een productietoestel (alle toeters en bellen aanwezig zeg maar).

Wat deze contracten anders maakte t.o.v. voorgaande contracten van eenzelfde aard was dat deze ronde de fabrikanten geen cent van hun eigen geld in de bouw mochten steken. Vanuit de overheid kreeg beide fabrikanten elk een geldbedrag van $750 miljoen om de bouw van hun concepten te financiëren. Deze beperking zorgde ervoor dat beide fabrikanten opzoek gingen naar goedkopere productiemethoden, en voorkwam dat de fabrikanten failliet gingen in de poging deze 'wedstrijd' te winnen.


Boeings strategie om de kosten te drukken was het zo laag mogelijk houden van de fabricage en gebruikskosten, en het minimaliseren van de variaties tussen de diverse X-32 versies.
Ook koos Boeing om deze reden voor het zgn. direct-lift thrust vectoring systeem voor het verticaal landen. In tegenstelling tot de X-35, waarbij de nozzle kantelde, en achter de cockpit een lift-fan zat, had de X-32 enkel een thrust vectoring module achter de motor, met 2 draaibare uitlaten, vergelijkbaar met het systeem van de Harrier.

Afbeelding
Bron: http://www.aviationexplorer.com/boeing_ ... story.html
Afbeelding
Bron: http://aerospaceengines.blogspot.nl/201 ... joint.html
Nadeel van dit systeem was wel dat de motor vrij ver naar voren geplaatst moest worden, terwijl het bij de meeste jagers gebruikelijk is dat deze juist vrij ver naar achteren is geplaatst.
De grote luchthapper onder de cockpit is hier ook weer een gevolg van (maar hij heeft wel altijd een vrolijke smoel :mrgreen: ).

Ondanks dat de X-32 verloren heeft van de X-35, en dat een redelijke klap voor Boeing was, heeft Boeing wel belangrijke ervaringen opgedaan op bepaalde vlakken en dit weer kunnen toepassen bij andere toestellen.


En ik zal eerlijk zijn, ik vind het jammer. Wegens welk ander toestel heeft net zo'n enorm vrolijke giegel als deze?
Afbeelding
:mrgreen:

Tijd voor wat technische gegevens!

General characteristics
Crew: 1
Length: 45.01 ft (13.72 m)
Wingspan: 36 ft (10.97 m)
Height: 17.32 ft (5.28 m)
Wing area: 590 ft² (54.8 m²)
Max. takeoff weight: 38,000 lb (17,200 kg)
Powerplant: 1 × Pratt & Whitney F119 derivative afterburning turbofan
Dry thrust: 28,000 lbf (125 kN)
Thrust with afterburner: 43,000 lbf[23] (191 kN)

Performance
Maximum speed: Mach 1.6 (1,200 mph, 1,931 km/h) at altitude
Range on USAF mission profile: 850 nmi (1,574 km)
Range on USN mission profile: 750 nmi (1,389 km)
Range on USMC/RN mission profile: 600 nmi (1,112 km)

Armament:
20 mm M61A2 cannon, or 27 mm Mauser BK-27 cannon
Internal: 6 AMRAAM air-air missiles or 2 AMRAAM air-air missiles and 2 x 2,000 lb (900 kg) class guided bombs
External: Approx. 15,000 lb (6,800 kg) of full range of external stores including guided weapons, anti-radiation missile, air-to-surface weapons, auxiliary fuel tanks


Laten we maar eens naar de kit kijken.
Het bedraagt de Revell (joh!) 1/72 kit, welke oorspronkelijk vanaf 2000 door Italeri werd uitgegeven.
photo 430995

De kit is niet al te ingewikkeld, en het aantal onderdelen valt mee; de kit bevat e 2 grijze sprues, en 1 transparante.
photo 430996
photo 430997
photo 430999

Het detail is niet slecht. Niet te veel, niet te weinig:
photo 430998

Instructies en decals:
photo 431000

Voor de oplettende kijker; mijne heeft geen STOVL voorziening, dat was enkel bij de X-32B. :mrgreen:

Ik moet zeggen, ik heb er zin in! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 12:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Zo deze is lelijk.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 12:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dit toestel lijkt zo uit "planes" van Walt Disney te komen, het is lelijk en grappig tegelijk dat ik me al een tijdje afvraag of daar niet een soort humoristische what-if van te maken valt! :lol:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 18:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 921
Hahaha....smaken verschillen dus duidelijk, ik vind em wel mooi, mooier dan dat andere apparaat...... :mrgreen:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 9:56 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Gerhard, ik snap de haat ook niet, ik vind 'm leuker dan wat we nu hebben. :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
Persoonlijk vind ik ze beide lelijk, maar ben wel benieuwd wat je hiervan weet te brouwen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 12:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb in een grijs verleden, toen ik nog niet grijs was, bij beide mock-ups gestaan op Leeuwarden tijdens een open dag van de KLu (in de periode van de analoge fotografie). Op zich best wel imposante bakken als je er naast staat. De F-35 heb ik afgelopen jaar mogen aanschouwen op vliegbasis Leeuwarden toen hij voor het eerst aankwam. Best wel gezellig om met allemaal 'gekken' bij de baan te staan. Ik heb een voorkeur voor de huidige, maar kan ook wel een beetje glimlachen om de versie van Boeing. Ik heb daarom ook beide kisten nog in de doos om ooit eens te gaan bouwen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 22:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Ik heb deze al eens gebouwd voor de "Vliegende gedrochten" GB. Weliswaar in een Italeri doos, maar deze Revell versie is een rebox daarvan :)

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... ng#p580058

Blijkbaar nooit de eindfoto's geplaatst en het model is ooit eens in de vuilnisbak beland :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 23:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 340
Ik wil je waarschuwen dat dit model slechts in de verte lijkt op de echte X-32A. Ik ben er ook ooit aan begonnen, maar ik vond de verschillen echt te groot en ben gestopt. Hier het gedeeltelijke bouwverslag:

https://robdebie.home.xs4all.nl/models/x32.htm

Ik ben op zoek gegaan naar de bron van de foute vorm, en heb uitgevonden dat het model heel veel lijkt op de tekening uit de Jane's van 1999-2000. Op mijn webpagina heb ik tekeningen staan van de contour van het model over de Jane's tekening, en over een Boeing lijntekening die later uitgebracht is.

Van de positieve kant gekeken: in mijn ervaring zien de meeste mensen / modelbouwers globale vormfouten helemaal niet, ze kijken veel meer naar details.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2017 16:56 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Rob, ik denk niet dat ik me deze ronde al te veel van de niet kloppende vorm ga aantrekken, maar er gewoon iets netjes van ga proberen te bakken.
Wat me wel opvalt, is dat het wapenruim in de zijkant wel heul dicht bij de wielpoot zit, dus ik ben benieuwd hoe het laden van de afwerpmunitie zou gaan...

In ieder geval bedankt voor de waarschuwing Rob, ik heb jouw verslag gelezen zoals ik al zei ga ik proberen me er niet te druk om te maken! :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement