2 Bölkows zou helemaal leuk zijn! Allebei ook van dezelfde kit dan?
Voor wat betreft de 747-400ERF begin je inderdaad wel aan een uitdaging. Er zijn nogal wat verschillen. De belangrijkste daarvan zijn de lengte, vleugels en vleugelwortel, cabineramen en motoren.
Er is geen kant-en-klare kit om een -400F te maken dus zal je een andere kit als basis moeten nemen. De makkelijkste optie leek mij de resin kit van Authentic Airliners. Ik denk dat Kurt je wel de romp van de 747-200 kan leveren i.v.m het originele upperdeck en de vleugels etc. van de 747-400. Echter brengt dit je bij een belangrijk probleem. De vleugels en de aansluiting ervan op de romp van de -400 zijn anders dan bij de -100, -200, -300 en SP (op een paar uitzonderingen na). En dat vind je ook terug in de resin kit. Dus ook daar krijg je te maken met wat modificatie. Een andere vraag is natuurlijk of je 150 euro wilt uitgeven voor een kit (zonder decals).
Een ander uitgangspunt is inderdaad de 747-8F uitgegeven door Revell. Je hebt het zelf al over de UPS uitgave, maar er zijn ook twee Cargolux uitgaves. Ook hier zit je met een aantal verbouwingen.
1. De minst belangrijke is de vorm van de cabineramen. Die zijn anders qua vorm, maar voor de -8F lijkt het dat ze gewoon de standaard ramen hebben aangehouden.
Dus als je de -8F kit zou gebruiken, dan geeft dat geen problemen. Bij de -8I zou je raamdecals kunnen gebruiken.
2. Dan de lengte. Op de eerste foto is het verschil in lengte al te zien. Bij de -8i zie je dat het upperdeck ook langer is.
3. De motoren zijn groter. Nu kun je die makkelijk vervangen met door de motoren van de -400 kit. Maar daar heb je dan dus ook die kit voor nodig.
4. En dan het punt waar de schoen het meest wringt. De vleugel en vleugelwortel. De vleugel is voor de 747-8 nieuw ontworpen. Het meest makkelijk zichtbare verschil daarin is dat de -8 in tegenstelling tot de -400 geen winglets maar zorgenaamde raked wingtips heeft. Ook is iedere vleugel wat langer en hebben die als gevolg van het nieuwe ontwerp een andere aansluiting bij de romp. Vooral dit laatste is heel moeilijk na te maken. Om deze redden zou ik geen 747-8 als uitgangspunt nemen.
Wat mij betreft is de makkelijkste manier om een -300 te maken het kruizen van een Revell 747-200 kit met een Revell 747-400 kit. Dat kan op twee manieren.
1. Je verwisselt de upperdecks.
2. Je verwisselt de vleugelwortel met alles wat eraan vleugels etc. aan zit.
Optie 1 lijkt mij het makkelijkst. In theorie zou je ook de Airfix 747-200 als basis kunnen gebruiken, maar daarvan klopt de vorm van de aansluiting van de vleugels op de romp eigenlijk ook niet.
Nu heb ik wel een idee. Ik heb nog wel een -200 liggen en kan jou het upperdeck daavan toesturen. Als jij een -400 hebt of aanschaft en het upperdeck daarvan mij toestuurt, dan kan jij een KLM Cargo 747-400ERF maken en dan kan een KLM 747-300 maken. Is dat een zinvol voorstel?