Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 8:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 100 jaar KLM
BerichtGeplaatst: za 27 jul, 2019 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Zo onderschrift aangepast. (edit: ehhh, misschien later)

Kan de BB zelf al aangemaakt worden? Dan staat er duidelijk iets in beeld, nu is het echt nog verstopt onder dit draadje: buddies gezocht voor buddy build!

Leuk als je ook meedoet Tjopper! 3 heli's en een DAF in een KLM groepsbouw. Goeie score al. Ben benieuwd of er nog een 737 of A330 bijkomt, dat zijn tegenwoordig zeldzame modellen hier op het forum :lol:

En ook heel leuk dat je meegeweest bent met de NZG! Heb jij nog foto's?

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 100 jaar KLM
BerichtGeplaatst: zo 28 jul, 2019 11:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Oke, ik heb een beslissing genomen. Ik ga mee doen en maak het mezelf hopelijk niet al te moeilijk. Ik wil voor de 747 cargo gaan. Ramen (eventueel) dichtmaken moet wel lukken en er zitten tenminste niet van die hele grote decals bij en het afplakken zal met veel geduld ook nog wel lukken, kortom ik zie het wel met vertrouwen te gemoed.

Iemand suggesties voor een bepaald merk/kit die ik hiervoor kan gebruiken? Decals kan ik gewoon bij aviation megastore bestellen of heeft iemand andere tips?


Laatst bijgewerkt door hobbyplakker op zo 28 jul, 2019 13:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 100 jaar KLM
BerichtGeplaatst: zo 28 jul, 2019 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
ph-adk schreef:
En ook heel leuk dat je mee geweest bent met de NZG! Heb jij nog foto's?


Ik moest even zoeken, was tijdens een open dag op 'De Kooy' op 18-07-2004, toen was ik nog niet digitaal. Het bleek niet de NZG te zijn, maar de NZK, toen al in het schema van 'Schreiner'. Hieronder even een foto van het WWW.

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 100 jaar KLM
BerichtGeplaatst: zo 28 jul, 2019 14:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
hobbyplakker schreef:
Oke, ik heb een beslissing genomen. Ik ga mee doen en maak het mezelf hopelijk niet al te moeilijk. Ik wil voor de 747 cargo gaan. Ramen dichtmaken moet wel lukken en er zitten tenminste niet van die hele grote decals bij en het afplakken zal met veel geduld ook nog wel lukken, kortom ik zie het wel met vertrouwen te gemoed.

Iemand suggesties voor een bepaald merk/kit die ik hiervoor kan gebruiken? Decals kan ik gewoon bij aviation megastore bestellen of heeft iemand andere tips?
Tof dat je mee doet! Dit beloofd een leuke, diverse BB te worden!

Voor wat betreft de cargo decals: deze zijn te bestellen bij Draw Decals (https://www.shopdrawdecal.com/ProductDe ... 2D747%2D32). Ik heb al diverse decal sheets bij hun besteld en gebruikt (mijn A330 en MD11, welke hier ook op het forum te vinden zijn, hebben bijvoorbeeld decals van Draw) en deze bevallen uitstekend. Houd wel rekening met een paar weken levertijd.

Qua kit (mits je in 1:144 wilt bouwen) zijn er voor de 747-400ERF drie mogelijkheden: Authentic Airliners, Revell en Zvezda. Authentic Airliners is de mooiste kit en bovendien hoef je hier de ramen niet dicht te maken (deze zijn al dicht), maar het is wel resin, hij is erg prijzig en bovendien voorlopig uitverkocht. Zvezda heeft een hele mooie 747 kit, maar die is wel voor de 747-8 versie. met wat verbouw werk en nieuwe motoren (bijvoorbeeld van BraZ) zou je hier een hele mooie 747 van kunnen maken. Het gemakkelijkste is echter de 747-400 kit van Revell. Deze is qua nauwkeurigheid wat minder, en de fit van de vleugels is een drama, voor de rest best ok. Net als de gewone ramen, zou ik de cockpit ramen ook dichtmaken (wat die kloppen niet bij de kit) en de decals van Authentic Airliners decals of die van Draw gebruiken.

ph-adk schreef:
Ben benieuwd of er nog een 737 of A330 bijkomt, dat zijn tegenwoordig zeldzame modellen hier op het forum :lol:
Klopt ja. Bas heeft de A330 vorig jaar nog gemaakt en ik eind 2017 nog. Voor wat betreft de 737, Bas heeft er dit jaar nog één afgemaakt, maar de laatste die daar voor afgemaakt is was van mij in 2016 (er zijn nog wel drie lopende projecten, maar de laatste update is uit 2017...). De A330-200 ga ik nog keer maken, maar dan echt wel pas over enkele jaren. De 737 daarentegen...een 737-900 zou misschien wel leuk zijn op relatief korte termijn. We zullen zien. Voorlopig echter voor mij eerst wat andere types van KLM.

Wat mij betreft kan de BB geopend worden! We hebben nu wel genoeg startende deelnemers toch?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 100 jaar KLM
BerichtGeplaatst: zo 28 jul, 2019 18:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
@malair
Ik zat te denken om de cargo kist van revell (ups) te kopen. Dat is inderdaad ook een 747-8 versie. Voor mij persoonlijk geen enkel probleem want ik weet de verschillen toch niet. Maar ben nu wel nieuwsgierig of de verschillen zo groot zijn dat ze (echt) opvallen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 100 jaar KLM
BerichtGeplaatst: zo 28 jul, 2019 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Nogal,

Het vliegtuig is veel langer, grotere andere motoren, grotere andere vleugels.

En is het niet zo dat de cargo kisten van KLM een kort bovendek hebben? Dan zouden alle kits die Martijn noemt ook niet werken.

Revell heeft nu wel weer de -100 in de verkoop maar ik durf te wedden dat de vleugels van een -400 niet passen. Bovendien heb je dan twee kits nodig.

Correct me if i'm wrong, ben geen expert.

(edit: de 747-800 is wel bloedjemooi dus een what-iff zou wat mij betreft een leuke toevoeging zijn. Het is nu toch al niet de BB die je in eerste instantie zou verwachten :lol: )

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Laatst bijgewerkt door ph-adk op zo 28 jul, 2019 20:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 100 jaar KLM
BerichtGeplaatst: zo 28 jul, 2019 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Hey Lex,

Je hebt helemaal gelijk van het verkorte bovendek. Dat was me nooit eerder opgevallen. Was er niet ergens een conversie kit beschikbaar?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 100 jaar KLM
BerichtGeplaatst: zo 28 jul, 2019 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Ik moest gelijk aan contrails denken maar nee.. Ik hoop dat Ingmar hier wat zinnigs over te zeggen heeft. Hij heeft plannen voor genoeg 747's.

Ik vond wel deze: https://www.airlinercafe.com/forums.php?m=posts&q=6645

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 100 jaar KLM
BerichtGeplaatst: ma 29 jul, 2019 10:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Bij een speurtocht naar MBB Bölkow Bo-105 foto's vond ik deze ook nog:
Afbeelding

KLM bleek 2 stuks Bölkows gehad te hebben, de PH-NZH en de PH-NZJ.
Afbeelding

Afbeelding

MarkOh merkte al op dat Flevo decals daar een decalsetje van heeft, beide opties kunnen worden gemaakt. Dus als MarkOh de ene maakt, kan ik de andere maken :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 100 jaar KLM
BerichtGeplaatst: ma 29 jul, 2019 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
2 Bölkows zou helemaal leuk zijn! Allebei ook van dezelfde kit dan?

Voor wat betreft de 747-400ERF begin je inderdaad wel aan een uitdaging. Er zijn nogal wat verschillen. De belangrijkste daarvan zijn de lengte, vleugels en vleugelwortel, cabineramen en motoren.

Afbeelding

Er is geen kant-en-klare kit om een -400F te maken dus zal je een andere kit als basis moeten nemen. De makkelijkste optie leek mij de resin kit van Authentic Airliners. Ik denk dat Kurt je wel de romp van de 747-200 kan leveren i.v.m het originele upperdeck en de vleugels etc. van de 747-400. Echter brengt dit je bij een belangrijk probleem. De vleugels en de aansluiting ervan op de romp van de -400 zijn anders dan bij de -100, -200, -300 en SP (op een paar uitzonderingen na). En dat vind je ook terug in de resin kit. Dus ook daar krijg je te maken met wat modificatie. Een andere vraag is natuurlijk of je 150 euro wilt uitgeven voor een kit (zonder decals).

Een ander uitgangspunt is inderdaad de 747-8F uitgegeven door Revell. Je hebt het zelf al over de UPS uitgave, maar er zijn ook twee Cargolux uitgaves. Ook hier zit je met een aantal verbouwingen.
1. De minst belangrijke is de vorm van de cabineramen. Die zijn anders qua vorm, maar voor de -8F lijkt het dat ze gewoon de standaard ramen hebben aangehouden.
Afbeelding
Dus als je de -8F kit zou gebruiken, dan geeft dat geen problemen. Bij de -8I zou je raamdecals kunnen gebruiken.
2. Dan de lengte. Op de eerste foto is het verschil in lengte al te zien. Bij de -8i zie je dat het upperdeck ook langer is.
3. De motoren zijn groter. Nu kun je die makkelijk vervangen met door de motoren van de -400 kit. Maar daar heb je dan dus ook die kit voor nodig.
4. En dan het punt waar de schoen het meest wringt. De vleugel en vleugelwortel. De vleugel is voor de 747-8 nieuw ontworpen. Het meest makkelijk zichtbare verschil daarin is dat de -8 in tegenstelling tot de -400 geen winglets maar zorgenaamde raked wingtips heeft. Ook is iedere vleugel wat langer en hebben die als gevolg van het nieuwe ontwerp een andere aansluiting bij de romp. Vooral dit laatste is heel moeilijk na te maken. Om deze redden zou ik geen 747-8 als uitgangspunt nemen.

Wat mij betreft is de makkelijkste manier om een -300 te maken het kruizen van een Revell 747-200 kit met een Revell 747-400 kit. Dat kan op twee manieren.
1. Je verwisselt de upperdecks.
2. Je verwisselt de vleugelwortel met alles wat eraan vleugels etc. aan zit.
Optie 1 lijkt mij het makkelijkst. In theorie zou je ook de Airfix 747-200 als basis kunnen gebruiken, maar daarvan klopt de vorm van de aansluiting van de vleugels op de romp eigenlijk ook niet.

Nu heb ik wel een idee. Ik heb nog wel een -200 liggen en kan jou het upperdeck daavan toesturen. Als jij een -400 hebt of aanschaft en het upperdeck daarvan mij toestuurt, dan kan jij een KLM Cargo 747-400ERF maken en dan kan een KLM 747-300 maken. Is dat een zinvol voorstel?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement