Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2023 1:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)


Er zijn door mijn toedoen al een aantal diersoorten gepasseerd in dit deel van het forum, maar tot nu toe zagen die er allemaal levend uit, tenzij misschien het Limex Tyrannosaurus-skelet dat ik grotendeels door mijn petekindje heb laten assembleren. Ook dit topic wordt zo'n uitzonderingsgeval, want de gebouwde kit is bedoeld als tentoongesteld fossiel. Het gaat over een van de eerst ontdekte prehistorische reptielen, de Maashagedis of Mosasaurus hoffmanni.

photo 591334

Dit dier behoort niet tot de groep der dinosauriërs, maar is samen met de hagedissen en de slangen in een aparte afdeling binnen de reptielen ingedeeld. De andere groep bestaat dan uit de dino's en krokodillen, de vogels zijn hieruit geëvolueerd. Ik had een stamboom van de Mosasaurus willen tonen, maar in degene die ik vond worden alleen zijn concurrenten de ichthyosaurus en de plesiosaurus vernoemd, of zijn overlevende nazaten de slangen en de hagedissen. Ik toon eerst even wat er in de kit zit, je moet niet op het boek van de dino's letten want daar staat hij dus achteraf bekeken nergens in. De clearparts zijn voor de steunconstructie.

photo 591327

photo 591331

photo 591328

photo 591329

photo 591330

photo 591332

photo 591333

Er zitten twee boekjes bij het model, eentje is de handleiding en het andere is een kennismakingsboekje over de mosasauriërs. Voor wie de kleine Engelstalige lettertjes voor lief neemt, staat hier heel wat interessante info in, zoals de verschillende soorten mosasauriërs, waar ze gevonden zijn (vooral toegespitst op de Japanse archipel) en wat we over de levenswijze en lichaamsbouw te weten zijn gekomen. De jachtmethode kan je in bovenstaand filmpje zien, het moeten behendige zwemmers geweest zijn.

Omdat ik in de recentste literatuur over dino's niets kan terugvinden, ben ik naar oudere bronnen teruggekeerd. Een van die boekjes had ik al in het ¨Pegasus Tyrannosaurus-topic vernoemd, maar er staat ook heel wat over Mosasaurus in, ook al wordt die daar reeds nergens dinosaurus in genoemd maar eerder zeereptiel.

photo 591343

De Maashagedis werd in de mergelgrotten bij Maastricht gevonden.

photo 591340

Van de drie grote groepen zeereptielen leefde hij tot op het laatste van het secundaire tijdperk, terwijl ichthyosauriërs en plesiosauriërs al eerder uitstierven.

photo 591336

In deze oude boekjes vind je vaak dramatische tekeningen met een death match tussen twee diersoorten.

photo 591335

Ik heb ook nog een recent boek uit de Standaard boekenwinkel waarin het zeereptiel opdook. Zo is er een vrolijke tekening van de Engelse zuidkust die ooit overspoeld was door een zee gevuld met verschillende schepsels. Overblijfselen daarvan worden geregeld gevonden in de krijtrotsen daar. Een van de vroegste plateontologen, Mary Anning, verdiende haar brood met het prepareren van zelfgevonden fossielen.

photo 591337

photo 591338

De tanden van Mosasauriërs waren bijzonder omdat ze groeiden recht vanuit het kaakbeen en niet aan de buitenkant ervan zoals de andere reptielen, daardoor hadden ze veel bijtkracht. Ze hadden zelfs een extra rij tanden in hun bovenste gehemelte.

photo 591339

Mijn bedoelingen met het model is om de ondergrond met schaaldieren en stromatolieten in te richten als museumdecor. Daarin wil ik een deel van de set van AK "boys" plaatsen, om de werkelijke afmetingen van deze reptielen beter aan te tonen. Hier zal het kleine schaalverschil weinig opvallen. Ik heb omcirkeld wat ik denk nodig te hebben.

photo 591342

photo 591341


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2023 15:12 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Weer een buitengewoon interessant onderwerp Steven, succes met de bouw!

Mijn complimenten nog voor je vorige dino en groen huisdier, ik heb ze bij ESM nog eens uitgebreid bekeken.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2023 2:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Mr.Vdh, ze hebben gisteren in Putte beide een medaille geapporteerd. Ik hoop dat de mosasaurus ze goed in de gaten houdt.

photo 591820

De eerste stap is al meteen de indrukwekkende kop. Die is verdeeld in vier kaakdelen die op een frame geschoven worden, met daarop de hersenpan. De bek is wel open gefixeerd.

photo 591823

Mossie toont zijn stralende glimlach.

photo 591824

Nu moeten de ribben een voor een op de ruggengraat geplaatst worden. Zoals gebruikelijk loopt er en fijne gietnaad over elk stuk en je zou alles zonder lijm kunnen bevestigen, maar we gaan voor het weghalen van de lijmnaden.

photo 591822

Elke rib wordt door de volgende tegengehouden.

photo 591821

De kop hou ik nog als dryfit, die lijkt ook niet helemaal op de rug te passen, misschien moet de steunconstructie hier nog ergens tussen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 dec, 2023 1:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 592667

Het eerste deel van het skelet was vorige keer afgewerkt en op de voorste glazen voet geplaatst. Gisteren ben ik aan deel twee begonnen.

photo 592668

Je moet de flippers samenstellen uit twee delen, waarbij de ene helft de even vingers bevat en de andere de oneven. Daardoor is het makkelijker om de gietnaden te verwijderen, je kan nu met een puntig vijltje tussen alle kootjes.

photo 592669

Daarna kan je met Extra Thin de botten terug gladstrijken.

photo 592671

Het bekken wordt op de tweede glazen voet gezet. Die ga ik uiteindelijk moeten ombouwen, want op schaal zou dit niet in glas kunnen zijn. Van mijn tijd in het museum weet ik dat een fossiel skelet nog bijna een ton kan wegen.

photo 592670

De constructie van de lendenwervels moet in de juiste volgorde uitgevoerd worden, want de buitenste delen worden door het middelste vastgezet.

photo 592672

Elke rib is met het puntvijltje apart ontdaan van een heel fijne gietnaad die over het hele stuk loopt.

photo 592673

Ik heb het skelet zelf dry-fit gelaten op de voet, maar het is nu grotendeels verlijmd. Alleen de kop, de flippers en de coracoiden (borstbeenderen) zitten nog los.

photo 592674

De drie kinderfiguurtjes waren met wat schuurwerk ook snel gebouwd. Eentje heb ik zo aangepast dat hij in ontzag opkijkt.

photo 592675

photo 592676

photo 592677

photo 592678

Nu wil ik een platform bouwen waar de bezoekers over kunnen lopen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2024 3:33 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb er even over nagedacht hoe het platform onder de mosasaurus er zou moeten uitzien. Vandaag ben ik wat materiaal gaan halen om er aan te beginnen. Ik kocht een hoekprofiel waar plexiglas tussen past, de verkoper vroeg of dit voor vitrinebouw was. Ik legde dan uit dat het voor op een diorama was. Maar zoiets vraag natuurlijk eerst om een situatieschets.

photo 593758

Het ondergrondje wordt overgetrokken op een blad papier.

photo 593757

Dit wordt het ontwerp van de loopbrug. Rechtdoor leek me in strijd met de manier waarop de mosasaurus heen en weer slingert. Met wat hoeken er in wordt het meer een uitdaging.

photo 593756

Ik had nu ook een volwassene nodig om uit te testen of die overal onderdoor kon. Deze figuren komen uit een set van Masterbox met civiele vrouwen. Ik twijfel nog of ze uiteindelijk op het dio zouden komen, deze set doet nogal vooroorlogs aan.

photo 593759

photo 593760

Het parcours is uitgetekend, nu zijn de hoeken bekend om de profielen te verzagen.

photo 593762

Op de schets worden de zaaglijnen aangeduid.

photo 593761

Met een verstekzaag ben je zeker dat de zaaghoek loodrecht blijft.

photo 593763

Nu de glasplaten, deze uit plexiglas snijden vergt concentratie.

De buitenkant hoeft niet zo precies, dus dit kan met de Dremel cirkelzaag.

photo 593765

De sneden tussen de platen moesten wel met de verstekzaag, want de platen moesten mooi aansluiten.

photo 593766

Ik heb dan zeker een uur dit folie zitten verwijderen, het versnipperde gedeeltelijk.

photo 593767

De dwarsspanten zijn plaatjes Evergreen waar ik de gang in uitgesneden heb. Het glas en de binnenzijden van de profielen zijn zwart geschilderd.

photo 593768

De loopplank wordt omgekeerd opgebouwd, zodat de zichtbare kant straks kaarsrecht is. Het glas is nu niet meer uitneembaar en zal afgeplakt moeten worden.

photo 593769

photo 593770

photo 593773

photo 593772

De volgende stap is het voorzien van de voeten onder het platform. Die kunnen beperkt worden tot 3. De open kant van de profielen zal gebruikt worden voor een samengestelde armleuning. Een deel in plexiglas en de bovenkant in messingbuis. Daartussen moet dus nog een ander soort profiel komen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2024 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Heel erg gaaf gevonden en uitgevoerd Steven.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2024 1:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, René. Vandaag kwam er een extraatje aan voor het diorama. Ik was benieuwd of ik op eBay nog attributen kon vinden voor deze tijdsperiode. Er leefde toen een grote schildpaddensoort, Archelon genaamd. Tot mijn verbazing vond ik van het skelet van Archelon een snap-tite model op schaal 1/35. Het moest wel uit Japan komen. Het is geen styreenmodel maar eerder iets wat hier in een Kindersurprise zou zitten. Daar wordt het verkocht in plastic ballen uit een automaat, de zogenaamde "gashapon". Het skelet wordt verkocht in wel vier versies, fluogroen, zwart, drybrush bruin en wit. Ik kon aan zo'n witte het goedkoopst raken, dus is het die geworden. De verkoopsplaatjes:

photo 594282

photo 594281

photo 594279

photo 594280

photo 594278

Eerder op de week had ik ook al de brachiosaurus van Tamiya gekocht. Die komt hier uiteraard niet bij te staan.

photo 594277

Bij het uitpakken van de kit was alles prima in orde, er was maar een beetje warping van een paar vingerkootjes door het langdurige verblijf in de plastic bal.

photo 594299

photo 594300

photo 594301

photo 594302

Eerst volgt een manicure:

photo 594304

Alle onderdelen worden van de gietnaad ontdaan. De onderkaak laat ik los, ze kan open of dicht gezet worden.

photo 594303

De opvallendste lijmnaad zit in het midden van het schild, die wordt met lijm opgevuld.

photo 594305

Er zijn maar tien delen en een voetstuk, dus je hebt al snel het dier afgewerkt.

photo 594306

photo 594307

photo 594308

photo 594309

photo 594311

photo 594310

De voorlopige opstelling in het dio, ik wil de schildpad nog iets kantelen:

photo 594312

photo 594313

photo 594314

photo 594315

Voor wie geïnteresseerd is in dit grote zeereptiel, hier enkele filmpjes:





Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 feb, 2024 2:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Archelon en mosasaurus zijn nu geschilderd en de ammonieten hebben over een gloss black onderlaag wat Greenstuff Solar Anomaly gekregen en daarover Holographic. Daardoor krijgen ze het iriserende uiterlijk dat fossielen met een labradorietlaag al wel eens hebben. Het blijkt wel te craqueleren.

photo 595298

photo 595281

photo 595282

photo 595280

photo 595283

photo 595284

photo 595285

photo 595289

photo 595290

photo 595291

photo 595292

photo 595293

photo 595294

De afscheiding voor de bezoekers krijgt nu een armleuning.

photo 595286

photo 595287

photo 595295

photo 595296

photo 595297


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 feb, 2024 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Tjeemig, wat een leuke bijvangst.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2024 2:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, René. Er is al heel wat verweerd op de fossielen ondertussen, en de walkway is nu afgewerkt.

photo 595493

Ik had messingbuizen gesneden om een armleuning mee te maken. Dit gaat prima met de zaagschijfjes van Dremel, maar de batterij van dat ding raakte natuurlijk leeg onderweg en dan heb ik maar wat met de handzaag gewerkt. Dat is veel meer werk.

photo 595494

Gaten voor de bevestiging worden geboord met de Proxxon. Het is opletten dat die er niet dwars doorheen boort.

photo 595495

Om de stukken buis aaneen te zetten gebruik ik een kern van Evergreen rondstaaf. De twee glazen wanden zijn nog dry-fit op de walkway en die zit nog niet vast op de base. Dus gewoon het glas afplakken nu.

De Archelon is in de glans gezet en krijgt nu een acrylwash van Vallejo zwart en dark earth.

photo 595497

Dan krijgt ze een dry-brush van Dark Yellow.

photo 595498

Dit werkt goed op de uitstekende botranden van deze schildpad.

photo 595499

photo 595501

photo 595500

De Mosasaurus kreeg een behandeling met Tamiya panelline wash.

photo 595496

Drybrush gebeurde hier met zandkleur.

photo 595502

De tanden waren vorige keer al ingekleurd met grijs, nu werden de snijranden ingekleurd met bleekblauw.

photo 595503

Even kijken hoe dit op het diorama uitvalt.

photo 595504

photo 595506

photo 595505

photo 595507

Voor de ondergrond heb ik een Vallejo lichtblauw gekocht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement