Goed, met 2 dagen te gaan durf ik nu te zeggen "hij komt af" (fatale ongelukken daargelaten...).
Afgelopen dagen eerst maar eens de cockpit afgeplakt:
Wat je daar aan de binnenzijde kan zien is wat watervaste stift (verwijderbaar met 70% alcohol), die ik heb gebruikt om aan te geven waar de raamstijl liep. De cockpitkap heeft namelijk alleen zeer lage opstaande randjes ter hoogte van de randen van de stijlen; verder is hij vlak. Ik ben begonnen met de gebruikelijke methode van tape aanbrengen en dan af te snijden langs de randen van de stijlen, wat een volstrekte mislukking was en een hoop gevloek tot gevolg had, want de randjes zijn te fijn om ze door middel van het platstrijken van de tape duidelijk zichtbaar te maken
. Uiteindelijk alles maar op het oog gedaan door met een goede lichtbron "door de tape heen te kijken", maar die zijraampjes waren dus nog problematischer en er moest dus wat stift aan te pas komen...
Vervolgens eerst van een laag glanslak voorzien tegen onderkruipers en vervolgens geschilderd:
Redelijk goed:
Bij het proefpassen zag ik dat de glanzende binnenzijde van de cockpitkap erg duidelijk te zien was. Dus de grootste vlakken maar aan de binnenzijde afgeplakt en geschilderd in de cockpitkleur:
Natuurlijk kwam ik lichtblauwe verf te kort. Nieuw bijmengen lukte niet helemaal wegens een mengfoutje
, en de resulterende tint was iets donkerder en matter dan de oorspronkelijke kleur. Toch maar gebruikt, en ontevreden over het resultaat ben ik niet, want gedrybrushed breekt het de glans van het oorspronkelijke blauw een beetje:
Dan de camouflage bovenop afgemaakt:
Vervolgens begonnen aan de decals op de buitenzijde. Voor jaren 70 decals zijn deze zeer goed, dun en stevig. Ze reageren ook goed op Micro Set en Sol. Alleen de "J"'s op de vleugel braken een beetje:
(de glans is van een decal die nog nat is, en ja, ik ben uitgeweken naaar de vloer voor de decals - het vliegtuig is te groot voor de tafel, te veel kans dat er iets afbreekt bij het bewegen...)
Ga ik niet herstellen. Zie het maar als gebruiksschade.
Vervolgens met een mix van Tamiya Smoke, mat zwart, en een hoop Flat Base geprobeerd de vervuiling door de motoren op de vleugels na te maken, zoals deze op diverse foto's te zien is:
Ik had het wat minder kunnen aanzetten, maar door lichtjes de vlakken tussen de zwaar vervuilde stukken te drybrushen met dezelfde mix valt het inmiddels wat minder op.
Vervolgens verder gegaan met de decals:
De witte decals voor op de staart zijn ééndelig, maar doordat er een scharnier in de weg zit kunnen ze nooit passen. Dus maar in drie stukken geknipt en een voor een aangebracht:
De "1" had ik iets verder kunnen bijknippen, nu zijn er twee stukken decal die overlappen. En staart klaar aan deze zijde:
Zo ook de romp:
Verder zijn er nog wat kleine frutsels die op hun plek moeten:
...waarvan er drie eerst geschilderd moeten worden.
Ook moeten er nog twee kleine en twee grote deuren, wat oprijplaten, twee raampjes, zes motoren, en een truck op hun plek. En als een eerdere test een paar dagen geleden klopt, zal hij geen staartzitter meer zijn...