Ziehier mijn bijdrage voor deze groepsbouw:
specificaties:Crew: two pilots
Capacity: eight passengers
Length: 14.02 m
Wingspan: 19.66 m
Height: 4.9 m
Empty weight: 4,400 kg
Max. takeoff weight: 6,124 kg
Powerplant: 2 × Alvis Leonides 127 9-cylinder supercharged radial piston engines, 540 hp (410 kw) each
Performance
Maximum speed: 300 km/h
Range: 1,850 km
Service ceiling: 7,680 m
Korte geschiedenis:De Pembroke was een doorontwikkeling van de Percival Prince, een toestel voor de civiele markt.
België bestelde 12 Pembrokes, die de Avro Ansons moesten vervangen. Ze kregen de aanduiding Pembroke C.51 en de Belgische registraties RM-1 tot en met RM-12. Een aantal ervan werd uitgerust voor luchtfotografie en werd gebruikt om karteringsfoto's te maken in opdracht van het toenmalige Militair Geografisch Instituut. Het eerste toestel werd op 17 februari 1954 aan de Belgische Luchtmacht overhandigd. Ze bleven in dienst tot 1978 en werden vervangen door de Swearingen Merlin.
Twee Belgische Pembrokes zijn bewaard in eigen land: RM-4 in het Legermuseum in Brussel en RM-7 in de kazerne van de 15e Wing in Melsbroek. Ik heb al het genoegen gehad beide exemplaren te bekijken.
Alle andere toestellen zijn verkocht aan een malafide maatschappij "Air America" (niet te verwarren met de CIA-firma in Azië), geleid door een drugsbaron.
Na hun Latijns-Amerikaanse avonturen zijn vandaag nog enkele Pembrokes bewaard in de US.
Er zijn 4 mogelijke kleurschema's:
Volledig in aluminium/ alu met rode band/ bovenzijde wit, onderzijde alu/ volledig wit.
Ik heb nog geen keuze gemaakt naar versie.
Enkele foto's:
Volledig alu:
Op het einde van hun loopbaan, met US registratie:
Opvallend hoe goed deze onderhouden zijn, mooi wit!
Luchtfotografie?Jazeker!
Vanuit openstaande deur:
Indeling cabine voor cartografische opnames:
Ik popel om dit doosje open te trekken!
Gr
Thiery
Bronnen: Wikipedia, belgian wings, dakota15wing.be