De Me-262, 's werelds eerste operationele straalaangedreven jachtvliegtuig is aan het eind van de tweede wereldoorlog in geringe mate ingezet door de Duitsers in de hoop om de oorlog nog om te gooien naar een Dtuise overwinning, in plaats van de eigenlijk al verloren geachte overwinning. De eerste plannen zijn al in april 1939 op tafel gekomen en het eerste testtoestel vloog al in april 1941, echter net met straalaandrijving, maar met een conventionele Jumo in de neus, aangezien de BMW straalmotoren nog niet gereed waren en deze wel waren gemonteerd, maar tijdens de testvlucht uitvielen en het toestel dus landde d.m.v. de de Jumo i.p.v. d.m.v. de BMW straalmotoren.
Ook de nieuw ontwikkelde Jumo-004 straalmotoren waren echter totaal onbetrouwbaar, waardoor het volledig aangepaste ontwerp vanaf 1942 op de plank lag tot er een goede straalmotor was ontwikkeld. Dit was in 1944 zo, echter waren deze zo onderhoudsgevoelig dat ze na 10 vlieguren al gereviseerd dienden te worden. Echter kondigde de in 1944 vliegende ME-262 wel het einde van de propeller aangedreven jachtvliegtuigen aan, aangezien de 262 870 km/h vloog en hierdoor 150 km/h sneller was dan alle toen bestaande jachtvliegtuigen. Het toestel was dan ook veel aerodynamisch er dan de door de Britten ontwikkelde Gloster Meteor.
In het begin van het toestel mochten alleen zeer ervaren Duitse piloten met het toestel vliegen, omdat het heel wat voeten in aarde had om het toestel op hoge snelheid goed te gebruiken en de motoren behoorlijk wat kennis vroegen. In 1945 waren er echter zo weinig conventionele Duitse toestellen over die nog konden vliegen i.v.m. een groot brandstoftekort, dat ze alle piloten gebruikten die ze konden. De Me-262 gebruikte een ander type brandstof, waardoor deze nog wel redelijk in de lucht gehouden konden worden.
Er zijn diverse types Me-262 ontwikkeld, waarvan ik kies voor de Me-262 A1-a/U3, een verkenningstoestel met twee camera's, 2x RB 30/30 of 1x RB 20/20 en 1x RB 75/30.
Dit toestel is precies degene die ik ga bouwen. Het betreft hier de "weisse 34", met hierop de gemodificeerde neus, zodoende de andere kleur.
De kit die ik hiervoor gebruik is de ooit van Niels overgenomen "Messerschmitt ME-262 A-1a/A-2b combo" van Hasegawa, de schaal is 1:72 en e.e.a. ziet goed gegoten en behoorlijk gedetailleerd uit.
De start is ondertussen gemaakt, maar eerst even de inbox-foto's:
De start van de bouw van de cockpit, helaas met de nodige sinkmarks:
Danny, bedankt dat je me nog even wakker maakte met die foto's van Duitse WOII verkenningstoestellen, toen ben ik eens op zoek gegaan en vond ik deze kit, met hierin dus een verkenner. Zodoende doe ik toch nog mee aan deze groepsbouw.