Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2023 13:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
Due laaste had - tot ongenoegen van velen want het is geen model van een echt apparaat - Best of Show gewonnen.

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2023 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Zit weer leuk spul bij. Mooie opengewerkte Mohave, mooie Hind en die Helibus (kan niet goed lezen wat het was).

Topper vind ik 'Some had nightmares'. Indrukwekkende dio.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 dec, 2023 9:44 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
@ Nemmy, klopt, maar desondanks was het wel mooi gedaan.
@ René, de wedstrijdtafels in Telford zijn altijd weer indrukwekkend! En die Helibus was ook precies als dat ingeschreven, dus dat heb je toch goed gezien. :)

Maandag 13 November: Heaven, I'm in Heaven...

Nou, de beurs was voorbij, de spullen waren intussen weer opgeruimd en in de auto's gelegd. Maandagochtend konden we iets langer in bed blijven liggen, want we hoefden niet voor 08:00 bij de beurshallen te zijn.
Desondanks moesten we nog wel een beetje op tijd opstaan, want hadden nog wel een rit van een kleine 2,5 uur voor de boeg.
De bestemming was een klein, vrij onbekend museumpje in Cambridgeshire waar kennelijk wel wat interessante zaken zouden staan.
Ik geef een hint (alsof dat nodig zou zijn :wink: ):
photo 592383

We hadden een plan van aanpak gemaakt over de te bezoeken gebouwen, en we hadden besloten om op maandag de volgende hangaars/zalen te bezoeken:
Hangar 2: Flying Aircraft
Hangar 3: Air and Sea
Hangar 4: Battle of Britain Exhibition
American Air Museum
Land Warfare Hall

De AirSpace zaal en Hangar 5: Conservation in Action kwamen dinsdag aan de beurt.

Dit was voor JD sowieso al de eerste keer in Engeland, en dus ook de eerste keer Duxford. Ik ben er van overtuigd dat hij z'n ogen heeft uitgekeken, en ondanks dat foto's toch niet zo intens zijn als dat je er zelf bij bent hoop ik dat jullie in ieder geval een beetje kunnen genieten van al het moois wat we hebben gezien!

Hangar 2: Flying Aircraft:
photo 592143
photo 592144
P-40C Tomahawk

photo 592142
F4U Corsair

photo 592145
photo 592147
photo 592148
F8F Bearcat

photo 592149
Gloster Gladiator

photo 592150
photo 592158
P-36 Hawk

photo 592151
Hawker Seafury

photo 592153
Beaufighter Mk.VI

photo 592156
photo 592159
photo 592161
Hawker Nimrod

photo 592154
photo 592157
CR.42 met op de onderste foto de munitiekist voor de machinegeweren van de Falco.

photo 592162
photo 592163
photo 592164
photo 592165
B-17G Sally Belle.... of Memphis B... nou jah, jullie snappen 'm. Voor mij een moment van knikkende knieën, weke benen, en een geval van "tranen van gevoel lopen langs de wangen van m'n smoel". :lol:

photo 592166
OA-10/PBY-5A (loop je door een bijna leeg museum, heb je toch van die figuren die in beeld gaan staan... :lol: )

photo 592168
Spitfire Mk.V en een Sea Fury (gok ik).


Hangar 3: Air and Sea
photo 592169
Focke-Achgelis Fa 330

photo 592170
QF 4.5-inch howitzer

photo 592171
10.5 cm SK C/32 op U-Boot affuit

photo 592172
Ruhrstahl SD 1400 X, ook bekend als de Fritz X

photo 592173
Biber dwergonderzeeër

photo 592174
photo 592176
deHavilland Sea Vixen FAW.2

photo 592175
Hawker Sea Hawk

photo 592177
BAC Strikemaster

photo 592178
photo 592179
Sea King

photo 592180
photo 592182
photo 592181
photo 592187
Mitsubishi Zero middenstuk.

photo 592183
photo 592184
Fairy Firefly Mk.I

photo 592185
photo 592186
Fairey Gannet

photo 592189
photo 592192
P-47D 'Nellie B'

photo 592190
Cockpitsectie Bristol Blenheim

photo 592191
Onderweg naar de volgende hal.

Hangar 4: Battle of Britain Exhibition
photo 592193
Hurricane Mk.IIb

photo 592197
Bofors QF 40mm Mk.I

photo 592201
QF. 3.7" Heavy Anti Aircraft Gun

photo 592196
photo 592198
photo 592199
photo 592200
photo 592202
photo 592203
photo 592204
photo 592210
Bf 109 E-3 Werknr. 1190, ex-Bf 109E-4/N

photo 592205
photo 592208
photo 592209
photo 592211
photo 592212
Staartvlak en Jumo 211 van He-111 bommenwerper.

photo 592217
photo 592219
Brok DB603 motor

photo 592218
photo 592220
photo 592221
V-1 op segment lanceerrail, met stoompiston.

photo 592222
photo 592225
Phantom FGR.2

photo 592223
Gloster Javelin

photo 592224
Vampire T.11

photo 592226
Bulgaarse MiG-21PF

photo 592227
photo 592228
photo 592229
Tornado GR.4 en Lynx AH.7

photo 592230
photo 592231
photo 592206
Hurri Mk.I, Spitfire Mk.IIa en een bakje .303 Brownings

photo 592213
Thornycroft J-Type Lorry met 13pdr Anti-Aircraft Gun, Maybach Mb.IVa Zeppelinmotor (dwars op de foto), Maybach AZ Zeppelinmotor (in de lengte op de foto),
QF 1pdr Mk.II 37mm "pom-pom".

American Air Museum:
Hier stonden de vliegtuigen aardig dicht op elkaar, dus het was af en toe lastig om een toestel in z'n geheel op de foto te krijgen.
photo 592233
Entree

photo 592247
Klein overzichtje

photo 592236
photo 592238
photo 592302
photo 592300
photo 592294
photo 592293
photo 592292
photo 592291
photo 592290
photo 592289
photo 592288
photo 592287
F-111E

photo 592237
A-10

photo 592239
photo 592240
photo 592244
photo 592245
photo 592303
photo 592304
photo 592272
F4J(UK)

photo 592248
photo 592536
photo 592285
photo 592310
B-17G

photo 592309
Sperry Ball turret

photo 592252
photo 592275
photo 592265
photo 592257
photo 592255
photo 592251
photo 592254
photo 592307
B-24M

photo 592260
photo 592264
Pratt&Whitney R-1830 Twin Wasp

photo 592271
photo 592270
photo 592269
photo 592267
photo 592259
photo 592274
B-52D

photo 592276
U-2C

photo 592266
F-15A

photo 592280
photo 592281
photo 592283
photo 592312
B-29A

photo 592286
photo 592311
P-47D

photo 592278
photo 592279
photo 592313
photo 592314
photo 592316
photo 592318
SR-71

Land Warfare Hall:
In deze zaal speelde de verlichting, of meer het gebrek hiervan, op sommige plekken een rol.

photo 592321
Ehrhardt 7.5 cm Model 1904, Nr.7 van in totaal 12 geproduceerde stukken.

photo 592322
photo 592323
Chrystler Multibank

photo 592324
7.58 cm Minenwerfer

photo 592325
photo 592327
21cm Mörser 10

photo 592326
10.5 cm leFH 16

photo 592328
Canon de 155 C modèle 1917 Schneider met gemoderniseerd onderstel

photo 592329
37mm Bofors

photo 592532
3,7cm PanzerAnklopfKanone 36

photo 592330
Valentine Mk.II

photo 592331
photo 592368
QF 3.7" Zwaar luchtafweergeschut

photo 592332
photo 592334
5cm PaK38 (hulzen zijn in mooie staat!)

photo 592337
10,5cm LeFH18 op de voorgrond en 15cm SiG33 op de achtergrond

photo 592338
photo 592340
Op de achtergrond een 76,2mm F-22 USV divisiekanon, en op de voorgrond een 57mm ZiS-2 anti-tank kanon

photo 592339
T-34/85

photo 592342
photo 592343
IS-2

photo 592344
2cm Flak30

photo 592347
M40 GMC

photo 592346
Jagdpanther, een vroege Panzerbefehlswagen variant

photo 592348
Comet tank

photo 592528
152mm ML-20 Gun Howitzer

photo 592366
photo 592365
9.45"Heavy Trench Mortar

photo 592367
BL 6-inch 30 cwt howitzer

photo 592370
ZPU-4 14,5mm lichte luchtafweer

photo 592372
M53/59 Praga. De 2 30mm kanonnen achterop zijn gebaseerd op de MK303 die in 1944 en 1945 in kleine oplage zijn gebouwd.

photo 592374
BMP-1

photo 592377
Conqueror Mk.III

photo 592376
BTR-60

photo 592378
T-55

Kleine toelichting over de indeling van de Land Warfare hall. Als je de zaal binnenloopt heb je voor je een soort bordes en kan je links en rechts met een trap naar beneden waar de voertuigen staan. Onder het bordes staan echter ook wat zaken tentoon gesteld, waaronder een hoop Japans WO2 materiaal, en daar heb ik dan ook een paar foto's van genomen.

photo 592350
IJA officierszwaarden
Dear Santa, I've been a good boy this year...

photo 592351
Uniformen, vaandels en dergelijken.

photo 592352
Nambu Type 14 pistool.
Dear Santa, really, I've been a very good boy this year. I promise.

photo 592353


photo 592354


photo 592355
Aussie in Nieuw Guinnea

photo 592356
Diorama van Australische soldaten bij een achergelaten Japanse Type 94 mountain gun.

photo 592358
photo 592360
Nu ben ik een leek op het gebied van de Japanse taal, maar deze karakters staan in een voor mij ongebruikelijke volgorde.. Dit is voor het eerst dat ik Japanse tekst zie die van rechts naar links is geschreven. Maar ik zeg al, ikke = leek.
Hoe dan ook, er staat, van rechts naar links dat het blafijzer een 94 type mountain gun is, en dus geen gun mountain type 49!

photo 592357
Japanse landmijnen. Nummer 20 heeft 4 magneten op het lichaam, en nummer 21 is gemaakt van keramiek!

photo 592362
Zwaard van Majoor Generaal (hopelijk heb ik dat goed) Shigesaburō Miyazaki.

photo 592363
PKM machinegeweer die op 13 juni 2007 door de 1st Battalion, The Royal Anglian Regiment is buitgemaakt op de Taliban.

Nou dat was 'm voor nu. Ik hoop dat jullie de foto's en de tekst tot zover interessant vinden!
Ik probeer om voor de jaarwisseling het laatste deel online te zetten, maar voor nu wens ik iedereen een hele fijne Kerst!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 dec, 2023 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Mooi! Duxford; wij waren daar in juli 2018. Een treffen van Amerikaanse klassieke auto's en wij waren uitgenodigd om met onze Edsel uit 1959 te komen vanwege een treffen-in-treffen van de Edsels bekend in Engeland. Zo geschiedde het en in de dagen er na toch even een dagje Duxford gedaan. Ik ga zeker nog een keer terug want het was zeker de moeite waard!

Dank voor de mooie foto's (waarvan ik er zelf ook erg veel heb :D ).

Bij Duxford:

AfbeeldingIMG_2201 by Ronald Halma, on Flickr

En op het treffen:

AfbeeldingIMG_2118 by Ronald Halma, on Flickr

Krijg er zin in als ik dit weer zie! :wink:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 dec, 2023 9:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Wij zijn afgelopen zomer in/op Duxford geweest. We zijn blij dat we dat niet aan het eind van de middag gedaan hebben, maar even een nachtje gewacht en er de volgende morgen gewoon vroeg bij zijn. Dit bekijk je echt niet allemaal in 2 uurtjes.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 dec, 2023 17:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Ben hier paar jaar terug ook geweest, bij die 109 stond toen nog een wachtpost......
Duxford is zo bij zo een aanrader, voor de liefhebber van vliegtuigen en modelbouw.......

Gerhard

photo 592876


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 dec, 2023 23:05 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor de prachtige foto's en je reportage.
Zo wordt maar weer ens duidelijk hoe veelzijdig onze hobby is.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Groet!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2024 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt voor de schitterende fotoreportage!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2024 3:11 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Nadat we op maandag wegreden van Duxford zijn we in de buurt wat gaan eten, en gingen we daarna naar ons verblijf.
Dit verblijf was geboekt toen we in België zaten voor de Plastic & steel beurs, en de enige eis die we eigenlijk hadden was dat we in de buurt van het museum zaten.
De keuze viel op het Shelford Lodge in het zuiden van Cambridge, op zo'n 15 minuten rijden naar het museum.
Intussen was het natuurlijk al donker en de straatverlichting is in Engeland toch minder aanwezig dan hier in Nederland. Via Google even een foto van ons verblijf opgezocht:
photo 592991
Jullie kunnen je waarschijnlijk wel voorstellen dat deze lokatie niet heel makkelijk te vinden was in het donker. :lol:
Het hotel was laten we zeggen..
Afbeelding
Maar we waren het met elkaar eens dat we toch wat meer luxe gewend waren. :)

Wel hebben we een paar mooie voorbeelden van creatief leiding gebruik mogen aanschouwen.
photo 592992
photo 592993
:lol:
Oh well, het was maar voor 1 nachtje, dus dat was niet zo'n probleem.

Dinsdag 14 November: Tipping Tornado's & Guided weapons
Na een simpel ontbijtje zijn we rustig aan weer terug gegaan naar het museum, en zoals in de vorige post aangegeven waren deze ronde de AirSpace zaal en Hangar 5 aan de beurt.
Voor dat we de AirSpace zaal binnen gingen zagen we wat leuks buiten staan.
photo 592387
photo 592388
photo 592389
Blenheim Mk.I en daar achter 2 Hurri's en een Spit.
We zagen op een gegeven moment iemand naar de 2-zits Hurri (L-XP) gaan en het leek er op dat deze persoon een pre-flight check aan het doen was. We hadden de hoop om vandaag nog wat te zien vliegen, maar helaas ging het weer te ver achteruit om te vliegen..

We zijn nog even bij de toestellen blijven staan, maar zijn uiteindelijk naar binnen gelopen.
AirSpace
In de entree lag één van de DB601N's van de Bf110 waarin Rudolf Hess naar Engeland is gevlogen.
photo 592390
photo 592391
photo 592392

En bij deze motor lag heel toevallig ook de achterromp van deze zelfde Bf110:
photo 592476
photo 592477
photo 592478

Een stukje verder konden we rechts een grote hangaar in waar de Handley Page Victor B.1A (K.2P) XH648 stond, die we een aantal jaren daarvoor nog in de restairatiehangaar hebben zien staan.
photo 592394
photo 592393
photo 592395
photo 592396
photo 592401

Toen we deze hangaar uitliepen zijn we naar rechts gegaan en kwamen we in de grote zaal uit.
Rechtdoor stonden een aantal vliegtuigmotoren opgesteld:

Napier Lion
photo 592406

V.l.n.r. Bristol Taurus, Bristol Jupiter, en een voor mij onbekende helikoptermotor...
photo 592412
Ik heb gezocht, maar ik heb niet kunnen vinden wat de rechter motor voor type is. Het is een 14-cilinder stermotor, maar als ik dat ga Googlen kom ik van alles tegen, behalve info waar ik wat aan heb...

Armstrong Siddeley Double Mamba
photo 592415

Fairey Swordfish Mk.III
photo 592409
photo 592411
photo 592413
photo 592410

Short Sunderland Mk.V
photo 592408
photo 592463
photo 592461

Westland Lysander Mk.IIIA
photo 592454

Avro Canada CF-100 Canuck
photo 592472
photo 592473
photo 592457
photo 592465
photo 592466
Tijdens het rondstruinen door de zaal werden we door een suppoost aan de mouw getrokken en gevraagd waar we vandaan kwamen en wat onze interesses waren. Dat is het leuke aan Engelse musea, en zeker omdat het doordeweeks doorgaans vrij rustig is. Op een gegeven moment werd ons gevraagd of we toevallig wisten door welk toestel de verzameling officieel de British and Commonwealth aircraft collection heet. Mijn gok was de CF-100, omdat dat de enige kist was met RCAF roundels. Mijn gok bleek correct en Nemmy en EJ moesten van de suppoost daarom drank voor me kopen.
Aardige man (hips). :brouw:

De Havilland Dove 6
photo 592469
photo 592470
photo 592442

De Havilland Comet
photo 592468
photo 592443
photo 592444
photo 592445
photo 592447
photo 592448
photo 592449
photo 592450
photo 592452

Panavia Tornado GR.1 met daarvoor een JP233 dispenser.
photo 592441
We hebben ook nog een tijd gepraat met een vrijwilliger die bij de RAF heeft gediend, op de Tornado heeft gevlogen, en een tijdje in Nederland heft gewoond.
De beste man kon ons een interessant weetje vertellen over het verschil tussen Engelse Tornado's en Tornado's die bij de Duitsers en Italianen hebben gediend.
De Tornado heeft een brandstoftank van 400L in het verticale staartvlak zitten. Dit was voldoende voor het taxiën en het opstijgen van het toestel.
De Duitsers en Italianen konden deze brandstoftank echter niet benutten. Dit kwam doordat de Engelse hangaars groter waren.
Huh??
De Duitse en Italiaanse Tornado's moesten in de hangaars met de vleugels in de grootste pijlstand (zo ver mogelijk naar achteren dus) geparkeerd worden. Dit zorgde dat het zwaartepunt zodanig ver naar achteren verplaatste dat wanneer de tank in het verticale staartvlak vol zou zitten, het toestel achterover zou kukelen.
Doordat de Britten grotere hangaars hadden (erfenis van o.a. de Buccaneers die ze vervingen), konden de Engelse Tornado's de vleugels meer gespreid houden waardoor het zwaartepunt niet te ver naar achter zou komen bij het vullen van de staart-tank.
Verder kregen we een spoedcursus kernwapens, specifiek over de WE.177. Kan altijd van pas komen. :twisted:

Klein overzicht van een erg volle zaal!
photo 592471

English Electric Lightning F.1, Lightning waarmee engineer Walter Holden tijdens het testen per ongeluk is opgestegen.
photo 592434

Voor de Lightning lagen wat knalstokken...
photo 592435
20mm Hispano Suiza Mk.V en een 30mm ADEN kanon.

...en wat fancy air to air boemspul tentoon gesteld.
photo 592436
photo 592439
Van achter naar voren: Firestreak op de Lightning, Skyflash (Engelse ontwikkeling van de AIM-7 Sparrow), AIM-9D/G/H, nog een Firestreak en vooraan een Red Top.
Hier werden Looney en ik aangesproken door een andere vrijwilliger, voor als we vragen hadden. Deze beste man vertelde ons dat hij had gewerkt bij de geleide wapens afdeling van Hawker Siddely.
Toch heel gaaf dat er daar mensen rondlopen die ervaringsdeskundige zijn. In Nederland is dat helaas lang niet altijd het geval.

Wat minder fancy, maar nog steeds erg interessant boemspul:
photo 592425
Wederom van achter naar voren: 60lb HE kop voor de RP-3 raket, RP-3 met een 25pdr AP projectiel als kop (ja, dit was vrij standaard), Matra 2-inch raket, en de 2,75 inch Mighty Mouse.
photo 592424
G.P. 250lb, (S)AP 250lb, G.P. 500lb, M.C. 1000lb

Geen vliegtuig o.i.d. maar wel interessant; een Navistar Husky die tussen April 2010 en Oktober 2012 in Afghanistan dienst heeft gedaan bij het Engelse leger.
photo 592427
photo 592428
photo 592429
photo 592431
Dit voertuig heeft tot 3 keer toe schade opgelopen (er zijn verscheidene kogelinslagen te zien), het laatste geval was toen het voertuig in Oktober 2012 op een IED was gereden. De bemanning is er zo goed als zonder kleerscheuren vanaf gekomen.

De capsule waarmee Richard Branson en Per Lindstrand als eerste met heteluchtballon de Atlantische Oceaan mee zijn overgestoken. De vlucht heeft 31uur en 41minuten geduurd.
photo 592432

Intussen hadden we alles wel gezien, maar vooral moesten we een beetje op de tijd letten i.v.m. de boottocht naar huis, en liepen we naar de restauratiehangaar.
Het weer was minder winderig dan de dag ervoor, maar wel een stuk natter..

Hangar 5: Conservation in Action

Het begon al gelijk goed, want naast de ingang lag deze knapperd:
photo 592479
Er stond geen bordje bij, maar ik zou denken dat dit een 15" of 16" marinegranaat is.

photo 592480
photo 592481
photo 592483
photo 592484
Rekken vol met boemspul.

He162 Salamander die ze aan het opknappen zijn:
photo 592482
photo 592488
photo 592485
photo 592487
Heel gaaf om te zien dat alle kleuren naar boven komen. Kennelijk is de blauwe kleur de originele primerlaag, met daarover de originele groene camo.
BMW003 van de He162:
photo 592490
photo 592493
photo 592530

Avro Shackleton MR.3 die gerestaureerd wordt:
photo 592489
photo 592491
photo 592494
photo 592498
photo 592518
photo 592520

Verder stonden er ook nog wat voertuigen, zoals..
Het casco van een Kübelwagen:
photo 592495
Crusader Mk.I met ernaast een Staghound:
photo 592496
photo 592497

De Caravans van Montgomery, met op de eerste foto op de voorgrond Monty's kantoor:
photo 592502
photo 592507
In het midden de Caravan met de landkaarten:
photo 592504
photo 592506
De rechter caravan had geen raam waardoor ik een foto van het interieur kon maken, maar dit zou de slaapplek van Montgomery zijn.

Een stukje verderop stond ook een Pucara die opgeknapt werd:
photo 592517
photo 592515
photo 592516

En tussen al dat moois stond...nog meer moois!
photo 592514
photo 592512
photo 592510
photo 592511
En dan het neusje van de zalm:
photo 592508
photo 592509
photo 592513
Een fabrieks-nieuwe BMW801D (drool)....

Intussen begon het al rustig aan de tijd te worden dat we ons maar richting de boot moesten gaan begeven. Het was namelijk nog 3 uur rijden naar Hull.
Onderweg van Hangar 5 naar de hoofdingang (en ook op maandag op de terugweg van het American Air Museum) heb ik nog wat foto's gemaakt van de airliners die er stonden, maar daar hebben we verder niet heel veel aandacht aan besteed.
photo 592519
photo 592521
photo 592523
photo 592525

Na een korte tussenstop in de souvenirwinkel zijn we naar de auto's gegaan en zijn we weer richting Hull gereden.
Onderweg nog een tussenstop gemaakt en wederom tot de ontdekking gekomen dat Maestro niet overal geaccepteerd werd.
Nemmy to ze reskjoe met wat GBP's. Niet zonder op mij te mopperen natuurlijk en de dame achter de kassa kon, ondanks de taalbarrière, toch aardig begrijpen waar 'ie over aan het klagen was. :lol:

Onderweg naar Hull kwamen we (helaas) wel in de spits terecht, maar daar doe je op een gegeven moment niet heel veel aan. We zijn uiteindelijk wel bij de haven beland, en er stonden verder geen andere auto's voor de passportcontrole. Omdat Nemmy en Looney eerder bij de passportcontrole waren, maar Looney vanwege de boeking bij mij in de auto moest, moest Nemmy zijn Aotake gevaarte voor de douanepoortjes aan de kant zetten. Ik heb begrepen dat iemand naar ze toe was gekomen om te vragen of alles wel goed ging. Nadat EJ zich in mijn auto had gevouwen (ook met geklaag), konden we door naar de douane. Er waren verder geen auto's meer, dus jullie begrijpen natuurlijk dat we daarom "random" uitgekozen werden voor een kofferbak controle.
Nemmy's auto lag natuurlijk verdacht vol voor 1 persoon, dus heeft 'ie Looney, JD en mij voor het gemak ook maar even onder de bus gegooid. :lol:
De kofferbak controle verliep (uiteraard) zonder verdere problemen, we hadden namelijk alleen verstandige mensen in de auto, die wel beter wisten dan tegen de douanebeamte te zeggen dat we wapens aan boord hadden. :lol:

Uiteindelijk waren we rond 18:30 aan boord en hebben we gegeten en verder nagenoten van wederom een geslaagd lang weekend in Engeland.


The End!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2024 23:48 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Goed bestede dagen, mooie reportage! Dankjewel.
Kun je nog steeds door de romp van de Sunderland lopen?

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement