Vandaag was er de jaarlijkse tentoonstelling in het Gunfire Museum te Brasschaat, een artilleriemuseum in voormalige gebouwen van het Klein Vliegwezen. Op dit uitgestrekte museumterrein kan je na het betalen van een kleine inkomprijs doorgaans al een resem Belgische artilleriestukken en attributen bewonderen. Toen ik er aankwam, stond er bijvoorbeeld deze MAN trekker.
Met daarachter een HMMWV en een Mercedes 4x4.
Naarmate je verder naar de expositie vordert, zie je nog allerhande moois opduiken. De artillerie kreeg ook instructie aan de hand van echte Russische voertuigen, waarvan er nu een aantal op een rijtje stonden.
Ook een pontonvoertuig was een opvallende verschijning.
Maar na een kleine wandeling kwam ik toch bij de hoofdexpositie. Dit jaar lag de nadruk op een demonstratie die gegeven zou worden met enkele voertuigen die het museum verkregen had. Er stonden ook weer heel wat stukken die inzicht verschaften in de werking van de Leopard-pantsers.
Er stond een opstelling met twee stukken pantserplaat van ongeveer 100mm die zo'n 15cm van elkaar afgescheiden waren, maar toch zie je het resultaat van de holle springladingen die er doorheen gegaan zijn.
Ik kreeg dit jaar ook de kans om achter de schermen te kijken, met dank aan de medewerkers van het museum. Ik leek niet de enige te zijn die van dat voorrecht gebruik maakte. Er was dan ook wel wat moois te zien.
Naast de Churchill stonden er nog een paar kleinere zaken.
Deze Zweedse S-tank (Stridsvagn) zou later aan de voorkant van het museum opduiken voor de demonstratie. Binnen de hangar was ook weer het RC-gebeuren aanwezig met een uitgebreide stand.
Ik vond nog de technische gegevens van een tankmodel waar net mee gereden werd.
Er reden onder andere een 1/6 T34/86, een desert buggy, een kale Renault FT en wat moderne MBT's. Dit jaar zag ik geen Tigers of aanverwanten rijden.
Het interessante aan deze plek is dat er nog steeds vliegtuigen gelanceerd worden op het vliegveld ernaast. Die komen dan laag overgevlogen.
Van de clubs waren de Willebroekenaars weer het nadrukkelijkst aanwezig.
Maar ook Antwerpen en een aantal andere clubs zaten er.
Ook een Franstalige club was er, ik heb een poosje gepraat met iemand die een P-61 had gebouwd, het was een Great Wall Hobby en ik zag dat die in tegenstelling tot mijn Monogram ingegraveerde lijnen heeft. Er stond ook een Kittyhawk Sukhoi. Ik mocht zijn huidige project zien, een aantal 1/32 jetonderdelen waar hij een maand aan gewerkt had met o.a. decal stencils bij de instrumenten.
Tussen al deze wetenswaardigheden door werden er dus ook demo's gegeven, door achtereenvolgens een Leopard 1, de S-tank met hydropneumatische ophanging en een Scorpion CVRT. Daarvoor was steeds een kleine toeloop naar buiten te merken. Sowieso was het toch niet erg druk omdat er uitgerekend dit weekend een nieuwe beurs in Wallonië zou zijn én de nieuwe zomereditie van BSMC net gepasseerd is.
Er is ook wat verkoop op deze expositie, waarvan ik weer slachtoffer geworden ben. Ik had het Nashorn-t-shirt van op Militracks aangetrokken en dat schepte bij sommigen aldaar blijkbaar bepaalde verwachtingen.
Verder vond ik nog wat Tamiya putty, in België een zeldzaamheid door een importverbod, en een set weighted wielen met diamantpatroon voor een Mustang.
De demonstratie was een mooie aanvulling, al ontbrak dit jaar wel het springkasteel. Qua catering werden er heel wat hamburgers verkocht en er heeft ook een ijsventer de weg naar de tentoonstelling gevonden. Het is ook een pek waar je enthousiastelingen kan spreken en tussenin kan je ook de vaste exposities bewonderen, waar je de geschiedenis van de artillerie in België en het Klein Vliegwezen kan bekijken. Dit laatste heb ik dit jaar niet bezocht, dus geen idee of het ook toegankelijk was. Toch blijft de indruk dat er mits wat meer informering het publiek nog beter op de been gebracht zou kunnen worden, vooral het verkoopsgedeelte lag wat afgelegen en liep telkens leeg toen er buiten iets te beleven was. Hopelijk kan ik met mijn verslag volgend jaar al wat verwachtingen scheppen.
Alweer een mooi verslag, het roept bij mij een beetje nostalgie op toen ik in de jaren '80 zelf nog als vrijwillige mee sleutelde aan de tanks van het tankmuseum in Brussel.
Btw: kan je iets meer vertellen betreft dat "invoerverbod" van die wieltjes want daar heb ik nog nooit van gehoord?
Hazo, het gaat over de putty… tja, erover gelezen.
Neemt niet weg dat ik ook nooit gehoord heb van een invoerverbod daarover. Wat is er dan mis mee, ik denk dat ik er zelfs nog ergens een paar heb liggen.
Importeurs mogen die putty niet meer invoeren in België omwille van de ingredienten. Je vindt hier dus tegenwoordig alleen de Vallejo putty, wel bruikbaar voor plastic maar het zal toch iets heel anders zijn, zeker als je met metaal of resin combineert en het spul lost geen plastic op. Voor Nederland zou er geen probleem zijn.
Nog nooit van gehoord... zat er dan iets in wat gevaarlijk is voor de volksgezondheid dan? Ik begrijp het niet goed: als je alles wat chemisch is zo moet ontleden kan je bijna alle chemische producten verbieden of niet dan? Nu ja, hoe dan ook: ik vind het onzin.. alsof de andere putty's dan zoveel "veiliger" zijn!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen