Het begin:
Om 15:50 kwam ik zo'n beetje aan, om er achter te komen dat Nemmy en Dol&Doller al druk aan het uitpakken waren. Beetje bij beetje kwamen er steeds meer mensen binnen die de 24uur vol wilden maken, en het was opvallend hoeveel mensen mee hebben gedaan. Om 17:00 ging de tijd officieel in en was het opeens heel apart om tot 17:00 de volgende dag bezig te zijn. Rond 18:00 was het etenstijd en kon er zoals gebruikelijk gekozen worden uit Chinees of patat, wat zoals gebruikelijk goed te eten was.
Na het eten was het weer snel verder met waar iedereen ook mee bezig was tot het signaal werd gegeven dat we onze wedstrijdkitjes (1/76 Airfix Mark I) konden pakken. Het was de bedoeling om deze kitjes binnen 12 uur te bouwen. Wat opvallend was, was wat voor fijne details de kit had en hoe het allemaal nog behoorlijk goed in elkaar viel. Voor zover ik weet was iedereen blij verrast met de kwaliteit van de onderdelen. Alleen de tracks waren bij sommige kits (zo ook bij de mijne) erg stug. De kit bestond uit ongeveer 30/35 delen en was relatief snel in elkaar te zetten. Tijdens heb bouwen hebben we van een aantal films mogen genieten, al zat ons arme Helge aan de verkeerde kant van het projecteerscherm.
Het was leuk om te zien hoe iedereen met zijn Mark I bezig was, en het was opvallend dat er uiteindelijk toch geen 2 dezelfde waren.
Nu ging die 12 uur redelijk snel voorbij en voordat we het wisten begon de zon op te komen en rond een uur of 09:00 kwamen de eerste forumleden al binnendruppelen om een stel idioten te zien die de hele nacht door hebben zitten bouwen.
De bouw:
De bouw van de kit was zoals gezegd opvallend eenvoudig. De onderdelen waren mooi gedetailleerd en de passing was goed te noemen. De kit gaf de keuze tussen een male en female (en er kon dus ook een hermafrodiet van gemaakt worden). Met een uurtje was de bouw in grote lijnen af en kon de zwarte verf erover al zijnde kierenverklikker.
De camo:
Toen ik mijn doosje van de Mk.I pakte had ik nog geen flauw idee wat ik er mee wilde doen. Een camouflage van één enkele kleur vond ik niet interessant genoeg, dus dan gaan we zoeken naar een leuk schema. Nu was ik niet de enige die met de telefoon rondliep zoekend naar een leuk schema, dus dat was al lachen, maar op het eind had iedereen een andere tank, wat ook wel leuk was natuurlijk.
Toen ik op m'n telefoon aan het zoeken was kwam dit schema al eerst bij de resultaten te staan:
Bron: http://modelhobby.euDat schema leek mij heel gaaf vanwege de in mijn ogen afwijkende kleuren blauw en zwart.
Oorspronkelijk was de tekening van een Mark V, maar deze camo's waren veldwerk en interpreteerde ik dat als 'op een Mark I kan het dus ook zomaar'.
In ruil voor de verdunner die Darka heeft mogen lenen heb ik een potje blauwe verf gebietst, en ben ik uit het handje de camo gaan schilderen (airbrushen had geen zin op deze schaal kwam ik achter, vanwege de hard edge camo).
Na het schilderen van de camo waren de tracks aan de beurt. Deze waren erg stug en ik heb zo'n beetje elke cm track met CA vast moeten zetten. De tracks heb ik niet gespoten, maar heb ik met een natte drybrush van metaalverf voorzien. Vervolgens heb ik de boel in de P+ gezet en een uurtje of 1,5/2 laten drogen, en daarna ben ik de tank behoorlijk aan het washen geweest, ze moest lekker vies worden!
De tank is heel subtiel gechipped met een podlood en toen vond ik wel dat 'ie af was.
De flits laat de wash niet echt mooi zien, morgen volgen wat daglichtfoto's. En jah, ik had dus dezelfde problemen met de tracks als Darka en diverse anderen.
Ik weet niet hoe laat ik 'm af had, maar ik vermoed toch wel een uurtje of 9 bezig te zijn geweest.
Ik moet zeggen het was leuk om dit tankje te bouwen, en vanaf dat moment heb ik er over na zitten denken om een 1/35 kit te kopen. Ik heb ook nog een 1/35 A7V (a.k.a Bouwkeet, tuinhuis of stacaravan) liggen, dus dat zou wellicht leuk zijn.
Danny