Vanwege: ''de tafel moet in Hurdegaryp natuurlijk wel goed gevuld zijn met allerhande WW1 modelletjes, en tussendoortje is altijd leuk '' heb ik besloten om nog een kleine bijdrage te leveren aan deze Gb in de vorm van dit kleine mormeltje:
Niet al te veel stukjes en veel ruimte gaat ie in ieder geval ook niet innemen:
GeschiedenisEen T-Ford dus... Toch wel ongeveer hét startpunt van de hedendaagse massaproductie auto-industrie. Het auto'tje wat vanuit een hedendaags perspectief weinig meer voorstelde dan de wel bekende bolide van de Flintstones werd geproduceerd vanaf oktober 1908 tot en met mei 1927 en bleek een groot succes te zijn. Door zijn technische eenvoud, en door de introductie van de lopende band wist men de kosten laag te houden en werd de auto voor het eerst echt een luxe die ook voor de 'gewone man' betaalbaar was. Zeker in een tijd van economische groei en bloei in de VS (pakweg de jaren 20 van de vorige eeuw) konden steeds meer mensen een auto veroorloven wat er dan voor zorgde dat er gigantische hoeveelheden van zijn gebouwd. Het duurde zelf tot 1972 totdat uiteindelijk een ander type auto, de VW Kever, de T-Ford passeerde in het totaal aantal gebouwde exemplaren.
Dolle pret dus in de Ford fabriek... Neen, absoluut niet. Werken in een fabriek van Ford (maar ook in andere fabrieken) betekende dag na dag, week na week voortdurend dezelfde simpele handeling verrichten aan een eindeloze productielijn. Het voordeel daarvan was dat er eigenlijk amper vakmensen nodig waren voor de assemblage van de Ford’jes en dat er veel grotere aantallen in een kortere tijd konden worden geproduceerd. Voordat Henry Ford, de bedenker van het lopende band systeem en de T-Ford, met zijn ingenieuze inzicht de basis legde voor de massaproductie zoals we die vandaag de dag in meer of mindere mate nog altijd hebben werden auto's namelijk stuk voor stuk door vakmensen in kleine getale gebouwd waardoor de prijs erg hoog was. Met de komst van de lopende band wist Ford dus een goed werkende auto te produceren die ook nog eens betaalbaar was. Het nadeel was alleen wel dat het werken aan de productielijn nogal geestdodend was, en bovendien ook niet echt helemaal veilig…
Een mooie foto van zo'n productielijn:
De US-Army zag ook wel wat zag in deze nieuwe ontwikkeling, de T-Ford is uitgebreid gebruikt door het Amerikaanse leger. Veel info kon ik er niet over vinden maar hier een paar plaatjes van verschillende militaire T-Fords:
Meest absurde voorbeeld vind ik toch eigenlijk wel deze, een pantserwagen...
Gewone transport versie:
Of zoals ik dus ga doen, een Ambulance:
De KitUhm. In een woord: SLECHT
Ik heb om het allemaal toch enigszins toonbaar te maken er zelf maar wat bij geknutseld:
Maar vind het toch wel een erg leuk wagentje, voordat ik hem t.z.t. ga spuiten ga ik nog een aantal dingen schuren en plamuren. Uiteraard wordt het model nog van een dak voorzien maar dat komt later allemaal, alsmede detail zoals de spiegels e.d.
Dj.