Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 20:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 182 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 dec, 2013 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Daar lijkt het inderdaad op. Op de SAR-versies (KLu, maar ook andere landen) zitten de buisjes er onder en op de normale versies niet (of nagenoeg niet). Dit is dus nog wel een detail wat ik nog aan moet/wil brengen.

Dank je voor het meedenken.

Vanavond knoeien we weer verder, eerst Kerst bij mijn ouders.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 dec, 2013 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
dat is echt een hele strakke sar alouette 3 :D

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vond het nodig om een aanpassing uit te voeren. Op een of andere manier vond ik de stand van de heli niet juist. Hieronder een foto van de 'H-75'.
Afbeelding

Hieronder zoals ik hem had na aanbrengen van het voorwiel en het hoofdlandingsgestel. Ik vond de staartboom niet juist, te horizontaal. Ik wilde hem graag wat hoger hebben.
Afbeelding

Optie 1) Hoofdlandingsgestel langer maken --> te ingrijpend.
Optie 2) Neuswiel inkorten --> gedaan, zie hieronder.
Afbeelding

Ik ga ook het voorwiel nog iets afplatten aan de onderkant, zodat de staartboom nog weer iets omhoog komt. Al met al zo'n 2 mm (bijna 15 cm in het echt) verschil. Vind het net iets beter staan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
Vind het net iets beter staan.

Dan is u niet de enige. Staat inderdaad beter.
Vind wel de poten van de wielen achter wat aan de dikke kant, dat zie je vooral goed als je gaat vergelijken met de foto, voor de rest valt 't niet heel erg op.
Wat denk je René, krijg je 'm dit jaar nog af?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 dec, 2013 1:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Nem, ik hoop het wel, maar de GB eindigt 4 januari, dus heb ik nog een paar extra dagen :mrgreen: We doen ons best, maar lukt het niet, dan lukt het niet....

Ik ben verder gegaan met de hoofdrotor. Achteraf had ik het beter iets anders aan kunnen pakken. Bij de aansluiting van de bladen met de hoofdas, heb ik eerst oranje aangebracht, dit vervolgens afgetaped en toen het geheel groen (Vallejo 71012) gespoten. Dit had ik met de rotorbladtips ook moeten doen. Nu heb ik er meer werk van gehad.

Ik ben als volgt te werk gegaan:
Eerst een hulpmiddeltje gemaakt, zodat alle 'tips' dezelfde afmeting krijgen en afgetaped.
Afbeelding

Om te voorkomen dat er oranje verf onder de tape kruipt, eerst met een kwastje (kan ook met de airbrush) bij het randje langs. De verf die er dan toch onder kruipt, heeft dezelfde kleur en dat zie je dus niet. Het verflaagje sluit nu de tape af, we zullen later zien hoe dit resultaat wordt:
Afbeelding

Afgetaped om overspray te voorkomen en ready to spray:
Afbeelding

Na één laagje had ik zoiets van, hmmmm... dat gaat me veel laagjes oranje (Revell + alcohol als verdunner) kosten, vanwege de slechte dekking, dus heb ik het er eerst, samen met het groene, weer afgeschraapt zodat ik een witte ondergrond had (de originele kleur van het plastic). Vervolgens 2 spuitsessies nodig om een mooi oranje laagje aan te brengen. Na uitpakken, krijg je dit, geen oranje onder de tape gekropen gelukkig.
Afbeelding

Even 2 details van de rotorkop, let op de geel, rood, blauwe accenten. Dan weet je na montage welke bladen, waar moeten komen.
Boven:
Afbeelding

Onder:
Afbeelding

Nog te doen:
- staartrotor voorzien van rode banden
- staartrotorbeschermbeugel voorzien van antenne en aanbrengen
- gehele motorsectie nog opleuken met diverse kleuren
- floats en hoistgatvloer aanbrengen
- antenne en spiegel afverven en monteren
- wat verder ter tafel komt

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 dec, 2013 11:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Hij wordt prachtig! Ik zou hem al 3 keer vliegles hebben gegeven, zo klein ding.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 dec, 2013 14:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 feb, 2012 17:47 pm
Berichten: 254
Woonplaats: Suwâld
Geweldig René!!! Wat een paar millimeter al niet doen. Neem inderdaad de tijd want het levert een prachtig resultaat op en van de laatste loodjes moet je ook gewoon plezier hebben. Succes!!

_________________
Think Big, Act Small......


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 3:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Hoe later de avond (nou ja, ochtend), hoe schoner het volk, euh, hoe mooier het model.

Aan de tijd te zien, is het elke keer nachtwerk. Overdag is het wat lastig, dus de avond en nacht ben ik druk bezig met de laatste loodjes.

Volgend struikelblok was de motor. Ik had hem al eens opgeleukt met wat piefjes, en pafjes en draadjes en voorzien van een zwarte onderlaag (waarom eigenlijk?). Maar hij moest nog in de juiste kleuren.

Een vroegere fase:
Afbeelding
Zo was hij (links onderin, die andere is van een collega-bouwer die ook één bouwt), toen ik begin van de avond er voor zat:
Afbeelding
Na uitgebreid bestuderen van wat referentiefoto's, heb ik voor de volgende kleuren gekozen:
- Blauwgrijs Revell 79
- Aluminium Humbrol 56
- Bronsgroen Humbrol 117 --> op de foto nog glanzend, maar wordt mat afgelakt
- Koper Humbrol 12 met een drybrush van Gunmetal Humbrol 53
- Olijfgrijs Revell 66
Ik moet nog een enkel kleurtje zwart en/of wellicht aluminum aanbrengen, maar laat het eerst even een nachtje drogen.
Zo ziet het er dan nu uit:
Afbeelding
Afbeelding

Ook de staartrotor aangepakt. De basis is geel, waar rode banen op moeten komen.
Wat geel moest blijven is afgetaped, wat een kl*te klusje, erg klein en erg fragiel. Een van de bladen brak af, dus die mocht ik nog even mooi lijmen:
Afbeelding
Rode banen zijn ongeveer 1,4 mm breed (meet maar na :mrgreen: ):
Afbeelding
Wat bij de hoofdrotor goed ging, ging hier fout. Er is flink wat rood onder de tape gekropen (heb niet eerst de tapenaad afgesloten met geel, dan kun je er op wachten). Maar het was acryl (Vallejo) op Enamel, dus 'relatief eenvoudig' te herstellen. Wel weer een half uurtje verder.

De antenne, klaar voor montage:
Afbeelding
Zo ook de spiegel:
Afbeelding
Begonnen met de fuel-dump (laten we het daar maar op houden):
Afbeelding

En even een sneak-preview van de staartsectie, waar de vleugeltjes en de rotorbeschermingsbeugel reeds gemonteerd zijn.
Afbeelding

Het schiet op en ik hoop hem morgenavond/-nacht af te kunnen ronden. Ik weet niet of ik op oudjaarsdag er wel aan kan gaan werken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 6:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
Ik weet niet of ik op oudjaarsdag er wel aan kan gaan werken.
Tussen het gedreun van het carbid door :mrgreen:
Niet gaan afraffelen om 'm maar klaar te krijgen dit jaar hoor! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 10:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
aah hier zit je te bouwen diep in de het groepsbouw gebeuren.

goed bezig, veel aandacht voor detail zoals gewoonlijk.

Succes met de laatste loodjes.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 182 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement