Staat er al een heli in de lijst? Nee hé? Onmisbaar in de KLu, dus ik was van plan om er een te gaan bouwen.
Bij de MLD groepsbouw, heb ik pas mijn eerste Nederlandse helikopter gebouwd, de S-51 'Jezebel'. Dit was de eerste SAR-heli in Nederland. Al gauw kwamen ze er achter dat deze heli wat beperkingen had op het SAR-gebied, je kon niet zo veel drenkelingen in één keer meenemen. Dat is met de huidige NH-90 toch wel anders.
Ook de KLu had behoefte aan een reddingshelikopter. Vanwege de militaire oefenterreinen op Vlieland en Terschelling, moest er een SAR-heli paraat staan (op Leeuwarden en Vlieland/Terschelling) om vliegers in moeilijkheden uit zee te vissen. Na de Hiller H-23 Raven en de Alouette II, verscheen de Alouette III op het toneel. Er waren er 5: de H-08, de H-20, de H-67 (heeft tijdelijk met drijvers gevlogen), de H-75 en de H-81. In 1994 is de Alouette III vervangen door de AB412SP 'Tweety' welke op haar beurt weer vervangen wordt door de NH90.
Even een stukje van Wiki:
Citaat:
Search and Rescue[bewerken]Vijf van de 77 Alouettes waren eigendom van de Koninklijke Luchtmacht. Ze vervingen de gedateerde Alouette II's die vanaf 1959 waren gebruikt voor Search and Rescue (SAR)-taken. Deze SAR-Alouette III's kregen opblaasbare drijvers onder de skids en aan de romp en een lier om drenkelingen uit zee te takelen. De groene beschildering werd aangevuld met een reflecterende signaalkleur op de neus, de achterzijde van de romp en de verticale staartvlakken en de letters 'RESCUE' in witte letters.
De SAR helikopters opereerden vanaf de Vliegbasis Leeuwarden en Terschelling, waar ze klaarstonden om eventueel in zee gestorte vliegers op te vissen. Dit gebeurde door de jaren heen geregeld omdat Terschelling vroeger het luchtmacht oefenterrein Jackpot Range (Noordsvaarder) lag en op Vlieland de Cornfield Range (Vliehors). Ook bevinden zich boven de Noordzee, noordelijk van de Waddeneilanden, de Temporay Reserved Airspaces (TRA’s) waar luchtgevechten tussen NATO gevechtsvliegtuigen worden getraind. Bij militair vliegverkeer was een SAR-Alouette vaak continu in de lucht.
SAR Alouettes werden regelmatig gebruikt om patiënten van de Waddeneilanden snel naar een ziekenhuis op het vasteland te transporteren. De SAR-Alouettes waren voorzien van een marifoon, waarmee radiocontact kon worden gemaakt met schepen. In de strenge winter van 1997 verzorgden SAR-Alouette III's en andere Alouettes III's van Vliegbasis Soesterberg het (personen)vervoer van en naar de Waddeneilanden, omdat door zware ijsgang op de Waddenzee er geen scheepvaart meer mogelijk was.
Het hele artikel:
http://nl.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9rospatiale_Alouette_IIIWat info van Defensie:
http://www.defensie.nl/luchtmacht/materieel_luchtmacht/vliegtuigen_en_helikopters/helikopters/alouette_iiiGenoeg over de geschiedenis, op naar onze hobby.
Als basis ga ik een Heller-kit gebruiken. Ik heb daarvoor 3 verschillende dozen. Van de boveste heb ik één doos, van de middelste heb ik er 2 en van de onderste heb ik er 3. Ik ga de middelste gebruiken. Omdat deze wit is en mijn plamuur ook wit is. Omdat ik de bovenste an-sich wel mooi vind, wil ik die eens RUDD bouwen. De onderste is rood, prima geschikt dus voor een Grasshopper (rood-wit-blauw).
Om hem om te bouwen naar een SAR-uitvoering, heb ik het AM-setje van Whirlybits (zonder decals).
Ondertussen is er ook zo'n setje met decals, een must-have, omdat er ooit een setje decals van Max-Decals is uitgebracht, welke niet meer leverbaar is, maar laat ik nu maar mooi zo'n setje hebben. Ik overweeg om het decal-vel te laten kopieren bij een goeie drukker in de buurt. Want naast de SAR-versie, kan ook de gewone versie en een Grasshopper-versie worden gemaakt.
Deze AM heb ik ook, of ik het nodig heb? Ik denk het niet, maar in ieder geval aanwezig.
Tja, als het klaar is, zou het er ongeveer zo uit moeten zien, foto van internet geplukt.
Ik heb ooit eens een walkaround geschoten van de H-20 in het MLM. Die ga ik mooi flink raadplegen voor deze built.
René