Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2023 11:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Bedankt voor alle interesse tot nu toe. Leuk om te lezen.

Vanavond me maar eens buigen over de pantserdeuren. Voor ik het rechte gedeelte verder aan elkaar kan lijmen, moet de binnenkant afgewerkt worden. Dat wil zeggen de deuren met de kozijnen bevestigen, de vloer van de corridor maken en het plafond van de corridor. En natuurlijk niet te vergeten de bekistingsranden op de muren aan de binnenkant.

Wordt vervolgd. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2023 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Vanavond inderdaad bezig geweest met de pantserdeuren en de kozijnen.

Bij DioDump een setje plastic sheets besteld en de stukken voor de deuren en kozijnen gaan uitsnijden.
Hieronder het plastic sheet setje en hoever ik gekomen ben. Bij het rechterkozijn is de kant met de scharnieren breder dan de linkerkant, een klein foutje, maar dat is straks niet te zien, dus ik laat dat zo.

photo 587003

photo 587416

photo 587415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2023 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
De kozijnen van de deuren voor de doorgangen naar de munitiekamers zijn klaar. Uiteraard straks natuurlijk nog van de juiste kleur voorzien.

photo 587468

photo 587467

Ik heb redelijk wat proefstukjes om het afsmeren en het aanbrengen van de randen van de bekisting te oefenen en uit te proberen. Dat dus ook inmiddels gedaan.
Vooral geprobeerd of het werken met een roerstaafje me beviel. Dat valt me niet tegen. Nog niet zozeer gelet op de verhoudingen en afmetingen van de planken. Na drogen ogen een aantal lijnen goed, maar een aantal zijn gewoon te dik. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met dat ik dan op dat stuk de filler niet goed genoeg heb uitgesmeerd. Te dun erop smeren kan ook weer niet, want zoals ook op de foto's te zien is, komt de filler er dan weer mee af en is het blauwe schuim weer deels zichtbaar. De aanblik die het kan hebben als alles in de juiste verhouding is, bevalt me wel.
Nu heb ik wel dikke roerstaafjes gebruikt, heb inmiddels dunnere bemachtigd hier op school. Daarnaast heb ik nu met de hele lengte van het roerstaafje gewerkt en als ik deze methode ga gebruiken, dan ga ik ze inkorten omdat aan de randen op het beton te zien is dat er planken van allerlei afmetingen gebruikt werden, zowel lengte als breedte. Dat zorgt ervoor dat niet elke rand in het beton even dik is of diep is. Het wordt in ieder geval een hele uitdaging, maar dat is juist leuk.

photo 587466

photo 587469


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2023 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Resultaat ziet er heel goed uit. Veel beter zelfs dan zoals ik het rechtstreeks op de styrofoam had gedaan. Met de filler heb je ineens mooi de betonstructuur.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 sep, 2023 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Bedankt!

Toch is het nog niet hoe ik het voor ogen heb. Gisteren dunnere roerstaafjes gebruikt en verschillende lengtes. Dat resulteert in het volgende resultaat. Rechts op de foto het nieuwe geprobeerde en links de eerste poging. De resultaten rechts gaan al veel meer de richting de aanblik die ik voor ogen heb. De opstaande randen zijn door het gebruik van een dunner roerstaafjes subtieler en de afmetingen van de planken klopt beter dan links. Ik ben alleen wel zichtbaar schuin gegaan. Bovenaan heb ik een roerstaafjes plat in de filler gedrukt en ook die aanblik zoek ik. Zowel die aanblik als de opstaande randen vind je terug op Duitse bunkers.

Ik zit wel met een paar vragen: op de foto zijn luchtbellen te zien. Vrijwel meteen na het smeren ontstaan. Wat had ik hier anders moeten doen?
Daarnaast blijft er soms wel filler aan het roerstaafje plakken als ik die in de filler druk en soms niet. Heeft dit een specifieke oorzaak en kan ik dit voorkomen?
Laatste vraag: sommige gesmeerde stukken zijn gescheurd. Heb ik dan de filler te dik aangebracht?

photo 587507


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2023 15:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Dat lijkt me nog een vrij moeilijk klusje om die bekisting zo mooi in het plamuur te krijgen.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2023 10:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik zou de stukjes even insmeren met wat afwasmiddel, dat breekt de oppervlaktespanning en de kans op luchtbellen zullen misschien wat minder worden, ik weet niet of het echt werkt maar het is puur een gevoel

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2023 13:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1395
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Ha Bas,

Weer een leuk en vooral mooi project.
Hoorde nog dat ze bij "the Great Escape" aan elkaar geknoopte stukjes (zwart) elastiek gebruikten als prikkeldraad imitatie en zelfs de acteurs moesten in elk vrij momentje meeknopen.
Hoe dan ook, project scheelt in ieder geval deze lezen of kopen. https://www.bol.com/nl/nl/p/bunker-hc01 ... 5387976/;-),
Edit: wat ik zou doen is een soort rekje maken met stukjes plakband (Tamiya kunstof masking tape for curves á 3 mm oid, met ietsjes afstand, maar bijna niets, en dit dan goed inklemmen. En dan de afzonderlijke delen stirofoam ingesmeerd en wel hier tegenaan drukken. Arbeidsintensief maar wel recht/gestructureerd.
Veel succes, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2023 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Bedankt heren voor de complimenten en het meekijken en meedenken.

Hoewel het werken met roerstaafjes geen onaardig resultaat geeft, blijft het een onvoorspelbare werkwijze want soms komt de filler er weer gedeeltelijk mee af.
Omdat ik met de filler en een plamuurmes alleen het groffe werk erop krijg, niet zo glad als het beton van de bunker, moet ik het eerst schuren na drogen. Dan kan ik niet meer roerstaafjes erin drukken. Gisteren twee stukken geschuurd en dan wordt het wel glad genoeg.
Dan blijft de methode met putty lijnen maken over. Die ga ik komende week ook uitproberen. Daar heb ik al wel wat ideeën voor hoe dat te doen.

Gisteren ook maar even de verschillende stukken van de bunker genummerd van het gedeelte met de munitiekamers. Ik kon sommige stukken bijna niet meer uit elkaar houden. Ben ook begonnen met het aan elkaar lijmen van een aantal ervan. Het stuk voor het dak ook op maat gezaagd. Twee afgeronde stukken zijn geschuurd en eentje nog niet. Verschil is duidelijk. Bij één geschuurd stuk per ongeluk een stukje van boven naar onder geschuurd. Dat moet niet. Het moet in de lengte.
Bij de eerste afgeronde hoek begonnen met bijsmeren met de filler, had teveel en schuin schuim weggesneden. Bij het vastlijmen van de afgeronde stukken waar nodig ondersteuning aanbrengen met reststukken schuim. Bij het vastlijmen van het plafond straks ook, want dat is een flink stuk en dat mag niet verzakken bij het afsmeren.
Ik ga nu eerst het plafond en de afgeronde stukken in het grote gedeelte van de bunker lijmen en daarna het geheel afsmeren en bekistingslijnen aanbrengen. Dat doe ik ook met het rechte stuk van de bunker met de ingang en daarna lijm ik die voorzichtig tegen elkaar.

photo 587596

photo 587594

photo 587595

Van het MiniArt setje staat nu één figuurtje in elkaar. Het is zeker geen onaardig figuurtje. Van de restanten van een Tamiya setje nog een munitiekist in elkaar gezet en bij wat losse onderdelen overtollig plastic verwijderd en geschuurd. Een aantal kisten die al in elkaar stonden in de primer gezet.

photo 587600

photo 587599

Hieronder één van de twee pantserdeuren in wording. Met ook het voorbeeld dat ik erbij hou.

photo 587602

photo 587601


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2023 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Verder gewerkt aan het gedeelte van de bunker waarin de munitiekamers zitten.

Het dak gemaakt van een stuk blauw schuim. Dat was net niet lang genoeg, daarom met reststukken het dak dichtgemaakt. Aan de binnenkant een constructie gemaakt met stukken schuim om het dak te dragen.
Daarna begonnen met het smeren van het dak. Ook de zijkanten verder afgesmeerd. Ik probeer het zo egaal mogelijk te smeren, dat maakt het schuren straks makkelijker. Hoewel het smeerwerk op veel plaatsen nog ruw oogt, maak ik me niet zo’n zorgen over het glad krijgen. Wel over de luchtbelletjes/blaasjes die weer ontstaan zijn na het smeren. Maar dat lossen we ook wel weer op. Het begint al op een bunker te lijken, in plaats van aan elkaar gelijmde stukken schuim.

photo 587833

photo 587836

photo 587835

photo 587832

photo 587831

photo 587829

Met putty en een hobbymesje op een proefstukje wat bekistingslijnen aangebracht. Eerst met potlood en lineaal een lijn trekken, wat putty aan het hobbymes en dat langzaam verdelen over de lijn. Werkt zeker niet onaardig.
De putty lijnen zijn zichtbaar rechtsboven, rechtsonder het resultaat van het werken met de dunne roerstaafjes.

photo 587830

Ook de twee stukken voor het dak van het rechte gedeelte op maat gemaakt en op elkaar gelijmd en vastgezet met masking tape voor het drogen.

photo 587837


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement