Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 sep, 2023 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Terwijl ik bij het Invasion dio rustig verderga met prikkeldraad maken, dat moet nog behoorlijk wat gemaakt worden, toch een nieuw project. Had me echt voorgenomen om eerst het genoemde Invasionproject af te maken en daarna de 3 projecten in het militaire voertuigengedeelte, maar het loopt toch weer anders. :mrgreen:

De afgelopen zomervakantie met m’n zonen wezen kamperen in Zeeuws-Vlaanderen en toen weer een bezoek gebracht aan Groede Podium. Dat is een speel- en infopark, maar wij komen er vooral voor de Duitse bunkers die er nog staan en onderdeel vormen van het park.
Ik kwam er een kleine 40 jaar geleden voor het eerst en toen was Groede Podium nog het Hertenkamp/park. Als jongen met interesse voor de Tweede Wereldoorlog gaf ik niks om de herten, maar des te meer om de bunkers. De meesten lagen toen grotendeels onder het zand en twee bunkers waren (illegaal) toegankelijk. Daar gingen we dan ook vrijwel altijd in.

Bij het Invasion project heb ik een geschutsbunker gebouwd van Plus Model, maar op een aantal punten klopt dat model niet. Ik ga nu zelf proberen een bunker te bouwen.
Het idee was eerst een type 501 te bouwen, dat is een manschappenbunker voor 10 man. De 501 op de foto hieronder staat naast Groede Podium, maar maakt er wel deel van uit. In deze bunker vroeger als jongetje heel wat keren geweest. Toen stond die nog middenin een weiland.

photo 587031

Uiteindelijk is de keuze gevallen op een type 134, een munitiebunker. Hier zit meer uitdaging in dan de 501. Onderstaande 134 is één van de drie bunkers van dat type die in Stützpunkt Groede gebouwd werden. Vroeger vaak op deze bunker gestaan. De ene kant lag bijna geheel in het zand en aan de andere kant zaten de herten. Zowel de 501 als de 134 zijn zogenaamde Regelbau bunkers. Dat is de zwaarste categorie bunkers die de Duitsers tijdens de oorlog bouwden volgens gestandaardiseerde ontwerpen en elk type had een eigen nummer.

photo 587032

photo 587026

photo 587028

photo 587027

photo 587029

Normaal vormt een gebouw een soort van backdrop in een dio of vignette en wordt er maar gedeelte van gebouwd, maar nu moet de bunker het centerpiece van dit project worden. Ik bouw de bunker daarom in zijn geheel. Een belangrijke reden om voor de 134 te kiezen is omdat ik nog behoorlijk wat munitiekisten heb liggen van eerdere gebouwde setjes. De beweging zal gevormd worden door een figurenset van Tamiya en MiniArt. Die laat ik later zien.

Het afgelopen weekend begonnen met de bouw. Als basismateriaal gebruik ik blauw schuim. Na het omrekenen van de maten zaken afgetekend op het schuim en gaan snijden en zagen. Plattegronden met afmetingen zijn op internet makkelijk te vinden. Tijdens dagjes weg in Zeeuws-Vlaanderen genoeg foto’s gemaakt die nu goed van pas komen als referentiemateriaal. De gebruikte foto’s van de bunkers zijn allemaal zelfgemaakt.

De plattegrond van de bunker:

photo 587020

Mijn schets met omrekeningen:

photo 587010

Als eerste begonnen met het bouwen van het rechte blok. Op één stuk schuim de beide kanten getekend met de ingang, daarna losgesneden en vervolgens de ingang uitgesneden.

photo 587018

photo 587017

Vervolgens twee stukken schuim gesneden om het massieve blok te vormen tegenover de ingangen van de munitiekamers. Die tussen de stukken gelijmd met de ingang en begonnen met afsmeren met Pattex filler voor de betonlook.

photo 587008

photo 587019

photo 587015

photo 587013

photo 587012

Tot zover voor nu. Morgen de rest van wat ik tot nu toe gedaan heb.


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op za 28 okt, 2023 9:27 am, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2023 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Van het weekend niet alleen aan de buitenkant van de bunker gewerkt, maar ook aan de binnenkant. Er zitten twee munitiekamers in die afgesloten werden met een stalen pantserdeur. Bezig geweest om in het schuim de plaats van de stalen kozijnen uit te snijden. Even kijken waar ik de lijsten van ga maken: van reststukken PE of van plastic sheets die ik ook heb liggen. De deuren maak ik van plastic sheet en zullen niet tot in het kleinste detail worden nagebootst omdat die straks bijna niet te zien zijn, maar op eventuele foto's waar de corridor van de bunker te zien zal zijn horen de deuren wel te zitten.

Eerst de doorgangen uitgesneden:

photo 587011

Vervolgens de lijsten uitgesneden en daarna begonnen met afsmeren met filler van Pattex, alleen het gedeelte dat zichtbaar is of kan zijn op de eindfoto's als het klaar is. Gisteren bij de Action een setje plamuurmessen gekocht. Nog niet aan mijn vrouw laten zien, want anders kan ik de volgende keer als we gaan schilderen de gaten opstoppen en afsmeren. Dat doet zij nu altijd. :lol:

photo 587009

De filler zorgt voor een gave betonlook. Bijkomend voordelig effect is dat de filler wit van kleur is. Dat komt mooi uit voor de binnenzijde van de bunker want die was altijd wit. Nu nog bedenken hoe ik de lijnen van de bekisting die na het drogen in het beton zichtbaar zijn, ga aanbrengen. Tijdens het smeren gaat dat niet want de filler is plakkerig en ik kan er daarom geen lineaal opleggen zonder de zaak los te trekken. Bij de bunker van het Invasionproject bracht ik dunne lijntjes putty aan en verdeelde die met een hobby mesje. Een methode die nu natuurlijk ook kan, maar wellicht is er nog een andere methode.

Qua smeren kun je bijna niet verkeerd zitten dat hoeft er niet overal strak uit te zien, zie de foto's van delen van de 134 bunker in Groede die ik als voorbeeld gebruik:

photo 587063

photo 587064

photo 587065

Tot de volgende.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2023 13:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Hallo Bas,

leuk onderwerp, gaat dit topic zeker volgen
succes

nog een tip waar je misschien iets aan hebt

Op Terschelling is een museum: Radarstelling Tiger
geheel gebouwd door de Duitsers en op het terrein staan vele bunkers
in een aantal bevindt zich een heel mooie expositie over Terschelling in WO2
een aantal bunkers staan leeg maar zijn wel toegankelijk

in een hoofdgebouw een expositie met uitleg over de radarstelling

ik ben er deze zomer geweest en het was heel leerzaam en mooi te bekijken

(vakantietip herfstvakantie?) haha

Jan-Wim Buijk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 sep, 2023 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Thanks voor de tip Jan-Wim.

Behalve prikkeldraad maken en figuurtjes schilderen heb ik momenteel helemaal geen zin om aan voertuigen te werken. Dat komt wel weer een keer. Des te meer zin om met schuim zelf iets te fabriceren from scratch.
Bezig om delen van de bunker te maken. Ik bouw de bunker op uit een soort van blokken. Die lijm ik later aan elkaar. De vorm van de bunker wordt al behoorlijk zichtbaar.

photo 587233

photo 587234

photo 587232

photo 587231

De nieuw bestelde setjes zijn binnen. Een figurensetje van MiniArt, eentje van Tamiya en landmijnen van Plus Model. Van het MiniArt setje gebruik ik alleen de soldaten, niet de officier. Het setje van Tamiya heb ik een paar jaar geleden al een keer gebouwd en hoewel het om een tank crew gaat, hebben ze de perfecte poses voor dit project.

Het idee bij dit dio is dat de bunker klaar is, het hele Stützpunkt waar de bunker deel van uitmaakt is klaar en de munitie moet in de bunker.

photo 587242

photo 587239

photo 587238

photo 475371

photo 587237

photo 587241

photo 587236

photo 587240

photo 587235

Tot de volgende weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2023 11:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2511
Woonplaats: Den-Haag
Zo Bas, dat is weer een heel project.

Leuke uitdaging zo’n bunker.
Ook al je items die je gaat gebruiken, das een hoop werk.
Succes, we gaan je weer volgen.

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2023 6:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Bedankt Peter.

Ik begin langzaam te beseffen dat hier weer veel werk in gaat zitten. :mrgreen:
Een bunker helemaal zelf bouwen moest er een keer van komen.

Behalve de nieuw bestelde setjes heb ik van AFV en MK35 nog wat spul liggen dat ik voor een groot gedeelte bij dit project wil gebruiken. Eerder al deels gebruikt bij andere projecten,

photo 512322

photo 476791

photo 587366

De bunker krijgt steeds meer vorm. Bij een paar stukken het afsmeren uitgeprobeerd, ook om waar ik te schuin schuim heb weggesneden of gezaagd, dat bij te werken. Als de hele bunker staat en alle onderdelen zijn aan elkaar gelijmd, smeer ik de bunker in zijn geheel af.

photo 587338

photo 587337

photo 587336

photo 587335


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2023 8:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Natuurlijk staan we ook hier in volgmodus! Gaat een imposant geheel worden dat bunkertje van jou :D

Ben benieuwd :wink:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2023 9:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Ziet er al indrukwekkend uit. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat als diorama met alle extra's er nog rond.

Ik heb een tijdje geleden een bunkertje gemaakt voor mijn KV-2 diorama en daar heb ik gewoon roerstokjes gebruikt om in het styropur te duwen om zo de horizontale lijnen te krijgen.
Weet alleen niet in hoeverre dit nog gaat met het bepleisterde gedeelte.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2023 15:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Thanks voor de complimenten heren.

Bedankt voor de tip van de roerstokjes. Ben nog aan het bedenken hoe ik de bekistingslijnen ga aanbrengen, dus dit is heel welkom. Ik heb je dio gezien en die bunker ziet er zeker niet slecht uit.
De nu al bepleisterde delen krijgen nog een laagje eroverheen, ook bij die delen kan ik dus nog de lijnen aanbrengen.
Dat wordt een grote uitdaging, want het liefste wil ik de onregelmatigheden in de bekistingslijnen zoals te zien op de referentiefoto's ook aanbrengen op mijn bunker. Wanneer druk je de roerstokjes erin? Wanneer het bijna droog is bijvoorbeeld? Als het net aangebracht is, blijft volgens mij veel aan het roerstokje hangen als ik het na het indrukken er weer af haal. Ik gebruik nu Pattex filler, dat is echt pleister en ik heb nu ook een tube wood filler van een ander merk. Die brengt fijner aan met een plamuurmes, maar geeft minder een betonlook na droging als de filler van Pattex. Wil de houtfiller gebruiken om op het schuim een zo egaal mogelijke basis te creëeren om met een laagje Pattex filler de betonlook te maken.

Het wordt niet echt een bunkertje, Ronald. :mrgreen: De bunker lijkt echt groot op m'n werkbank. 8)
Het Invasion project en deze staan samen op de werkbank en dan lijkt de geschutsbunker echt een mini en deze lijkt compleet uit verhouding. Toch is de schaal van deze bunker correct. Heb alles nagerekend vanaf de plattegronden met afmetingen. Heb zelf een aantal keren in en voor een bunker gestaan van dit type (een paar weken geleden nog bijvoorbeeld) en kan daar bij het maken van de bunker en het beoordelen van de afmetingen goed een beroep op doen. Als ik een figuurtje voor de bunker zet of in de opening van de ingang kan ik snel zien of het klopt. Dat is wel een voordeel nu.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2023 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Dat wordt een zeer imposant bunker project. Mooie opzet al :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement