Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 13:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 okt, 2023 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1078
Woonplaats: Zelzate-België
Wat een machtig project,

Wij gaan regelmatig met de hond wandelen in Groede en ik heb die bunkers al zien staan.
Als ik jouw werk zie zal ik toch de volgende keer iets dichterbij moeten gaan kijken in Groede.

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2023 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2512
Woonplaats: Den-Haag
Lekker bezig Bas.

Leuk zo die bekisting lijnen, gaaf. Word vast een zwaar geheel.
Mooi project weer.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2023 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Thanks Luc en Peter.

Met al die filler krijgt de bunker een aardig gewicht inderdaad.

Het is een mooie omgeving daar in Groede en niet ver weg als je vanuit Zelzate komt.
Grappig als ik dat met dit project bereikt krijg. :D

Dit is een heerlijk ontspannend project om aan te werken. Even geen kleine PE stukken die aan mijn handen blijven plakken i.p.v. aan een model of uitzoeken welk wiel bij welke versie van een voertuig hoort. In dat soort details kan ik me helemaal verliezen, maar nu wil ik vooral zelf iets creëeren en kijken hoever ik ermee kom. Bouwtekeningen en plattegronden opzoeken, maten omrekenen, op zoek naar referentiefoto's, ik vind dat echt gaaf om te doen. Zeker als je iets weer iets bruikbaars tegenkomt.

Gisteren het bunkergedeelte waar ik nu aan bezig ben flink geschuurd met grof schuurpapier en verscheidende gedeeltes weer opnieuw gesmeerd en ook weer opnieuw geschuurd. Het beton zelf is glad, maar de structuur op de bunker wordt veroorzaakt door de randen van de bekisting die ontstaan na het uitharden van het beton.
Met filler en een plamuurmesje smeren werkt echt ontspannend na een flinke werkdag. :mrgreen: Het is alleen wel goed dat ik geen stukadoor ben. :lol:
Het is nu een kwestie van alles zoveel mogelijk glad smeren, schuren en weer wat bijsmeren en weer schuren tot het glad genoeg is en de bekistingsranden aangebracht kunnen worden.
Het bunkergedeelte tot zover:

photo 587899

photo 587898

photo 587897

photo 587896

Terwijl ik hiermee bezig ben, ben ik ook aan het kijken hoe ik de bunker ga schilderen. Duitse bunkers waren in de Tweede Wereldoorlog niet grijs, ze waren gecamoufleerd. Dat heb ik bij de bunker van het Invasionproject dus niet goed gedaan. Kwestie van net niet genoeg onderzoek doen.
De camouflage kon er op verschillende manieren uitzien. Bunkers die dichtbij bebouwing stonden werden gecamoufleerd als huis met opgeschilderde ramen, vensterbanken en zelfs geschilderde bakstenen. Ook konden ze voorzien worden van houten nepdaken. Maar camouflage kon ook bestaan uit camouflagevlekken, waarvan de kleuren afhankelijk waren van de omgeving.
Als bunkers in open terrein stonden werd er vaak ook aarde tegenaan gegooid om ze te camoufleren en te beschermen. Ik heb op de ondergrond van het dio geen ruimte om er zand tegenaan te gooien, daarom dat de hele bunker een camouflagepatroon krijgt zoals te zien op onderstaande foto van een R134 bij De Punt bij Ouddorp.
Omdat mijn bunker een nieuwgebouwde is, zal de verwering er niet of heel minimaal zijn. Dat betekent dat straks de verf dan ook feller zal ogen dan de verweerde kleur van onderstaande foto. Het patroon ga ik nabootsen want dat vind ik een mooi patroon evenals de gebruikte tinten.

photo 587873


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2023 18:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2512
Woonplaats: Den-Haag
Wat een bonk gips als je het zo ziet.
Ik hoop dat de bekisting afdrukken het geheel wat doorbreekt.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 okt, 2023 17:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Ha Peter,

Dat is precies wat ik ook hoop. :mrgreen:

Tijdens de zoektocht naar de juiste kleuren voor de camo op de buitenkant van de bunker, blijk ik ze in huis te hebben. Hieronder een foto van 4 tinten geel en één tint groen van German field grey WWII van Vallejo. Het wordt of de zwart omcirkelde of de rood omcirkelde combi. Ik wil wel de bunker eerst een lichtgrijze basiskleur geven. Zodat als de verf ergens niet helemaal dekkend is, de betonkleur erdoorheen komt.

photo 588006

Inmiddels het gips behoorlijk glad weten te krijgen aan de buitenkant van het munitiekamergedeelte, maar ook aan de binnenkant van de corridor. Het gedeelte onder het plafond is glad geschuurd, alles daarboven niet.

photo 588008

photo 588009

photo 588012

Bij de het muurgedeelte waar de pantserdeuren in komen, begonnen met het aanbrengen van de bekistingsranden met putty van Vallejo. Werkwijze is simpel: met potlood en lineaal de afmetingen van de planken aftekenen, beetje putty aan een hobbymesje en stukje voor stukje verdelen. Goed erop letten dat de lijnen niet te dik worden. Bij het aftekenen maak ik niet elke plank van de bekisting even breed. Dat waren ze in werkelijkheid ook niet. Van een afstandje gefotografeerd leveren de randen een aanblik op die denk ik behoorlijk de werkelijkheid benadert voor zover dat nu in mijn mogelijkheden ligt.

photo 588011

photo 588010

photo 588007


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 okt, 2023 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Bij mijn bunkers heb ik de "standaard" Duitse camo kleuren gebruikt:
RAL 7028 Dunkelgelb: Vallejo 882
RAL 6003 Olivgrün: Vallejo 979
(Zelf gebruik ik Revell en Humbrol, maar het idee is hetzelfde).

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 okt, 2023 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Bedankt voor de kleurennummers.
Ik ben bekend met de standaard Duitse camokleuren. Heb ze meteen even op een proefstukje geprobeerd, maar zijn het net niet gezien de kleuren op de referentiefoto die ik erbij hou. Ik heb voor de olive green tint camouflage olive green gebruikt.

Hieronder het proefstukje met deze combi blauw omcirkeld en daaronder de referentiefoto die ik gebruik.

photo 588710

photo 587873

Het aanbrengen van de bekistingsranden gaat redelijk vlot. De muur met de kozijnen erin vordert goed en ben nu ook begonnen met de muur aan de overzijde. Kozijnen zijn inmiddels geschilderd met neutral grey van Vallejo. Ook een foto gemaakt van de voorkant van de bunker met de aanblik een stukje de gang in.

photo 588712

photo 588713

photo 588711


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 okt, 2023 10:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2512
Woonplaats: Den-Haag
Netjes hoor, lekker bezig Bas.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 okt, 2023 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Thanks Peter.

Langzaamaan vorderen meerdere delen van de bunker. In de corridor van de bunker bezig met de bekistingsranden van de vaste wand. Die vordert gestaag. De lijnen zouden dunner mogen, misschien wel moeten, maar dit is vooral een oefenwand. De meeste van deze lijnen zijn straks niet meer zichtbaar.

photo 588824

De base van piepschuim had ik al op de plank voor de ondergrond gelijmd. Dit omdat bij de ingang van de bunker er een klein afstapje zit die ik moet maken. De vloer van de corridor afgesmeerd, die moet nu geschuurd worden en eventueel nog bijsmeren. De zijkanten van het piepschuim ook afgesmeerd.

photo 588821

Begonnen met het smeren van het dak van het rechte gedeelte van de bunker. Eerste foto hieronder na eerst de linkerkant en daarna de rechterkant van het dak smeren, de foto daaronder na de eerste keer schuren. Inmiddels alweer een keer bijgesmeerd. Alles net zolang herhalend tot het net zo glad is als het andere gedeelte van de bunker. Derde foto hieronder is van de zijkant waarmee ik met hetzelfde bezig ben.

photo 588826

photo 588818

photo 588820

Als laatste de eerste van twee pantserdeuren die bijna klaar is. Dit is de achterste deur in de corridor gezien vanaf het zichtpunt van dit dio.
De binnenkant van de deur wordt het meest gedetailleerd omdat deze open staat. Daarom twijfel ik of ik de grepen ook aan de andere kant van deur bevestig, temeer omdat ik maar vier dezelfde grepen heb. Afkomstig van een tankonderdelen setje van Resicast uit de spare box.
De andere deur, die vooraan zit in de corridor zal op foto’s zichtbaar zijn. Weliswaar alleen de voorkant omdat die gesloten is, maar daar moeten dus zeker grepen op.
Hieronder een foto van een originele pantserdeur gebruikt om de kleur te bepalen en mijn versie zonder en met kleur.

photo 588823

photo 588795

photo 588794

photo 588793

photo 588792


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2023 11:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Mooi werk!

Nog even terugkomend op de kleuren, ik vind het wel opvallend hoe de Vallejo kleuren uitvallen op jouw proefstukje.
Ik gebruik Humbrol & Revell en deze gelijken een stuk beter.
Ik ben zelf bezig met een klassieker van Airfix (nog niet klaar) en hierbij een foto enkel voor hoe die kleuren uitpakken:

photo 588852

Doet er verder niet toe, maar wilde het enkel even laten zien :)

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement