Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2023 13:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Heb ook ooit zo iets gemaakt, dacht Vallejo kleuren............

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 27&t=48949

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2023 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Bedankt voor het meekijken en het tonen van de kleuren. De camo kleuren bij jouw werk ogen goed.

Er is een simpele verklaring waarom de Vallejo tinten met dezelfde naam anders kleuren dan de merken die jij gebruikt hebt. Het zijn niet dezelfde kleuren. Om een voorbeeld te geven: Tamiya dark yellow is dezelfde tint als German camouflage beige van Vallejo Model Color.

Op een proefstukje nog wat tinten van Vallejo geprobeerd. Op de eerste foto bovenaan is Iraqui sand, daaronder dark yellow van de Model Air serie en op de tweede foto dark yellow van de Model Color serie. Bij Vallejo zijn dus van verschillende series bij dezelfde kleurnamen de kleuren zelf niet hetzelfde.

Ik ben meer op zoek naar een bruintint dan het typisch Duitse dark yellow vanwege de gebruikte kleuren op de R134 bunker in Ouddorp waarvan ik een foto een paar berichten eerder liet zien.

photo 588865

photo 588864


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 okt, 2023 1:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
...für den Stützpunkt.

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 okt, 2023 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Dank je wel! Ik verander het.

Ik had Stützpunkt nog opgezocht op internet, maar zie nu jij den post dat ik in het Duits de naamvallen over het hoofd gezien heb. :mrgreen:
Er schieten me spontaan allerlei flarden van lessen Duitse van de middelbare school te binnen. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 okt, 2023 19:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Na weer een week rustig verder hobbyen zijn de pantserdeuren klaar en geplaatst. Nummer 2 is ook gereed.
Bij deur nummer 2 dezelfde werkwijze gevolgd als bij nummer 1.

photo 588986

photo 588987

photo 588985

Verder zijn er nog een paar bekistingsranden te gaan op de wand in de corridor tegenover de wand met de deuren. Als de randen op die wand klaar zijn, kan het plafond in de corridor gelijmd worden evenals de wand met de pantserdeuren.

photo 588989

Van het MiniArt setje staan figuurtje nummer 2 en 3 ook in elkaar. Bij figuurtje nummer 2 het hoofdje vervangen door een exemplaar van Tamiya uit de spare box. Die krijgt een nieuwe verfbeurt.
Ik zal met putty wel wat kieren weg moeten werken, maar dat wist ik van tevoren. Bij veel merken op Tamiya en Dragon na, past het vaak allemaal net niet.
Wat bij MiniArt opvalt is het verschil tussen het plastic en kwaliteit van de sprues van de figuurtjes en de sprues met accessoires in dezelfde set. De laatste zijn echt stukken beter.

Omdat ik vergeten ben foto’s van de sprues te maken, heb ik foto’s van Sjaak’s Hobbyshop gebruikt.

photo 588973

photo 588976

photo 588977

photo 588978

photo 588975

photo 588974

photo 588991

photo 588990

Het stukje schuim dat het plafond gaat vormen heb ik in de primer voor schuim gezet. Inmiddels een eerste keer geschilderd met natural steel van Vallejo. Ik ben geen fan van die tint om die voor staal te gebruiken, maar het plafond (dat van staal was) is straks niet te zien en op deze manier komt dat potje toch een beetje op. Op de foto alleen de primer.

photo 588992

Voor dit project wat nieuwe verf besteld. Onder andere verschillende grijstinten voor nieuw beton. Op het proefstukje heb ik Vallejo sky grey (aan de rechterkant op de foto het linkse grijs) en Vallejo white grey geprobeerd. Ik heb ook nog light grey besteld, maar die is net wat donkerder dan deze twee tinten en daarmee denk ik te donker.

photo 588988


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 nov, 2023 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Inmiddels heb ik op de wand zonder deuren alle bekistingsranden aangebracht. Dat ging eigenlijk toch nog sneller dan ik dacht. Door het dak al op de bunker te lijmen moest ik alleen mijn werkwijze iets aanpassen, waardoor de randen aanbrengen iets omslachtiger werd, maar dat is uiteindelijk allemaal gelukt. Bij deze bunker moet ik elke keer goed nadenken over de vervolgstappen van het werk aan de binnenkant.

Ik heb aan beide kanten van de ingang van de corridor op de muur een schuin vlak afgetekend. Dat vlak had dezelfde basiskleur als de buitenkant van de bunker zodat de ingang(en) opgingen in de camouflage. Ik heb de driehoeken eerst voorzien van een mix van de twee eerder getoonde grijstinten van Vallejo. De ene was te licht en de andere toch nog net wat te donker. Nu heb ik een mix gemaakt die nog net een tikkeltje lichter is dan de donkerste grijstint van de twee.
Deze grijze driehoeken inmiddels ook voorzien van de basiskleur die de buitenzijde krijgt.
Vervolgens het plafond in dit gedeelte van de bunker gelijmd. Doordat je nu nog in het gedeelte kunt kijken tussen plafond en bovenkant dak, is goed te zien hoe dik het dak was en waarom het bombarderen van bunkers weinig tot geen zin had.

photo 589083

photo 589082

photo 589219

Voordat ik de losse muur met de pantserdeuren vast kan lijmen, wil ik ook nog het bunkernummer aan de binnenkant op de muur maken. Dat nummer was als een soort adres/postcode. Kladblaadje gepakt, redelijk grote zwarte rechthoeken gaan tekenen en het gebruikte lettertype proberen te reproduceren. Daarna gaan kijken hoe groot het op de muur moet komen en dan weer het lettertype op kleinere schaal proberen te reproduceren.
Ook een rechthoekje uitgeknipt en op de muur gelegd of de grootte klopt. Daarvoor onderstaande foto van een R134 gebruikt. Het nummer is net te zien bij de ingang van de corridor.
De grootte van de rechthoek, de lettergrootte en het lettertype kloppen behoorlijk. Nu nog bedenken hoe ik het nummer op de muur ga aanbrengen.

photo 589218

photo 589216

photo 589217


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 nov, 2023 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Kleine update dit keer:

Op een proefstukje een hoop bunkernummers geoefend. De onderste is de beste al staat de bovenste regel te ver naar links. Het heeft wel de meest vaste hand en de letters zijn op de K na allemaal even groot. Klaar dus om het nummer aan de binnenkant van de bunker aan te brengen.

photo 589575

Alle figuurtjes van Miniart staan in elkaar en zo goed mogelijk de kieren bijgewerkt met putty.

photo 589577

photo 589576


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2023 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
En weer een paar stappen gemaakt met de bunker, de figuurtjes, base en toebehoren.
Eigenlijk dus met alles. :mrgreen:

Ik werk bij dit project aan alles tegelijk. Stukje bunker, even wachten omdat iets moet drogen of uitharden, dan weer verder met een figuurtje of een munitiekist. Jullie kennen het ongetwijfeld als medebouwers. 8)

Vandaag na 3x opnieuw aanbrengen het bunkernummer voor klaar verklaard. Na drie keer ben ik het er eigenlijk nog steeds echt niet mee eens, maar beter dan dit gaat het niet worden vrees ik.
Hieronder van boven naar beneden de eerste poging, dan de definitieve en als laatste hoe je het ziet als je naar de bunker kijkt.

photo 589677

photo 589673

photo 589669

Na het aanbrengen van het bunkernummer heb ik de muur met de pantserdeuren erin gelijmd en ook de wand die tegen het afgeronde gedeelte van de bunker staat. Nu kan ik verder met smeren.

photo 589671

photo 589670

Van een aangebroken setje van AFV heb ik munitiekisten in elkaar gelijmd. Het zijn niet de meest gedetailleerde kisten, maar ik ga ze in een grote stapel zetten voordat ze de bunker in gesjouwd worden. Hieronder de sprues en de in elkaar gelijmde kisten:

photo 589676

photo 589675

photo 589678

photo 589679

Van het bestelde Tamiya setje het eerste figuur in elkaar gezet. Een jaar of 7 geleden heb ik dit setje ook al eens gebouwd. Toen kwam het niet in me op om de gietnaden te verwijderen, zonder de gietnaden oogt het menneke nu al een heel stuk beter. :lol:
Van een paar kisten uit deze set de uitdrukpunten in de deksels bijgewerkt zodat ik ze opengeklapt neer kan zetten met bijvoorbeeld het figuurtje zoals op de foto hieronder. Ook hier de sprues afgebeld.

photo 589674

photo 589668

Als laatste voor de bunker begonnen met de aanleg van het betonpad of in ieder geval het opbouwen van de ondergrond. Eerst met piepschuim en blauwschuim de ondergrond ophogen, dit omdat de bunker verlaagd in de bodem staat. Deze krijgt een afstapje bij beide ingangen van de corridor. Door eerst met piepschuim en blauwschuim de ondergrond op te hogen, hoef ik minder zand te gebruiken.

photo 589667


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 nov, 2023 18:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1078
Woonplaats: Zelzate-België
Heel knap, het 'huisnummer' aan de binnenkant van de deur.

De munitiekisten en figuurtjes zal het mooi afmaken.

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2023 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Thanks Luc.

Misschien ben ik wel een beetje te streng voor mezelf. Het nummer oogt niet onaardig. Tijdens het oefenen kreeg ik een steeds vastere hand, maar bij het aanbrengen aan de binnenkant van de bunker leek het net of ik korsakov had. Zo dat ik zat te bibberen. Als ik er echt niet aan kan wennen, kan ik altijd nog een figuurtje in de toegang van de bunker zetten of iets dergelijks.

Inmiddels verdergegaan met het zo glad mogelijk krijgen van de buitenkant van de bunker zodat ik de twee delen tegen elkaar kan lijmen als ik daarmee klaar ben. Als de twee bunkerdelen tegen elkaar zitten, kan ik met putty de bekistingsranden aan gaan brengen.

Bij de ondergrond ben ik bijna klaar met het ophogen met piepschuim en schuim. Volgende stap is dan de eerste laagjes zand aanbrengen.
Volgende reactie is weer met foto's.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement