Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 nov, 2023 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
En weer een update met foto's.

Ik was begonnen met het in de primer zetten van het piepschuim en ik had ook de betonpad op de goede hoogte gebracht met blauw schuim, tot ik erachter kwam dat ik een foutje had gemaakt met het afgeronde gedeelte van de bunker. Dat was te laag. Dus wat blauwe stukken schuim onder gelijmd om het op de goede hoogte te krijgen. Dat is nu gelukt. Dat betekent echter wel dat ik de betonpad op moet hogen en ben al begonnen om het piepschuim op te hogen. Daarnaast staat het tweede figuurtje van de Tamiya set in elkaar en komen er tussendoor ook steeds wat munitiekisten gereed.
Verder ook bezig aan het afstapje aan beide zijden van de ingang van de bunker. Dit maak ik ook van blauw schuim.
Ook de muur met de pantserdeuren erin is voorzien van het schuine vlak met de basis camokleur. Voordat ik de camokleur erop kon schilderen moest ik eerst bij de ingangen de muur nog wat aansmeren en de bekistingsranden doortrekken.

photo 590107

photo 590108

photo 590106

photo 590105

photo 590109


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 nov, 2023 21:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 maart, 2021 17:25 pm
Berichten: 129
Woonplaats: Zeeland
Mooi, Bas!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2023 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Bedankt Chris.

De beide bunkerdelen zijn aan elkaar gelijmd en de naden zijn dichtgesmeerd en geschuurd. Inmiddels is de bunker zover dat ik op de buitenkant de bekistingslijnen kan gaan tekenen en aan kan brengen.
De ondergrond is aan de voorzijde van de bunker opgehoogd evenals het betonpad. Gewoon reststukken gebruikt en tussenruimtes gevuld met kleine reststukken. Ik gooi eigenlijk nooit snijafval weg. Altijd wel ergens voor te gebruiken. Ook het afstapje voor de bunker is verlijmd en in de primer gezet.
De zijkanten smeer ik af met dezelfde filler als waar ik de bunker mee gesmeerd heb. Het schuim en piepschuim is voorzien van grijze en zwarte primer. Het betonpad is nu twee keer gesmeerd, hier en daar nog wat bijsmeren en dan een keer schuren.

photo 591041

photo 591040

photo 591038

Inmiddels ook veel munitiekisten in elkaar geplakt van Tamiya en AFV. Ik doe er nog een paar bij. Meteen een eerste opstelling gemaakt met twee figuurtjes van de Tamiya set. De MiniArt figuren komen er nog bij met de kisten die zij vasthebben, die komen uit dezelfde set en de andere twee Tamiya figuren komen er ook nog bij.
Aan de andere kant van het betonpad waar nu niks ligt komen de PlusModel setjes met landmijnen. Misschien dat ik nog een figuurtje toevoeg die landmijnen wegdraagt. Die moet ik dan nog wel zien te vinden.

photo 591039

photo 591037


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2023 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1078
Woonplaats: Zelzate-België
Mooi hoor,

Het begint nu wel echt vorm te krijgen.

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2023 11:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Wow, dat is een fiks bunker gebouw aan het worden :shock:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2023 13:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2512
Woonplaats: Den-Haag
Knap groot Bas.

Je mag je vitrine kast wel verstevigen denk ik zo als deze klomp gips er in moet :D
Wat komt er nog bij, op of aan? Hij is wel groot als ik het zo zie. Mooi project.
Flak vierling er op misschien?

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2023 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Thanks heren voor de reacties.

Ja, groot is de bunker zeker. :mrgreen: Dat wist ik al toen ik de maten omgerekend had naar 1:35 en afgetekend had op de grondplaat.
Ik heb nog overwogen om maar een gedeelte te bouwen, als een soort backdrop, maar het moet in dit geval juist het model zijn dat centraal staat. De figuurtjes zijn ondergeschikt zeg maar.
Als de bunker voorzien is van de bekistingsranden aan de buitenkant, krijgt de bunker camouflage in de vorm van een camopatroon.
Voor zover ik weet stonden er op dit type bunker geen FLAK-installaties. Waar ik wel aan zit te denken is om over het dak misschien camonetten te leggen. Maar ik ga eerst de randen aanbrengen en het camopatroon en dan ziet deze witte klomp er alweer heel anders uit.
Het is inderdaad een flinke klomp, gelukkig hebben we stevige kasten waar deze straks in past.

Op onderstaand luchtfoto heb ik de 134 omkaderd. Boven de 134 is een 501 te zien en dan valt wel op dat een 134 geen kleine bunker was.

photo 591192

De laatste twee figuurtjes van de Tamiya set staan in elkaar. Gespeeld met verschillende hoofdjes en armpjes om niet exact dezelfde poses te krijgen dan de andere twee figuren van de set. Ook handjes verwisseld bij één armpje van het staande figuur. Het grijze hoofdje komt uit de laatste tank crew set van Tamiya. Nu nog een aantal kieren dichten met putty.

photo 591203

photo 591202


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2023 20:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Mooi werk hoor! Leuk om te zien hoe je al werkende leert en je technieken verder ontwikkelt.
Nog een tip voor het diorama: de toegang naar de munitiebunkers was bij voorkeur gelijkvloers, zo dat er met karretjes gewerkt kon worden. In principe was er naast minstens een van de twee ingangen een opstelplek voor vrachtwagens, of soms een smalspoortje. De rails van het smalspoortje kon ook door de gang leiden om het laden en lossen te vergemakkelijken.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2023 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Bedankt Huib. :D

Met je tip wat betreft de opstelplaats voor vrachtwagens kan ik wel iets. Voor de bunker heb ik bij de proefopstelling de munitie opgestapeld. Die plek kan mooi fungeren als opstelplaats om te laden en lossen.
De bunker die ik als referentie gebruik heeft bij beide ingangen een afstapje. Die zijn nog duidelijk zichtbaar. In de corridor van de bunker zitten bij beide ingangen ook flinke dorpels. Ik ben van plan die er ook in te maken.

Via Marktplaats een setje van Verlinden figuren gevonden. Het zijn twee engineers en hebben geschikte poses om landmijnen te dragen. Heb er eentje een landmijn in zijn handen gegeven. Mooie figuurtjes en ze matchen goed met de Tamiya en MiniArt figuurtjes. Nu heb ik de hele inventaris compleet.

photo 591264

photo 591263


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 maart, 2024 19:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1395
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Leuk man, iedereen moet dat eens geprobeerd hebben denk ik, erg leuk om een bunker te maken van de tekening, meer heb je vaak niet nodig voor die grauwe betonnen kolossen realistisch te krijgen.

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement