Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Diorama
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2022 17:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 30 sep, 2022 16:44 pm
Berichten: 4
photo 565369

om te beginnen ik ben André beheerder van een Duitse bunker en ben begonnen met een diorama en loop tegen wat obstakels aan. het betreft een diorama van het gebied waar we met de bunker zitten het is ongeveer 200m breed en net zo diep. helaas hebben we niet veel ruimte om alles 1/120 te maken dus zijn we genoodzaakt om met meerdere schalen te werken die lopen van 1/120 tot 1/180 (dit om ook een mooie diepte werking te krijgen) mijn vraag is deze :hoe moet ik de rest van de bunkers op hun plaats zetten gezien alles op andere schaal is daar tussen? De bunkers zijn gemaakt zelfs de hoogtes die ze moeten hebben zijn bekend, maar als ik die van 1/120 heb geplaatst is dat dan de 0 punt waar ik uit ga meten op 1/180 of moet ik anders denken?

alvast bedankt André


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama
BerichtGeplaatst: za 01 okt, 2022 11:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2512
Woonplaats: Den-Haag
Hey Andre,

Ik denk dat dit heel moeilijk gaat worden, om met diverse schalen te werken in een diorama.
Dan zal je toch dit probleem blijft houden, het zal nooit een goed beeld vormen is mijn mening.
Is dan ook de ene bunker groter dan de andere in die schaal of zijn de bunkers allemaal dezelfde schaal?

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama
BerichtGeplaatst: zo 02 okt, 2022 0:18 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Zou het ook een idee zijn om een simpele 3D plattegrond te maken en dan iedere bunker in een wat grotere schaal uit te werken naast of eventueel op deze plattegrond? Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je overzicht houdt. Het daadwerkelijke terrein modelleren zou er alleen maar voor zorgen dat de miniatuur bunkers minder opvallen, dat zou ik daarom in ieder geval niet doen. Dan heb je net als in het echt dat mensen nog moeten zoeken naar de bunker op een diorama dat er juist toe dient om overzicht te creëren.

Dit is hoe men het op Terschelling heeft opgelost: de Tiger stelling in het bunkermuseum aldaar.


Afbeelding


Hopelijk heb je wat aan mijn hersenspinsels. :wink:



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama
BerichtGeplaatst: za 08 okt, 2022 19:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 30 sep, 2022 16:44 pm
Berichten: 4
bedankt voor jullie reactie en ja ik weet van de diorama van Terschellingen en zelf heb ik voor batterie dishoek de bunkers geprint, maar beide locaties hebben de ruimte om de diorama op één schaal te maken helaas hebben wij die niet vandaar de verschillende schalen.
het gebied is 270 meter breed nu moet ik deze maat berekenen haha. ik weet dat we hierdoor door verschillende groepen ook in de gaten worden gehouden dus voel ik ook een klein beetje een druk om het goed te doen! ik hoop dat het gaat lukken.

onder tussen hou ik me bezig met mijn ander project waar ik tot 8 mei 2025 de tijd voor heb haha. daarvoor de volgende vraag weet iemand waar ik figuurtjes van mensen kan vinden op de schaal van 1:72?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 8:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Most Model, Aliexpres, Modelbouw Krikke...
1:72 is een heel courante schaal.
Even Googlen op "figures scale 1/72" (met / niet met : )

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Sjaak’s Hobbyshop zal ongetwijfeld ook figuurtjes in die schaal hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 21:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Dre M219 schreef:
daarvoor de volgende vraag weet iemand waar ik figuurtjes van mensen kan vinden op de schaal van 1:72?

Het assortiment is in principe enorm groot, echter denk ik dat jij op zoek bent specifiek naar Duitse of Nederlandse militairen uit de tweede Wereldoorlog. Nederlandse figuurtjes is lastig, ik heb er zelf een aantal liggen van witmetaal van Schilling; zie link. (klikken)

Duitse militairen zijn er erg veel van. De oude setjes van Preiser zouden geweldig zijn aangezien dat merk setjes heeft met figuren die andere dingen aan het doen zijn dan alleen maar schieten zoals de speelgoedsoldaatjes die we allemaal van vroeger kennen. Maar ik weet dat er nog veel meer te vinden is.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama
BerichtGeplaatst: zo 26 maart, 2023 11:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 30 sep, 2022 16:44 pm
Berichten: 4
ik ben druk bezig geweest om de diorama opnieuw te bekijken waardoor ik niet veel op deze forum heb gezeten!
ik wil jullie bedanken dat er met mij is mee gedacht daar ben ik heel blij mee! ik heb besloten dat de diorama er iets anders uit gaat zien haha. nee het blijft wel de zelfde complex alleen nu op één schaal. ik heb een website gevonden waar ik de hoogtes vandaan kan halen wat het makkelijk maakt. ik heb de bunkers allemaal opnieuw geprint en heb ze op hoogte gezet waar ik nu naartoe werk. ook ben ik aan het voor werken om het plaatje af te maken. ik heb dus weer een vraag: hoe kan ik de duinen qua helmgras maken op de schaal van 1/180? ik gebruik gewoon duinzand met houtlijm voor de ondergrond (dat hebben we uitgeprobeerd wat goed uitkwam) maar nu dus nog het helmgras.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama
BerichtGeplaatst: zo 26 maart, 2023 16:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Hee DJ, Rob hier, ik heb geen ervaring met diorama's maar toevallig zag ik dit topic.

Wat betreft helmgras, denk eens aan borstelharen. Succes.

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama
BerichtGeplaatst: zo 26 maart, 2023 16:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2512
Woonplaats: Den-Haag
Dat wilde ik ook zeggen. Een oude Blokkwast b.v.

Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement