Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 aug, 2023 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Dank je! Ik ga daar zeker een verslag van doen. Zal ook diobouw worden op een iets andere manier zoals gebruikelijk is in de militaire modelbouw.

De tips van jou zal ik zeker ter harte nemen! :)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 aug, 2023 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Succes en ik ben benieuwd naar het project!

Het fijne van vakantie is dat je ook even echt meters kunt maken met lopende projecten. Daardoor het Bridge project afgerond en nu ook rustig verder aan deze.
De basiskleur van de Pantheronderdelen veranderd. Die was naar mijn mening te geel. Kleurenfoto’s van de Tweede Wereldoorlog zijn er (bijna) niet of zijn ingekleurd. Er zijn uiteraard wel kleurenfoto’s van gerestaureerde, bewaard gebleven voertuigen. Daaruit bleek het dark yellow te geel. Dat heb ik vervangen door German camouflage beige WWII van Vallejo. Dat oogt al veel beter.

photo 584602

Volgende probleem is de camo. In die zin om de goede kleuren te vinden. De Duitse camo op voertuigen die ik geschilderd heb, waren gedaan met Tamiya kleuren. Omdat ik eigenlijk bijna alleen nog maar met Vallejo werk, daar dus de equivalenten van gezocht. Bijna een bestelling de deur uit gedaan, maar ik bleek ze al in huis te hebben. :mrgreen:

Hieronder de gebruikte kleuren, inclusief de basiskleur:

photo 584672

Eerst een camouflagepatroon opgezet met het groen en bruin. Hoewel de Duitsers bepaalde patronen hadden voor de camo, kun je daar volgens mij niet snel fout mee, want de camo werd als ik het goed heb, te velde aangebracht en dan zit er automatisch variatie in. Over mijn patroon ben ik niet helemaal tevreden, over de gebruikte kleuren dan weer wel. Aan referentiefoto’s van gerestaureerde Panthers heb ik qua camo niet zoveel, want sommige restauraties hebben slecht aangebrachte camopatronen, dan wel zichtbaar de verkeerde kleuren gebruikt. De enige foto van een restauratie die ik er een beetje bijgehouden heb, is de gerestaureerde Panther in Houffalize in de Ardennen.
Dit is meteen een mooie oefening op kleine schaal met Duitse camo op voertuigen voor als ik over een tijdje verder ga met de Panther in het voertuigengedeelte.

photo 584675

photo 584600

Vervolgens een wash gemaakt van de drie gebruikte kleuren en die aangebracht op de onderdelen. Dit heb ik een keer herhaald.

photo 584674

Op de onderkant van het verbogen stuk Schürzen een wash aangebracht van zwart en burnt umber, beiden Vallejo, voor viezigheid. Alleen het verbogen stuk aan de onderkant is straks zichtbaar, daarom dat ik de wash niet overal aangebracht heb.

photo 584601


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 aug, 2023 18:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
De base is nu, op de Andreaskruizen na, klaar.

De straatstenen hebben een drybrush gehad met khaki en met zwart om de sporen weer te geven van voertuigen die over de weg gereden hebben.
De scenery is gefixeerd met haarlak, dus dat blijft mooi op zijn plaats zitten.
Heb de kiezels tussen de spoorbielsen nog een drybrush met wit gegeven want ik vond ze diepte missen.
Ik heb de kleur van de rails veranderd naar roestbruin, naar de suggestie van Gerhard. De bovenkant van de rails is hetzelfde gebleven. Ook de ballast beds hebben de roestbruine kleur gekregen.

Ik zit nog te twijfelen om het Andreaskruis aan de kant van de Pantheronderdelen te beschadigen om te laten lijken dat het geraakt is tijdens de actie tegen de Panther, maar dat is nog een vraagteken.

photo 584765

photo 584764

photo 584762

photo 584763

photo 584761


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug, 2023 17:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 dec, 2022 11:12 am
Berichten: 220
Weer een mooie vordering, heb wel een vraag/opmerking...
Vind de kleur van je belast een beetje afbreuk doen tegenover de straatstenen. Ik had het persoonlijk liever in een lichtgrijze kleur gezien, maar jij bent de bouwer, jij beslist.
Voor de rest, top

Davy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug, 2023 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Hey Davy,

Thanks voor het meekijken. Bedoel je de kleur van het grind? Dat oogt op de foto’s veel blauwer dan in werkelijkheid. Ik kan me daarom je opmerking goed voorstellen. Het is licht grijs geschilderd, daarna een zwarte wash en vervolgens twee keer een drybrush met wit.

Overigens bezig met de laatste dingen. Veel Pantheronderdelen zijn inmiddels geplaatst, evenals de Andreaskruizen. Het stuk track en de road wheel voorzien van pigment, dat bevestigen als het pigment gedroogd is.
Binnen nu en een paar dagen de eindfoto’s.

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug, 2023 22:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 dec, 2022 11:12 am
Berichten: 220
Ja ik bedoelde het grind, het viel direct op.
Benieuwd naar weer een prachtig eind resultaat

Davy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 aug, 2023 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Ook dit project heeft wat mij betreft de status van afgerond.

Ik heb bij dit project vanaf het begin bij sommige onderdelen inspiratieproblemen gehad.
Wist bijvoorbeeld vrij snel dat ik deze Sherman op deze ondergrond wilde, maar wat er dan bij? Het duurde vrij lang voor het antwoord op die vraag kwam bijvoorbeeld.
Soms is het daarom goed om een project even te laten liggen.

Over het algemeen ben ik redelijk tevreden met hoe deze geworden is. Niet alles bij de Sherman is even goed gelukt. De eerste echte poging om iets aan regenstrepen te maken zijn eigenlijk gewoon mislukt om maar iets te noemen.

Als het gaat om de base dan ogen de Andreaskruizen behoorlijk clean. Heb de afgelopen dagen verschillende foto’s van Andreaskruizen bekeken met het oog op aanslag en dergelijke, maar ik kwam er geeneen tegen met aanslag. Heb ze daarom zo gelaten. Heb nog wel een wash geprobeerd, maar dat zag er niet uit.

Nu nog een mooi naamplaatje erbij en dan is het helemaal compleet. Die blijkt m’n vrouw te kunnen maken. Wist ik helemaal niet. Was van plan ze in Engeland te bestellen, nu laat ik ze hier in de garage maken. Ik zal het resultaat t.z.t. hier laten zien en als andere Brouwers geïnteresseerd zijn, dan roep maar. :mrgreen:

De eindfoto’s:

photo 585103

photo 585102

photo 585101

photo 585100

photo 585099

photo 585098

photo 585097

photo 585096

photo 585095

photo 585094

photo 585093

photo 585092

photo 585091

photo 585090

photo 585089

photo 585088

photo 585087

photo 585086

photo 585085

photo 585084

photo 585083


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op ma 09 okt, 2023 20:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 aug, 2023 16:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 dec, 2022 11:12 am
Berichten: 220
Weeral één om trots op te zijn, niveau van wereldklasse
Top top top

Davy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 aug, 2023 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Netjes allemaal, alleen dat ballast bed lijkt nergens op qua kleur, springt er echt opvallend uit.
oud ballast heeft meer een bruinige kleur, meer de kleur van roest......
Maar dat had ik al eerder opgemerkt in dit topic....... :mrgreen:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 aug, 2023 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Bedankt heren! :D

Wat betreft de opmerking over het ballast ben ik het ermee eens dat oud ballast meer bruinig is, maar het is nooit de bedoeling geweest om oud ballast weer te geven.
Kijkend naar wat ik tegenkom als ik referenties zoek en bekijk van spoorlijnen kom je ook een blauw/grijze kleur tegen die ik gekozen heb voor het grind. Gezien die referenties zou het dus zo kunnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement