Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 11:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 7:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 mei, 2006 8:32 am
Berichten: 988
Woonplaats: Oostende/Belgie
walesha schreef:


Ik stel voor om gewoon terug naar de essentie van het onderwerp te gaan en de bunkerdiscussie te laten voor wat het is. :roll:


Indien het beter zou zijn,mag deze topic ook verplaatst worden naar de diorama afdeling.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 7:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Daar moet de moderator over beslissen.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 10:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11834
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb het topic verplaatst omdat de aandacht nu vooral naar de bunker ging. Beschik je over foto's van hoe je het interieur van de bunker aangebracht hebt? Of moet dit nog gebeuren? Er is ook een ruimte in, die van buitenaf niet zichtbaar is. Waarom heb je die ook uitgewerkt? Niet dat dat bij modelbouwers een bezwaar zou zijn, want je hebt er nu toch nog foto's van...

Als je eerst met de Kübelwagen aan de slag wil, maak je best een introductie over deze kit, zoals je ziet in de andere topics. Dit kan dan in een nieuw topic in het voertuigengedeelte van het forum. Pas nog wel de titel aan in de eerste post van dit topic.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 11:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Bedankt voor je toelichting, Erwin. Dat heb je mooi gedaan. Ik herkende er meteen een Duitse bunker in door typische details als de observatiepost, de afgeschuinde hoeken, de scherfmuur, de dubbele poort voor de PAK en de opstaande randjes op het dak. Maar omdat andere elementen uit je ontwerp me heel merkwaardig voorkwamen was mijn nieuwsgierigheid gewekt.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 11:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Nog heel even over de bunkers: in beide wereldoorlogen werden veel bunkers gebouwd volgens het "modulaire systeem"... één ontwerp, één bouwplan en je bouwt er zoveel je wil. Dat systeem dat vandaag nog wordt toegepast werd voor het eerst gebruikt op het einde van de 19de eeuw met de komst van de industrialisatie voor de bouw van loodsen, fabriekshallen en werkmanswoningen. (Dat systeem werd later overgenomen voor de eerste sociale woningbouw, voortkomend uit de noodwoningen die voor het eerst in WO1 werden opgetrokken volgens hetzelfde concept)
Het mooie van dat systeem is niet enkel de kostenbesparing maar ook dat het ontwerp ruimte laat voor uitbreiding indien nodig (een verdieping meer, uitbreiding naar rechts, links of achteraan) zonder aan het ontwerp zelf te raken.

Dit even terzijde. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 mei, 2006 8:32 am
Berichten: 988
Woonplaats: Oostende/Belgie
StevenVD schreef:
Beschik je over foto's van hoe je het interieur van de bunker aangebracht hebt? Of moet dit nog gebeuren? Er is ook een ruimte in, die van buitenaf niet zichtbaar is. Waarom heb je die ook uitgewerkt? Niet dat dat bij modelbouwers een bezwaar zou zijn, want je hebt er nu toch nog foto's van...



Mijn allereerste idee was om het met een los dak te maken ,om al het binnenste te laten zien.
Maar op 1/24 is er inderdaad niet veel te vinden om dit correct te doen.Dan maar dichtgemaakt.

De deuren staan nu open.Die kunnen ook dicht.Ik zal er nog wat munitiekisten ,ed bijzetten om het wat meer aan te kleden.

Het kanon is een pre-build model dat ik lang geleden op een beurs gekocht heb.Het idee om een bunker te maken is toen ontstaan.

Nog wat bouwfoto's.

Ook het binnenste plafond heb ik gemaakt.Ook al kan je het niet meer zien.
Het typische schietgat aan de ingang.
De uitkijk is een stuk afvoerpijp en de rand opgevuld met Revell Plasto en in vorm geschuurd.
Het dak zou nog verder aan de binnenkant afgewerkt worden indien dit afneembaar zou zijn.
Ook de egels ,betonblokken en WC zijn scratchbuild.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement