Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 20:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 697 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 70  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 nov, 2018 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Nieuw bericht van Kermit. :D

Kermit heeft de steentjes erop liggen. De weg ligt er lekker ruw bij en dat was dit keer precies de bedoeling. :D
Dus daar ben ik erg tevreden over.

Ook begonnen met het aanbrengen van het zand tegen de dijk en de steentjes.
Daar heb ik een mengsel van kinetisch zand van mijn kinderen voor gebruikt en witte houtlijm.
In het begin werd het een stroperige pap waar ik niks mee kon, maar toen heb ik het verdund met water en dat werkte een stuk beter.

Hier en daar ook al een beetje van het mengsel op de steentjes gelegd en in de voegen gewreven. Het haalt meteen het effen van de steentjes weg.

De kleur van het zand is voor de voegen en de zijkanten van de weg naast de steentjes in de berm precies goed, maar als ondergrond voor het gras maak ik het nog donkerder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2018 8:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het krijgt meteen veel meer "smoel" he?

Ondanks het feit dat ik toch wat heb met die steentjes, ziet het er wel goed uit tot zo ver. Lijkt mij gaaf om er dan een reiger bij te zetten, al kan je je afvragen of het dan een erg slim beest zou zijn geweest, maar het is een klein detail wat een dio dan juist zo verrassend maakt











Uhh reiger en Kermit? Doe toch maar niet dan :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2018 10:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Dat vond ik ook.

Toen ik op aanraden van Walter mijn eierdoosconstructie verbreedde, leek het alweer meer op twee dijken, na het aanbrengen van het gips zag het er qua vorm natuurlijker uit en nu de weg er ligt met deze steentjes ( :lol: ) en het zand wordt het echt een stukje landschap. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2018 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
En weer een update van Kermit. :)

Weer meer zand aangebracht en ook weer wat stukjes gevoegd. Dat laatste doe ik simpel, maar doeltreffend: ik breng eerst zand aan op het gips en druk het zachtjes aan met mijn vingers. Het zand dat achterblijft op m’n vingers of kloddertjes van het mengsel die vallen bij het aanbrengen, veeg ik over de steentjes tussen de voegen. Zo blijven er meteen vlekken achter op de steentjes die bijdragen aan de verwering. De steentjes worden daardoor wat dof.

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op do 22 nov, 2018 13:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 nov, 2018 7:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik moet zeggen: hoe meer ik die weg bekijk, des te realistischer komt hij me over. Die losse steentjes geven een veel realistischere kasseiweg weer dan die kant-en-klaar platen. Ik weet nog wel een paar straten en baantjes die er in het echt ook zo uitzien. :)
Het geheel: dat begint vorm te krijgen, je zal je goed kunnen uitleven met de beplanting van die bermen die in het echt vooral bestaat uit wilde begroeiing zoals struiken en onkruid en (kleine) bomen.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 nov, 2018 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Dank je Walter. :)

Ik heb wel een vraag: in het dio komen vier bomen en twee telegraafpalen.

Ik ga werken met statisch gras voor tegen de dijken en rondom de sloot en uiteraard andere wilde begroeiing.
Maar wat is nu de beste volgorde: eerst de bomen en telegraafpalen plaatsen en daaromheen het statische gras of eerst het statische gras en dan de bomen en palen plaatsen i.v.m. het omhoog brengen van de grasvezeltjes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 nov, 2018 12:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik zou eerst bekijken waar alles moet komen en dan gaten boren ietsjes krapper dan de paaltjes en palen. Dan kleine lage stokjes tijdelijk plaatsen, hiermee kan je dan met zo'n electrostatisch apparaat makkelijker over je gras. Dan de palen en paaltjes plaatsen en daarlangs dan wat hoger gras plaatsen (knip die gewoon van een oude blokkwast af)
Dan de lage begroeiing, bodemkruipers, dan de hogere begroeiing (duizendblad en aanverwante soorten), ik zou geen struiken oid plaatsen, te dicht op de slootkant.
Wel zou ik riet langs de waterkant zetten, dan krijg je een mooi terrasachtige opbouw met dynamiek, het mag op sommige punten hoog (in de bochten) en wat lager langs de rechte stukken.

Let er op dat je bij de hogere begroeiing rekening houdt met platgetrapt spul, daar waar je gevechtseenheden hebt je hoeft eigenlijk geen bloemetjes te maken, gezien het jaargetijde, dus je hoeft niet als Esther, allerlei bloemblaadjes te plakken :lol: Zorg dat je het kikkerperspectief blijft houden (uhhh sorry Kermit) dus je gezichtspunt laag houdt. Hiermee voorkom je een te egale begroeiingsniveau wanneer je wat hoger kijkt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 nov, 2018 12:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik zou de volgorde die Bert beschrijf ook aanhouden, eerst kijken waar je de palen en de bomen wil zetten, de gaatjes maken en ze markeren met een kort houtje. Ook volg ik Bert i.v.m. struiken aan de sloot, in werkelijkheid kunnen er naast een sloot wel struiken staan maar dan loop je het risico dat je op je dio je sloot bijna onzichtbaar maakt.
Ook moet je eerst zelf bepalen uit welke hoek je wil dat het publiek je dio bekijkt... zet zo bvb de voertuigen erop in hun positie, kijk dan zelf op ooghoogte hoe het geheel het beste overkomt. In die hoek hou je best alle laag om verderop iets hoger te gaan.
Geen bomen of hoge struiken dus die in die gezichtshoek staan. In de fotografie noemen ze dat het "brandpunt", de fotograaf bepaald hoe hij de foto maakt, uit welke gezichtshoek en zo zal ook iedereen ze zien. Een dio is dan weer 3D maar de bouwer bepaald welk brandpunt hij onder de aandacht wil brengen zodat de mensen als het ware gedwongen worden om eerst daarheen te kijken.

Als je begrijpt wat ik bedoel? (Citaat van de heer Ollie J. Bommel) :lol:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 nov, 2018 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Bedankt Bert en Walter, precies het antwoord waar ik op hoopte. :D

Hier kan ik goed mee vooruit.

Ik heb behoorlijk goed in mijn hoofd waar alles moet komen, misschien dat dat nog licht wijzigt op basis van jullie aanwijzigingen.

Het ging me er vooral om wat praktisch gezien de handigste volgorde van werken zou zijn en nu heb ik ook nog wat tools erbij door jullie antwoord, dus dank daarvoor. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 nov, 2018 14:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi!

Ondergrond gaat er goed uitzien.

Ik ga mee met mijn voorgangers.
Bedenk met alles wat je plaatst steeds of het niet in de weg kan gaan zitten.
En van laag naar hoog is daarbij een goede vuistregel.

Bomen zijn echter het mooist als ze zijn ingebed tussen gewoon gras, wat dorder (geel/bruin) gras of grond.
Wellicht kun je van de bomen de wortelonderkant loshalen en de rest van de boom later met een stevige pen erdoor plaatsen.
Als je eerst gaat grassen en dan de wortelvoet erop plakt krijg je een wat onnatuurlijker plaatsing.
De naad in de stam kun je later met wat plamuur op kleur gemaakt met verf weer dichtsmeren.

Edit:
Mocht je de kasseien individueel nog wat verdere kleurvariatie willen geven met bijvoorbeeld een sterk verdunde blauwgrauwe wash en een iets beige-gele variant dan is dat ook nu het moment. Later wordt dat lastiger.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op do 22 nov, 2018 22:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 697 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 70  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement