Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 5:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 27 jun, 2020 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
De Sherman komt langzaamaan steeds verder in elkaar en de bestelling van DioDump binnengekregen.

Een stuk gevel besteld, net als een muurtje, tegeltjes sheet, behang sheet, onkruid en twee verschillende soorten puin.

Heb erover gedacht om de gevel en het muurtje weer zelf te maken, tot ik bij DioDump het één en ander op de site zag. Ik wilde geen MiniArt gevel, hoewel die een aantal Franse geveltjes hebben. De gevel van DioDump sprak me erg aan. Doet me denken aan de scènes in Ramelles in Saving Private Ryan.

photo 511353

Hieronder detailfoto’s:

photo 511360

photo 511359

photo 511358

photo 511356

photo 511357

De onderdelen van het hekwerk:

photo 511355

photo 511361

De onderdelen van de gevel:

photo 511354

photo 511363

De gevel staat zo op de site van DioDump, een mogelijke aanblik voor de gevel:

photo 511362

Een krijtbordje gehaald bij de Bazar van 30x21. Op de kurken achterkant gaat de ondergrond gebouwd worden.
Meteen de figuurtjes, de Sherman, gevel en muurtje erbij gepakt en twee mogelijke opstellingen neergezet. Hieronder staan ze. Op de tank achter de koepel komt ook de vurende tankcommandant, maar die is momenteel op verlof naar Martin Visser. :mrgreen: :lol:
Tussen het hek en het huis komt een straat van schuim of steentjes, die heb ik beiden liggen.
Voor de binnenkant van het huis heb ik de sheet met tegeltjes en behang besteld, maar om dat te kunnen bevestigen zal ik wel een verdiepingsvloer en zoldervloer moeten maken om dat kloppend te krijgen.

Opstelling 1:

photo 511364

photo 511365

photo 511366

Opstelling 2:

photo 511368

photo 511367


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2020 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Vanmiddag de gun breech van Resicast in elkaar geknutseld en in de koepel bevestigd.
Daarom een beetje de opening van de Asuka koepel verbouwd, want anders past het niet.

Het is een mooie breech. Dat setje komt er ook voor het volgende project. :)
Hoewel de twee rompdelen nog los zitten en de twee koepeldelen ook, ben ik al gestart met het aanbrengen van stowage voor zover de stash dat toeliet.
Omdat ik geen houten kisten meer heb, bij Model Sale een voorraadje houten kisten besteld en nog wat meer leuke dingen.

De buitenkant van de Sherman is al behoorlijk ver. Het gereedschap van Asuka vervangen door gereedschap gekregen van Martin Visser. Wie anders :wink: :lol:.
Daar zat meer detail op dan dat van Asuka en precies het detailwerk waar ik bij eerdere Shermans PE voor gebruikt heb.

Nu verder met de binnenkant primen en het plaatsen van de interieuronderdelen die ik nog heb liggen.
Daarna de romp- en koepeldelen op elkaar bevestigen en verder gaan met het bevestigen van o.a. de sleepkabel op de romp en stowage aan de voorkant van de tank.

De hoogte van het huis heeft me eigenlijk wel een beetje verrast, maar het is toch echt bedoeld voor 1:35. Ik ga het bouwen en we gaan het zien.

photo 511501

photo 511502

photo 511503

photo 511504

photo 511505

photo 511506


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2020 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
En weer wat stappen gemaakt.

Elk nadeel heb z’n voordeel zou De Verlosser zeggen :mrgreen:.
Door de halve lesdagen en omdat voor de onderbouwklassen de laatste toetsweek door corona niet doorgaat, de laatste dagen wat meer tijd gehad om te bouwen.

Begonnen met de ruïne in elkaar te zetten. De twee delen aan elkaar gelijmd en de kieren dichtgesmeerd met plaster. De schoorsteenpijpjes bevestigd, net als de elektriciteitskabel, het kozijn en de stukjes daklat. Daarnaast van balsahout twee stukken vloer gemaakt met een balkenplafond.

Ook de stukken hek in elkaar gezet. Op de ondergrond de stukken hek, de ruïne en de straat ingetekend. De overige stukken opgehoogd met stukjes blauw schuim. Het wordt nog duidelijk waarom ik dat zo aangepakt heb.

Met de losse steentjes de bestrating gedaan, maar ze waren op en nu in afwachting van aanvulling van de voorraad om het af te maken. De bestrating ligt er ruw in. De steentjes krijgen nog een kleurtje en er moet nog zand tussen de voegen. Er komt daarna vooral veel puin op de straat. Aan weerszijden van de bestrating is er een stoeprand en de stoep bestaat straks uit zand. Die komt niet in het hard. Doel is om een stukje van een Frans dorpje te maken en de bijbehorende wegen werden en worden vaak niet dat je zegt goed onderhouden. In ieder geval niet waar ik in Frankrijk op vakantie ben geweest.

Op de Sherman de applique Armor aangebracht. Gekregen van Martin Visser. Er zat wel applique armor in de kit, maar die was voor de welded hull versies van de Sherman. Nu klopt de aanblik met de periode.

photo 511771

photo 511772

photo 511770

photo 511773

photo 511774

photo 511775

photo 511776

photo 511846


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jul, 2020 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
En weer wat stapjes verder.

De binnenkant van de romp en de koepel van de Sherman vanavond na het eten buiten aan de tuintafel in de witte primer gezet.
De figuurtjes en een paar onderdelen voor het interieur in de grijze primer gezet.
Voor het eerst primer van de Action gebruikt. In dit geval de witte. Bevalt goed en is stukken goedkoper dan die van Vallejo.

Na drogen begonnen met de figuurtjes te schilderen. 4 G.I.’s hebben nu een jasje geschilderd met Vallejo khaki Model Color en broek geschilderd met Vallejo US field drab, ook Model Color.
Ook het tank crewlid voor in de romp zijn jasje met deze khakikleur gedaan.
Ik denk dat ik voor de variatie het jasje van 1 van deze 4 groen maak, net zoals het jasje van de resterende G.I.

Ook gewerkt aan de .50 voor op de koepel. Hoewel Asuka al erg gedetailleerde .50’s levert, ga ik sommige delen toch vervangen door PE die ik nog heb liggen. Ziet er in mijn ogen net wat beter uit.

photo 511929

photo 511926

photo 511928

photo 511924

photo 511925

photo 511923

photo 511927


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2020 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Vandaag weer met de figuurtjes bezig geweest en de bruine broeken vervangen door groene. Geschilderd met camouflage olive green en dat bevalt me al stukken beter. Die bruine broeken misstonden niet, maar het beviel me niet.

De beenflappen geschilderd met highlight US tank crew. Sommige uitrusting ook met deze kleur geschilderd, maar dat is naar mijn mening te licht.
De schoenen gedaan met burnt umber en een paar met olive brown. Pistoolholsters ook gedaan met olive brown.

De overall van de vurende tankcommandant geschilderd met olive brown. Misschien wat aan de donkere kant, maar ik vind het niet misstaan.
Alle verf gebruikt is van Vallejo model Color.

Toch ben ik over de khaki jasjes nog niet tevreden. Ze zijn me te geel, ik wil ze meer richting het beige hebben.

photo 511987

photo 511986

photo 511984

Met de bestrating wat uitgeprobeerd qua kleur van de stenen. Een stuk geschilderd met een mix van Tamiya light grey met een beetje Tamiya German grey erdoorheen gemengd. Dat leverde niet de aanblik op die ik in gedachten had.
De stoepranden geschilderd met Tamiya light grey.
Een paar steentjes met olive brown geschilderd en dat lijkt op de foto heel donker, maar dat gaat hem worden. Ik wil dat de bestrating een hele oude aanblik heeft en ik denk dat ik dat met olive brown ga bereiken. Althans de bestrating die straks te zien zal zijn, want er komt veel puin in de straat te liggen. Voordat ik de gevel en de stukken hek ga primen, komen daar eerst nog een flink aantal beschadigingen en kogelgaten in.

photo 511988


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2020 7:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Hoi Bastiaan.
Ik zou nog eens naar de Kleuren kijken. Ook de combinatie met bepakking in het groen ziet het er allemaal niet heel logisch uit... sorry

Ik app je wel wat referentie foto’s.

Groet martin

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2020 7:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Stuur maar door, want ik ben het er zelf ook nog niet mee eens hoor. Ik wil de kleuren die jouw bar gunner heeft en dat is dit niet. Het is het allemaal net niet.
Dus stuur maar door! :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 jul, 2020 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
En weer wat stappen verder. Op de ondergrond ligt het grootste gedeelte van het zand erin. Mengsel maken van witte houtlijm, beetje water en in dit geval beetje olive brown van Vallejo Model Color erdoorheen.
Bij de stoep en de gedeeltes achter de hekken eerst her en der wat kleine steentjes op de ondergrond lijmen. Die vervolgens niet al te precies schilderen met panzer dark grey van Vallejo Model Air. Als je wat verdunt en als een soort wash aanbrengt, krijgen de steentjes al meteen een verweerde aanblik.

photo 512135

Daarna het zandmengsel aanbrengen en dat vervolgens laten drogen. Het stukje aan de rand rondom de gevel en de stukjes hekwerk werk ik af met zand als die geplaatst zijn.

photo 512138

photo 512137

photo 512136

De steentjes die er nu in liggen, geschilderd met olive brown van Vallejo Model Color en ik ben erg tevreden over de aanblik van die kleur. Het geeft in mijn ogen echt een oude aanblik. Voordeel van deze steentjes is dat ze poreus zijn en daarom best veel verf opnemen. Daardoor ontstaat er meteen mooi kleurverschil, als tenminste niet elk steentje hetzelfde geschilderd wordt. Drybrushen hoeft eigenlijk niet eens.

photo 512133

Ook de figuurtjes aangepakt. Ben het roerend met Martin eens. De kleuren klopten niet. Bij uniformen meteen de juiste kleuren vinden gaat me minder goed af dan meteen de juiste kleur vinden voor straatstenen of bakstenen. Maar met wat hulp komen we er wel.
Het enige groene dat de figuurtjes nu nog hebben, is de helm. Die heb ik een tint donkerder geschilderd met Tamiya olive drab. Die tint past mooi bij de donkere Amerikaanse helmen.
De broeken en uitrusting nu geschilderd in verschillende bruintinten. Gebaseerd op de foto hieronder. Op de foto’s daaronder hoe de figuurtjes er nu uitzien. De donkerbruine broeken geschilderd met green brown van Vallejo Model Air.
De overall van de tankcommandant een stuk lichter gemaakt, ook op basis van een foto, maar die krijg ik niet geüpload.
Bij zowel de tankcommandant als de infanteristen de uitrusting iets donkerder gemaakt dan het jasje.

photo 509902

photo 512171

photo 512170

photo 512169


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2020 7:33 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Eh Bas
Waarom koop je niet van die setjes met uniform kleuren, van AK, lifecolor of Vallejo, dit zijn vaak de goede kleuren en middels een glazing kan je dan afzonderlijk de figuren nog aanpassen, Bij Domino onder andere . Ik heb heel wat van die setjes inmiddels, maar onthoud, de kleuren zoals voorgeschreven in officiële voorschriften hadden in de praktijk geen bestaansrecht door verwering, vuil en draagtijd. Dus als basiskleur goed, maar verder opwerken met highlights, shadows en eventueel glazings

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2020 7:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Ha Bert,

Ik heb laatst zo'n setje aangeschaft en ook naar andere setjes gekeken. Het probleem waar ik een beetje tegenaan loop met dat soort setjes is dat er vaak een aantal kleuren inzitten die ik niet nodig heb.
En aangezien ik geen garage voor mezelf heb :mrgreen:, wil ik er een beetje voor waken om allerlei potjes/flesjes verf te hebben staan die nooit gebruikt worden. Dan bestel ik liever de afzonderlijke kleuren mee als ik weer wat nodig heb.

Je hebt gelijk wat betreft de voorgeschreven kleuren en hoe het er in de praktijk eruit zag. Doel was nu om de basiskleur goed te krijgen.
Nu kunnen we verder met de highlights en shadows.

Het uniform op de referentiefoto is volgens mij ook al enigszins verkleurd als ik het goed zie. Ziet er niet uit alsof het recht uit een depot komt.
Is ook niet zo belangrijk, de basiskleuren zijn er en nu verder.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement