Dank je Bert.
Het is wat je zegt, uitproberen en ervaringen opdoen.
Precies wat ik nu aan het doen ben.
Kijken naar andere modellen en daarvan proberen te leren en dingen toe te passen op m’n eigen model en projecten.
Handig dat je die postshadingtechniek beschrijft.
Misschien dat ik die op sommige vlakken van de Sherman uitprobeer.
Goed beoordeelbare foto’s maken blijft lastig qua licht.
M’n werkhokje is klein en daar staat een loeplamp met gigantisch licht die bepaalde effecten al snel behoorlijk uitvergroot.
En bouwen doe ik ‘s avonds en zeker nu is het dan al snel (erg) donker.
Dus ergens anders in huis foto’s maken is dan ook lastig.
Doel nu van het werken met zwart is om een beetje dat postshading effect te krijgen.
Wist niet hoe het heette.
Anders gezegd: om de nog overwegend egale olive drab te breken.
Naast het kleurverschil dat dan ontstaat, ook hier en daar diepte te creëren.
En ook om als ik straks met pigmentpoeder ga werken op de onderkant van de romp, ervoor te zorgen dat er geen egale pigmentlaag op de romp komt, maar dat er hier daar donkerder vuil zit door het zwart.
De strepen aan de zijkant zitten er best grof op, dus ik snap je opmerking.
En eerlijk gezegd denk ik de ene keer hetzelfde en de andere keer vind ik ze juist weer erg gaaf.
Ik snap de techniek, weet hoe ik hem moet uitvoeren, maar nu nog de fine tuning.
Door te kijken naar referentiefoto’s en de tips van anderen mee te nemen, snap ik ook steeds beter waar ik moet zijn op een model voor vervuiling of om diepte aan te brengen.
Bij deze Sherman ben ik nu al meer bezig geweest met verweringstechnieken dan m’n andere modellen tot nu toe en dat zal denk ik straks wel te zien zijn in het eindresultaat.
Slowly we’re getting there.