Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 21:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 feb, 2013 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 aug, 2011 13:36 pm
Berichten: 1116
Woonplaats: Katwijk
heico1980 schreef:
Ik laat het W&F topic toch maar weer lekker aan jouw over, aangezien er bij mij toch niet gereageerd wordt :lol:
Lees nu pas dat stukje van jouw :oops: :oops: (had het wat te druk). Best een leerzaam verhaal en duidelijk. Als ik eens genoeg tijd heb lees ik alles nog eens rustig door. Als je nog meer van dat soort teksten hebt post ze dan zeker hier, leer ik ook weer van ;)

gr,
jurjen

_________________
Wie het kleine niet leert, doet toch wat verkeerd.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2013 19:50 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Dankzij een tip van een medebouwer kwam ik op deze website. Een mooie foto die laat zien waarom ze voor het café-au-laitkleurenschema hebben gekozen!

http://www.flickr.com/photos/xnir/915035390/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 maart, 2013 23:02 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Al veel te lang heb ik geen stukje geschreven. De verbouwing hier is niet alleen dodelijk voor mijn modelbouw. Maar hier is weer een mooi verhaal over een spectaculaire operatie!

Operatie Thunderbolt!

Op 27 juni 1976 werd Vlucht 139 van Air France met 246 passagiers aan boord waaronder 103 Joodse passagiers, dat op weg was van de Israëlische luchthaven Ben Goerion via Parijs naar Athene, gekaapt door de 28-jarige Brigitte Kuhlmann en haar 27-jarige vriend Wilfred Böse leden van de West-Duitse terroristische groep Revolutionäre Zellen (RZ). Deze groep was een extreemlinkse buitengewoon gewelddadige groepering gelieerd aan de beruchte Baader-Meinhofgroep rond Andreas Baader en Ulrike Meinhof.

Afbeelding

Bij de tussenstop in Athene kwamen 6 Arabische terroristen van de PFLP (Volksfront Bevrijding Palestina) aan boord om de beide Duitsers te assisteren. De bewapende kapers gaven de piloot opdracht om door te vliegen naar Benghazi in Libië om bij te tanken. Hier lieten de kapers een jonge zwangere vrouw vrij. Het vliegtuig vertrok opnieuw en landde in de ochtend van 28 juni 1976 op de luchthaven van Entebbe in Oeganda. In die periode was dictator Idi Amin (1928 — 2003) aan de macht die van 1971 tot 1979 president was van Oeganda. Hij was helemaal niet goed snik en een enorme sadist. Zijn regime wordt algemeen als één van de bloedigste in de moderne Afrikaanse geschiedenis beschouwd. Hij droeg de bijnaam ‘Slachter van Afrika’: onder zijn bewind werden circa 300.000 mensen vermoord. Amin was bevriend met aartsterrorist Jasser Arafat (en Nobelprijswinnaar voor de Vrede! Hey, waar hebben we zoiets eerder gelezen?) en steunde diens terreur tegen Israël. De kapers wisten zich daarom vrij zeker van hun zaak.

De route van de kapers.
Afbeelding

Op het vliegveld van Entebbe werden de Joodse passagiers (bij sommige van hen stond het nummer uit het concentratiekamp nog op hun armen getatoeëerd!!) van de niet-joodse passagiers gescheiden en de niet-joodse passagiers vrijgelaten. De kapers eisten van de bemanning het toestel te verlaten, maar deze weigerden. Wilfried Böse eiste de vrijlating van 53 personen waaronder 40 Arabische terroristen in Israëlische gevangenissen, één in Frankrijk en vijf in Kenia. Ook eiste hij ook de vrijlating van een aantal beruchte Duitse terroristen die in Duitse gevangenissen levenslange gevangenisstraffen uitzaten. Het ging om Jan-Carl Raspe, Ingrid Schubert en Werner Hoppe van de Duitse RAF (Rote Armee Fraktion) Fritz Teufel, Ralf Reinders en Inge Viett van de extreemlinkse stadsguerrillagroep de ‘Bewegung 2. Juni’ die sinds de bomaanslag van 5 juni 1974 op het Turkse consulaat in Bonn achter de tralies zaten.

De Mossad besloot tot actie over te gaan nadat de terroristen dreigden de Joodse passagiers te zullen vermoorden wanneer hun eisen niet zouden worden ingewilligd. In het plan werd rekening gehouden met de mogelijkheid van een treffen met Oegandese troepen. Drie Israëlische transportvliegtuigen brachten vervolgens zo een 200 leden van een speciale elite-eenheid van het Israëlische leger over een afstand van 4000 kilometer naar Oeganda. In de nacht van 3 op 4 juli 1976 gingen ze tot de aanval over en wisten ze de gijzelaars te bevrijden die onder een kogelregen in de vliegtuigen werden geladen en via Nairobi naar Israël gevlogen. De hele operatie duurde circa 90 minuten. Bij de actie vielen in totaal 56 doden waaronder 45 Oegandese militairen, de acht terroristen waaronder Wilfried Böse en zijn vriendin Brigitte Kuhlmann en drie gijzelaars.

Een gebruikte Hercules.
Afbeelding

De leidende piloot.
Afbeelding

Met zijn crew.
Afbeelding

Ook werden er 30 Russische MIG 17 en MIG 21 straaljagers van de Oegandese luchtmacht vernietigd. Één van de gegijzelden, de 75 jarige weduwe Dora Bloch, was de dag voor de bevrijding onwel geworden en opgenomen in het Mulago hospitaal van Kampala. Dora Bloch woonde Tel Aviv en was op weg naar New York voor het huwelijk van haar jongste zoon. In juli 1977 vertelde oud-minister voor Gezondheid van Oeganda Henry Kyemba, de toenmalige Openbare Aanklager van het Oegandese Ministerie van Justitie, aan de Human Rights Commissie van Oeganda, dat Dora Bloch op bevel van president Idi Amin op 4 juli 1976 (kort nadat de Israëli’s met het vliegtuig en gegijzelden aan boord Entebbe had verlaten) van haar ziektebed was gehaald en vermoord werd door twee legerofficieren van het Oegandese leger. In mei 1979 werden 32 km ten oosten van Kampala haar stoffelijke resten door pathologen geïdentificeerd, nadat een oorlog tussen Oeganda en Tanzania een eind had gemaakt aan de dictatuur van Idi Amin. De stoffelijke resten van Dora Bloch werden vervolgens naar Israël overgebracht en met staatseer begraven in Jeruzalem op de Mount of Quietudes.

Aan de kant van de Israëlische troepen vielen vijf gewonden en werd de leider van de bevrijdingsactie, de 30-jarige commandant Lt.Col. Yonatan Netanyahu gedood. Yonatan was de broer van de huidige premier Benjamin Netanyahu. Om hem te eren werd de naam van de bevrijdingsactie, ‘Operation Thunderbolt’, later veranderd in ‘Operation Jonathan’.

Bevrijde mensen komen thuis.
Afbeelding

Israël liet zien dat er ook buiten de grenzen van de staat niet met hun te spotten viel. Iets wat ze enkele jaren later weer lieten zien. Wat weer een mooie brug is naar een nieuwe verhaaltje.

Gr.
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 maart, 2013 23:12 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Mooi stukje Eelco!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 maart, 2013 23:47 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Zo, bijna een week voorbij en weer een nieuw verhaaltje! Ik had al een bruggetje gelegd naar dit verhaal door te melden dat de staat Israël niet alleen aanvallers binnenlands te baas was maar ook buiten de grenzen aardig van aanpakken wist.

Operation Opera: het bombardement van de Osirakkernreactor in Irak

Hoessein en Chirac proosten!
Afbeelding

Menachem Begin en Moshe Dayan (met het oogkapje, op hem kom ik nog wel eens terug)
Afbeelding

De Osirak-kernreactor was van Franse makelij en gebouwd in 1977 als onderdeel van een overeenkomst tussen de Franse premier Jacques Chirac en de Iraakse dictator Saddam Hoessein. Volgens de Iraakse regering diende de centrale uitsluitend voor het vreedzaam gebruik van kernenergie. (Hey! Waar hebben we dat eerder gehoord?) Maar de toenmalige Israëlische premier Menachem Begin (Hey! Waar hebben we die naam eerder gehoord? Ook zo'n lieverdje.) verklaarde dat de in aanbouw zijnde centrale slechts bedoeld was voor de ontwikkeling van atoomwapens en gaf de opdracht de centrale met een precisiebombardement te verwoesten. Begin sprak van een “defensieve actie” omdat Israël door de plannen van Saddam Hoessein gedwongen werd actie te ondernemen. In een verklaring in het officiële orgaan van de Iraakse Baath-partij in 1980 werd duidelijk dat de Osirak reactor bestemd was om tegen, wat men noemde, de zionistische vijand op te treden.

De vliegroute van de Israëlische vliegtuigen.
Afbeelding

De Israëlische commandoactie vond plaats op zondag 7 juni 1981 onder de naam Operatie Opera nadat Saddam Hoessein had gedreigd Israël met vier atoombommen te zullen vernietigen. Er was voor de zondag gekozen om zo weinig mogelijk personeel te treffen omdat verondersteld werd dat ze die dag vrij zouden hebben. Tevens was gekozen voor een bombardement vóór de reactor in bedrijf kon worden genomen om, zo luidde de verklaring, nucleaire besmetting van de omgeving en daarmee honderden burgerslachtoffers te voorkomen.

F-16 die gebruikt werd tijdens de raid.
Afbeelding

Acht F-16 jachtbommenwerpers en zes F-15 escortevliegtuigen van de Israëlische luchtmacht (IAF) vertrokken vanaf de luchtmachtbasis Etzion in de Sinaïwoestijn voor een vlucht van 1100 kilometer naar de Osirak reactor via de luchtruimen van Jordanië, Saoedi-Arabië en Irak. Om de Saoedi's te misleiden deden de piloten zich voor als Jordaniërs, onder meer door hun onderling radiocontact in het Arabisch te voeren. Bovendien vlogen ze op een hoogte van circa 240 meter boven de woestijn waardoor de kans groot was niet opgemerkt te worden door de grondstations en door Amerikaanse AWACS-toestellen die boven Saoedisch grondgebied patrouilleerden.

De reactor voor en na de aanval. De reactor werd vervolgens volledig verwoest zonder verliezen aan Israëlische kant. Alle vliegtuigen keerden veilig naar hun basis terug.
Afbeelding

De wereld reageerde geschokt en verontwaardigd vanwege wat men noemde, de ongehoorde brutaliteit van de Israëlische actie. De Arabische landen, Frankrijk, Engeland, de Verenigde Staten en het Internationaal Atoomagentschap reageerden woedend op de aanval en trok de beschuldiging van Israël dat Saddam werkte aan de ontwikkeling van atoombom in twijfel omdat Irak in 1970 het verdrag tegen de verspreiding van kernwapens had ondertekend. De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties nam unaniem resolutie 487 aan waarin de aanval werd veroordeeld. Maar wanneer Menachem Begin deze beslissing niet had genomen, dan zou de Iraakse reactor een ernstige bedreiging zijn geworden voor het hele Midden-Oosten.

Toen men de toenmalige inspecteur-generaal Grümm van het Atoomagentschap later confronteerde met de feiten dat Irak hoogverrijkt uranium had verkregen en het de beschikking had over splijtstoffen, was Grümms reactie “daarover heeft niemand mij ooit geïnformeerd”. Maar meneer sprak de waarheid niet, want Israël had tot in detail alle informatie waarover het beschikte, aan het Bureau voor Atoomenergie doorgespeeld, zonder dat daar iets mee gedaan werd. Zo konden de Fransen ongestoord doorgaan met de bouw van de centrale waarvoor het materiaal door Rusland en andere landen werd geleverd. De vernietiging van de centrale staat nog altijd te boek als één van de meest gedurfde en succesvolste luchtaanvallen uit de moderne geschiedenis. De Israëlische toestellen moesten honderden kilometers vijandelijke radarsystemen (voornamelijk Russische) ontwijken en voerden een bijna onmogelijk geachte operatie uit, die over de hele wereld veel indruk maakte, met name in militaire kringen. De Sovjets krabten zich nog evenachter de oren dat hun radarinstalleties alweer niet goed bleken.

Uit openbaar geworden documenten die het Amerikaanse Pentagon heeft vrijgegeven, is gebleken dat vier maanden voor de Iraakse inval in Koeweit, Saddam Hoessein in 1990 in een gesprek met Jasser Arafat heeft gezegd van plan te zijn geweest chemische strijdmiddelen tegen Israël te gebruiken. De opname van deze gesprekken behoort tot de documenten die door de Amerikanen zijn ontdekt op 13 april 2003 in het hoofdkwartier van de Iraakse geheime dienst. De spionnen van Saddam verzamelden informatie over tientallen instellingen in Israël die met infrastructuur, verkeer, religie en wetenschap te maken hadden. Bij het verzamelen van al deze informatie blijken de Irakezen eveneens gebruik te hebben gemaakt van “Force 17” de persoonlijke lijfwacht van Arafat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 maart, 2013 0:25 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Weer een interessant stukje Eelco!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 maart, 2013 13:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
blijven interessante weetjes...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 maart, 2013 15:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 okt, 2010 19:19 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Benschop
Gaaf stukje Eelco! Ik vind het gaaf dat die gasten met die vliegtuigen op zo'n afstand dat ding kunnen plat gooien...

Arjan

_________________
"Vir prudens non contra ventum minget..."

"Een wijs man plast niet tegen de wind in..."

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 maart, 2013 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Wederom een mooi stuk geschiedenis Eelco!
Leest lekker weg. Korte maar interessante stukjes.
Laat ze maar doorkomen... :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2013 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
Ik kies een paar leuke onderwerpen uit en probeer me aan de feitjes te houden.


Als inleiding voor mijn deelname aan deze groepsbouw, wil ik één actie van de Israëliers aanhalen, samengevat uit verschillende websites en boeken die ik inmiddels heb weten te verzamelen voor deze groepsbouw.

Inleiding: Israël ontving in 1990 42 stuks AH-64A Apaches. Deze kregen de naam 'Peten' (Hebreeuws voor Python). De eerste 2 helicopters arriveerden op 11 september 1990, één dag voor een welkomsceremonie. In een recordtijd van 11 uur, werden deze in elkaar gezet (de helft van de tijd welke geadviseerd was door McDonnell Douglas), om tijdens de ceremonie een 'puike' show af te leveren. In 2000 wilde Israël 48 AH-64D's hebben, maar door complicaties werden deze pas in 2005 geleverd. De AH-64D's kregen de naam Saraf, betekend Serpent (een andere giftige slang).

De actie: Op 24 mei 2001 werd een klein vliegtuigje opgemerkt (een Cessna 152, zie foto), gevlogen door een piloot in opleiding, Estephan Nicolian, zonder instructeur.

Foto van een Cessna 152 (niet de Cessna 152, daarvan weet ik niet het registratienummer):
Afbeelding

Het vliegtuigje was vanuit Libanon vertrokken en was onderweg naar Israël. Omdat er geen contact kon worden gelegd met het vliegtuigje, werden er F-16's op af gestuurd, maar de Cessna vloog te langzaam, waardoor het voor de Jagers te gevaarlijk was om het vliegtuigje te volgen. Vervolgens werden er 2 AH-64A Apache's op af gestuurd. Na 30 minuten geprobeerd te hebben om contact te maken, waarschuwingsschoten in de vlieglijn van de Cessna, is besloten om het toestel neer te halen omdat men in de veronderstelling was dat het vliegtuig vol met explosieven zat. AH-64A nr. 967 schoot vanaf een veilige afstand met een AGM-114 Hellfire-raket het vliegtuigje neer. Het wrak storte vlak bij de kust neer nabij Mikhmoret, iets ten zuiden van Haifa.

[note van mijzelf, ik meende dat Hellfire-raketten bestemd waren voor gronddoelen, niet dus, een Cessna behoort dus ook tot de 'doelen'].

De locatie van de neergestorte Cessna 152:
Afbeelding

Militairen onderzoeken het wrak van de neergestorte Cessna 152:
Afbeelding

Foto van de '967':
Afbeelding

PERSBERICHT CNN

Van een Israëlische AH-64A 'Peten' ga ik een model maken. Niet van de '967', vanwege de 'saaie' kleur (olive drab). Ik wil een camo-schema maken. Binnenkort dus in dit theater.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement