Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 14:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2013 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Ik wist niet dat de KD een ontziltingsinstallatie had. Weer wat geleerd. Maar ik zat ook meer aan de materiaalkeuze te denken. In 1972 werd bijvoorbeeld de Sea Harrier ontwikkeld voor gebruik op schepen. Die verschilde op heel veel punten van de GR1/GR3, maar ze waren voornamelijk zeldzaam (en veel duurder) omdat er speciale zoutbestendige materialen werden gebruikt in onder meer de motoren. Toen later -in 1980- de GR3's aan boord kwamen moesten die vaker met schoon water gespoeld worden en werden er eerst allerlei panelen met kit afgedicht. Ik stel me voor dat voor een toestel als de Sea Fury ook andere materialen gebruikt werden dan voor een landgebonden toestel, los van de verflaag. Een toestel bestaat nou eenmaal niet uitsluitend uit geverfde oppervlakken. Corrosie (galvanisch) is ook bij landtoestellen geen onbekend fenomeen, zie onze NF-5's.

Maar inderdaad, hoe staat het met het model?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Nou, stelletje drammers. Beginnen we net lekker te keuvelen over roest en zo willen ze back to topic. Nou vruut dan maar. Effies want bar weinig gedaan deze week wegens gebrek aan 'puf'. De Seafury heeft wat stangen en plaatwerk ontvangen. Hoofdlandingsgestel is à la Meindert de Vreeze verlengd en dat gaf mij nog wat werk om de trekstangen op de juiste plek er tussen te wringen. Over stangen gesproken. De wieldeuren in de romp mochten ook stangetjes krijgen volgens Trumpeter. De kitversie moest nog wel worden ontdaan van een klein beetje gietnaad en voordat ik het in de gaten had had ik er nog maar één.... Snelle zoektocht op de grond leverde alleen een miniboortje op dat 'm een week of twee geleden was voorgegaan. Bofferd!

Omdat ik ze toch al wat lomp uitgevallen vond kwam dat niet eens zo slecht uit en dus van wat getrokken sprue twee nieuwe gemaakt.....en bij het plaatsen, voordat ik het in de gaten had...jawohl: bis! Toch maar eens 1/32 gaan overwegen? Duzzz, nieuwe gemaakt en de handel met een droppie Gator aan een kant vast gezet en de andere kant tegen de deur duwen. Als het zo blijft zitten hoef ik daar geen lijm te verspillen. Wel wat witte verf want ze zijn nog grijs.

Afbeelding

Nou nog het rubber aanpakken, cockpitkappie uitsnijden, prop en dekhaak behangen, die zooi aan de rest hangen en dat moet het wel zo'n beetje zijn daggekik. Verrek nee: de loodproppers ook nog doen. Daarbij geldt het zelfde verhaal als de trekstangen: uit de kit is sh :roll: t.

Voor de lol het ding op z'n pootjes gezet:

Afbeelding

Ik denk dat ik de eindplaten maar wat scherper op de chip ga zetten. :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
1/32 is altijd een goed idee. Het betekent wel dat je volwassen aan het worden bent hè :lol:
Dit is wel een ander kitje dan die PM hoor. Los van de kleuren die ik veel mooier vind ziet het er allemaal ook een stuk scherper uit.
Nou inderdaad die foto's nog, dan komt het best goed :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2013 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Op welke schaal je dan ook aan het klooien bent, je moet wel op blijven letten wat je doet. Ahem....

Vobbuld:

Afbeelding

En vervolgens getracht de bult plastic vanuit dezelfde hoek te portretteren:

Afbeelding

Dan valt op:
1. dat de decal op de bovenlinkervleugel nog aardig wat bobbels vertoont. Microset Sol wilde dit graag, want daarvoor lag het nog mooi vlak.;
2. er een 'nasty' bobbel op de cowling zichtbaar is, da's wel erg slorig en dat had ik al eerder aan moeten pakken;
3. de wieldeuren onder de romp niet onder de goede hoek staan (is ook niemand anders gisteren opgevallen :) );
4. de constructie van de Trompetterjongens om de vleugels op te klappen er wel op lijkt, maar het net niet is. Overigens moest daar nog aardig aan gevijld worden om het passend te krijgen, want veels te lomp gegoten;
5. diezelfde constructie nog wat meer aanpassing vergt, omdat het opgeklapte vleugeldeel nog niet helemaal in de juiste hoek staat.

Naast bovengenoemde zaken viel het mij ook vandaag (bij flinke een bak zonlicht) op dat de wieldeuren van het staartwiel nog verdomde grijs zijn aan de buitenkant. Zou ie iets vergeten zijn bij de spuitbeurt? Ach, had ie al gezegd dat ie klaar was? Nee duzzz Triple moet nog aan de bak.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2013 0:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Er mist ook nog een klep van de wieldeuren, of heb je die zelf nog niet geplaatst?

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2013 11:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Klopt. Die kleintjes heb ik nog aan de sprues laten zitten. Ik acht het risico te groot dat met het gehannes om de vleugels in de juiste positie te krijgen ik zoiets kleins ongemerkt van het model af weet te krijgen en dan mag ik weer over de grond kruipen. Deze kleppen, de pitotbuis en de loodproppers zullen samen met de canopykap zo'n beetje als laatste aan de beurt komen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2013 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Je bent lekker op weg, die komt wel op tijd af :brouw: .
Ik wil niet vervelend doen, maar hoort de bult op de wieldeur? In de Dutch Profile staat op pag.32 "De museumkist F-43 als lichtend voorbeeld. De 43 is een van de weinige MLD sea Fury's met een blister op de wieldeur."

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2013 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Och, als ik het vervelend zou vinden dan zei ik het wel. Die blisters, tsja, ik ben mij er terdege van bewust dat er weinigen waren met die blisters. Echter, deze kit had ze wel en of de F-31 ze ook had? Op de fotoserie van de F-31 die koppie onder gaat zie ja amper het toestel zelf, laat staan dat je de wieldeuren kan zien. Om dan nu nog te achterhalen of ze er wel of niet op zaten, zolang kan ik mijn adem niet inhouden. Zelfde gaat op voor het squadronembleem en de naam van de vlieger. Stonden die er wel of niet op.

Inmiddels is de canopy uitgesneden en het glasdeel afgeplakt langs de rand. De rest opgevuld met die paarse blub van Humbrol. Niet echt spannend om te laten zien dus doe ik dat niet. :) Gelukkig had ik ook vergeten de gun sight te plaatsen en dat ging nadat het windscherm geplaatst was allerbelabberst. Ik kon er niet echt lekker bij en om het windscherm er af te morrelen, daar had ik geen trek in (zoiets maakt vaak ook meer kapot dan je lief is). Het kreng zit nu ietwat scheef, maar wel 'kei' vast met Zap-a-Gap. Dan maar een biertje en snel vergeten. Vanaf de onderkant zie je er niets van....

Over koppie onder gesproken, ik heb nog een zware dobber aan die constructie van de opklapbare vleugels. Toch eens kijken hoe die kalende Amsterdammer dat heeft gefixt dacht ik, maar Meindert heeft daar weinig tot geen werk in gestoken en dan staan ze rechtop. Te zien aan de eerder geplaatste foto uit Dutch Profile klopt dat niet helemaal. Van de week eens diep over nadenken of ik nieuwe onderdelen ga maken uit styreenplaat of dat ik naar de vijl grijp om wat weg te halen van de vleugelbovendelen. Ben d'r geen voorstander van, maar het is wel 'the easy way out'.

Ik geef mezelf nog één week de tijd om dit ding af te ronden (niet aan de vijl denken, maar aan afronden à la klaar duzzz) want d'r mot ook nog een zeehavikje afgemaakt worden nietwaar?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 apr, 2013 4:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
De kist is gelukkig niet meteen na de bouw bij Hawker in de plomp gegooid, dus men heeft er dit plaatje van kunnen maken:

Afbeelding

Squadronembleem is niet te zien, maar pak de vijl maar vast voor de wieldeurtjes. En die vleugelscharnieren kunnen inderdaad echt niet. Als je daar detailfoto's van wilt moet je het even zeggen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 apr, 2013 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Ik had het kunnen weten dat Erik op de proppen zou komen met een duidelijke foto van de F-31..... Ik zal in het vervolg bij een bouwprojekkie eerst Erik vragen voor wat Piekfijn referentiemateriaal. :D Overigens is deze jongen niet bij Hawker in elkaar geschroefd, maar bij Fokker, in licentiebouw.

Wie had het over blisters?
Afbeelding Afbeelding

Welke blisters? Dat was een TripleK voor TripleP...knap kutklusje dus, om die blisters weg te schuren met een inmiddels vastgezet landingsgestel. Zoveel mogelijk en de romp en het landingsgestel vastklemmen tussen de tengels een d'r een schuurstokkie langsjagen zonder dat je in ene met romp en een los pootje komt te zitten. Nou nog een laagje lucht er over luchtkwasten en da's dan ook weer geregeld.

Voor detail van het binnenwerk van de opklapvleugel heb ik ergens op de harde plaat een mooie prent van de F-43 staan, maar toch bedankt voor het aanbod. Zomestrakjes de prop behangen met logo en opschriftenspul uit eigen recept en dan is het basta voor vandaag. Ik lees zo her en der opmerkingen over meivakantie (in april!). Ik zou dat ook wel kunnen gebruiken, maar helaas....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement