Nou, hierbij dan ook mijn deelname aan deze groepsbouw; de Fairey Barracuda.
De Barracuda is het ontwerp van Fairey gemaakt voor de RAF uitgegeven specificatie S24/37 voor een torpedobommenwerper. Waarschijnlijk een specificatie voor het vervangen van de oudere voorgangers, de Fairey Swordfish en Fairey Albacore). Het ontwerp bestond uit een 3 persoons geheel metalen hoogdekker, voorzien van een landingshaak en speciale Fairey- Youngman flaps welke ook als duikrem gebruikt kon worden
In eerste instantie werd de Barracuda ontworpen met de nieuwe Rolls Royce Exe 24 cylinder motor in gedachten;
Een luchtgekoelde schuivenmotor, met hetzelfde werkingsprincipe als de Napier en Bristol motoren. Helaas is de ontwikkeling hiervan gestopt ten gunste van de bekendere Rolls Royce Merlin en Griffons.
De Barracuda werd dus voorzien van een minder krachtige Merlin 30 van 1260 hp en 3 bladige De Haviland propeller. Het prototype maakte zijn eerste vlucht op 7 December 1940. Uit ervaring bleek deze versie underpowered te zijn. De verbeterde Mk.II werd daarom voorzien van een 1640 hp sterke Merlin 32 met 4 bladige prop. Dit voldeed beter en van de Mk.II zijn er enkele duizenden van gemaakt.
De Mk.III is identiek aan de Mk.II maar heeft een verbeterde ASV radar. De Mk.IV heeft alleen maar op de tekentafel bestaan.
Later in de oorlog, omstreeks 1944 heeft men ook nog een Mk.V ontworpen. Een Mk.II voorzien van een Griffon motor en aangepast aan het grotere vermogen en motormoment. Hiervan is nog een serie van zon 37 stuks gemaakt.
De MLD heeft 12 stuks gebruikt van het type Mk.II en Mk.III. Hierover later meer.