Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 13:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Matchbox 1/76 Sd.Kfz 232
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2024 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Als liefhebber van stokoude kitjes heb ik weer wat leuks uit de stapel getrokken. Een Matchbox kitje van de Sd.Kfz 232, een gepantserde zware verkenningswagen van de Duitse Wehrmacht uit het begin van WO2.

Sd.Kfz 231/232
Aan het eind van de jaren '20, toen Duitsland weer voorzichtig aan herbewaping begon te denken, vroeg het Duitse opperbevel drie Duitse vrachtwagenfabrikanten, Daimler-Benz, Magirus en Büssing, om een ontwerp voor een zwaar gepantserd verkenningsvoertuig. Alledrie de fabrikanten kwamen met een ontwerp gebaseerd op een standaard 4x6 vrachtwagenchassis. De overeenkomsten tussen de drie ontwerpen waren zo groot dat met een paar kleine aanpassingen van de drie ontwerpen één gemaakt kon worden. Het voertuig kwam in 1932 in dienst.

Afbeelding
Het voertuig werd uiteindelijk in drie varianten gebouwd: de Sd.Kfz. 231 was het standaard zware verkenningsvoertuig, gewapend met een 20mm kanon en een mitrailleur in een draaibare toren. De bepantsering bood bescherming tegen geweermunitie en granaatscherven en was aan alle zijden schuin geplaatst om de beschermende werking te verhogen. Het voertuig telde vier bemanningsleden: een commandant en een schutter in de toren, en twee chauffeurs, één voor vooruit en één voor achteruit rijden. Hierdoor kon het voertuig net zo behendig voor- als achteruit rijden, wat handig is voor een verkenningsvoertuig dat zich snel uit een gevaarlijke situatie wil terugtrekken. De achteruit-chauffeur had tevens nog een bijbaan als radioman.

Afbeelding
De tweede variant, de Sd.Kfz. 232 was uitgevoerd als radiovoertuig en was gemakkelijk herkenbaar vanwege de grote matrasantenne op het dak. Ieder gemechaniseerd verkenningspeloton werd geleid door een Sd.Kfz. 232, zodat vergaarde inlichtingen snel konden worden doorgegeven aan het hoofdkwartier.
Een derde variant was nog de Sd.Kfz 263, die voorzien was van een extra radio-installatie. Om daarvoor genoeg ruimte te creëren was het kanon verwijderd en de toren vastgezet.

Afbeelding
Door het vrachtwagenonderstel met grote ruimte tussen de vooras en de achterassen viel de terreinvaardigheid van de Sd.Kfz 231 tegen. Daarom werd hij vanaf 1937 geleidelijk vervangen door 8-wielige pantserwagens. Het voertuig werd nog gebruikt tijdens de inval in Polen in 1939 en de veldtocht tegen Frankrijk in het voorjaar van 1940, maar werd daarna alleen nog maar gebruikt voor trainingsdoeleinden en politietaken.

Afbeelding
Sd.Kfz 321 van de Panzergruppe Guderian in Frankrijk, 1940.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Laatst bijgewerkt door Huib2 op ma 19 feb, 2024 16:33 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2024 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Hoi Huib,

Klinkt interessant dit project. Uit nieuwsgierigheid: hoe oud is stokoud? :mrgreen:

Succes,

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2024 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Matchbox Sd.Kfz 232

Dit is een klassiek oud Matchbox kitje uit 1979, met inclusief diorama in de toen nog gebruikelijke schaal 1/76. Toen ik jong was heb ik deze ook gebouwd.

Afbeelding
Zoals in die tijd gebruikelijk een lekker dramatische boxart die een Poolse cavaleriecharge voorstelt tijdens de veldtocht van 1939. Ik heb dit doosje ooit tweedehands gekocht. Naar nu blijkt ontbreken er een paar onderdelen, en zijn andere onderdelen beschadigd. Jammer, maar geen nood.

Afbeelding
De eerste sprue met o.a. twee grote dioramadelen. Zowel de grote matrasantenne, als de gereedschappen voor op het voertuig zijn gebroken. Dat is aanleiding van dit kitje een Sd.Kfz. 231 zonder antenne te maken.

Afbeelding
De tweede sprue, zoals bij Matchbox gebruikelijk in een andere kleur plastic. Na inspectie kwam ik erachter dat zowel de achterzijde van de romp als de voorspatborden ontbreken. Dat wordt dus een scratchbouw uitdaging.

Afbeelding
Inderdaad, Matchbox uit 1979.

Afbeelding
Een simpel doch keurig decalvelletje voor twee uitvoeringen: 1. Polen 1939, 2. Frankrijk 1940.

Aan de slag, dan maar!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2024 20:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6320
Woonplaats: Blauwhuis
Even een hele simpele oplossing voor de missende delen.
Kijk even of Revell hem niet heeft uitgebracht, dan een mailtje naar department X.
Ik miste ook wat bij mijn Renault van Matchbox en heb de onderdelen via Revell

Ik ga dit draadje volgen. Vroeger ook heel veel gebouwd, die Matchbox kitjes.
Waren zo goed voor weinig.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2024 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Dank voor de tip Dennis. Maar volgens mij is deze nooit door Revell opnieuw uitgebracht. Bovendien is het probleem al opgelost door zelfbouw. Wel zo leuk!

Ruwbouw romp

Afbeelding
De grote onderdelen voor de romp. De achterzijde en de voorspatborden ontbreken.

Afbeelding
De romp in elkaar gezet en alle naadjes netjes gevuld en geschuurd. De achterzijde gemaakt van styreen plaat en netjes in model geschuurd. Ook de koelkleppen in de motorkap open gefreesd.

Afbeelding
Nieuwe voorspatborden gemaakt.

Afbeelding
De voor- en achterspatborden geplaatst.
Nu verder met het detailleren van de romp.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2024 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Mooi opgelost Huib. :brouw:

Ik blijf dat toch knap vinden op deze schaal.

Door dit forum geleerd toen ik hier kwam, dat Matchbox ook kitjes maakte. Ik kende Matchbox eerst alleen van de speelgoedauto's waar ik vroeger als kind mee speelde. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 feb, 2024 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Dankjewel, Bas!

Detailleren van de romp.

Afbeelding
Nou, ik heb me weer flink uitgeleefd op dit kleine karretje. Veel detail is toegevoegd of vervangen. Met name de diverse opbergkisten van de Matchbox kit waren niet mooi. Aan de hand van foto's heb ik ze meer gelijkend nagemaakt en ook voor een andere configuratie gekozen.

Afbeelding
Hetzelfde aan de achterzijde, waar ik ook het detail op de ontbrekende achterplaat weer heb gereconstrueerd.

Afbeelding
Ook nog spatlappen toegevoegd, die op alle foto's van dit voertuig prominent aanwezig zijn, maar in de kit ontbreken. Het materiaal is lood(achtig)folie van een wijnfles. Zacht en bijgzaam materiaal. Makkelijk te snijden en te knippen.

Nu verder met de toren.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 feb, 2024 1:33 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Je gaat snel Huib, mooie aanpassingen. :brouw:


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 feb, 2024 21:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Haha, al zou Huib een doosje met enkel lege sprues opentrekken, dan komt er nog een pareltje tevoorschijn..! Altijd leuk om alle aanpassingen te zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2024 17:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Ziet er al goed uit Huib, je hebt er alweer heel wat werk in zitten. Ik blijf het knap vinden hoe je dat vreselijk kleine evergreen zo makkelijk plooit, in model maakt en noem het maar op.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement