Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 29 dec, 2023 20:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 maart, 2021 17:25 pm
Berichten: 129
Woonplaats: Zeeland
Hallo allemaal,

Nu het Koersk-project zo goed als afgerond is, is het tijd voor een nieuw project.
Deze keer moeten de totale afmetingen van het diorama een stuk kleiner worden.
Want de ruimte in een diorama moet m.i. wel goed opgevuld worden.

Deze keer is het dus een Sherman Firefly (VC) van Asuka.
Het plan om deze te bouwen bestond al veel langer, maar er kwamen altijd andere projecten tussendoor.
Het diorama speelt zich af in het najaar van 1944, en wel in het gebied van de Slag om de Schelde.

Eerst wat achtergrondinformatie hierover:
"...Na een bombardement door Typhoons bij Rilland Bath kon deze plaats in de vroege morgen van 25 oktober worden bevrijd; de voorhoede bevond zich toen in de omgeving van Krabbendijke. De volgende dag kon de Canadese 6e brigade de taak van de zeer vermoeide 4e brigade overnemen en werd het Kanaal door Zuid-Beveland bereikt. Uit de opgedane ervaringen bij het Leopoldkanaal hadden de Canadezen geleerd dat zij een landing moesten uitvoeren achter de Duitse verdedigingslinie. Dit werd de taak voor de Schotse 52e Lowland Division. Langs het Kanaal door Zuid-Beveland, waarvan de bruggen waren opgeblazen, werden bij Wemeldinge, halverwege het kanaal, bij de rijksweg en bij Hansweert pogingen gedaan de overkant te bereiken. In de nacht van 27 op 28 oktober gelukte het halverwege het kanaal en de volgende morgen bij Hansweert over te steken. Bij Wemeldinge was de tegenstand zo fel, dat de geallieerden daar slechts konden volstaan met het nemen van maatregelen die moesten voorkomen dat de sluizen zouden worden opgeblazen." - Tot zover het relevante deel.

Nadat de oversteek over het kanaal door Zuid-Beveland uitgevoerd was, moesten ook de tanks het kanaal over.
Van de rij Fireflies voor het Kanaal zijn meerdere foto's gemaakt.
Sommige zullen misschien bekend zijn.


photo 541258

photo 541259

photo 593147

photo 593146

Ik heb voor deze foto(s) gekozen omdat deze zijn gemaakt in de omgeving waar ik woon.
De achtergrond van de gebeurtenissen op de foto's zijn strategisch niet van heel groot belang geweest, maar ik heb deze foto's dus gekozen vanuit eigen interesse.

De inhoud van de kit ziet er als volgt uit:

photo 593138

photo 593139

photo 593140

photo 593141

photo 593142

photo 593143

photo 593144

photo 593145

De kwaliteit van Asuka zou als ik het goed heb, vergelijkbaar moeten zijn met die van Tamiya.
Tot nu toe past alles goed en het ziet er prima uit.
Deze kit zou snel te bouwen moeten zijn en gezien de pasvorm geloof ik dit ook wel.

Ik heb zin om aan dit project te beginnen, maar ik heb wel weer een aantal vragen:
- Welke Vallejo kleur moet ik gebruiken voor de SCC-15?
- Moet ik de open of gesloten 'wielen' gebruiken, vanwege eventuele vroegere en latere versies?
- Zijn de rubberen tracks van Asuka goed genoeg om te gebruiken, of raden jullie afzonderlijke tracklinks aan?

Succes allemaal en alvast een gelukkig nieuwjaar,

Christian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2023 1:43 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Succes hiermee, Christian. Voor een Sherman Crab heb ik ook Asuka gebruikt en sommige van die vragen moeten oplossen. Zelf heb ik Bronco tracks gebruikt, maar dat is veel werk extra.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=51117&f=2.
Citaat:
Dit zijn meer wielen dan je nodig hebt. In principe geeft Asuka je tweemaal zoveel als benodigd maar ze raden wel aan om van de lichtgewichtwielen er een tweetal te gebruiken.


Op de rubber tracks vond ik deze naad lastig te verwijderen door de track pins.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2023 11:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 aug, 2023 8:57 am
Berichten: 18
Woonplaats: Den Haag
Hoi Christian,

- Qua kleur wordt er het volgende gezegd (lees op de link): https://www.plasticpanzers.com/phpBB/viewtopic.php?t=1023
- Open of gesloten wielen kunnen andere experts je meer over vertellen waarschijnlijk, weet ik echt niet.
- Qua tracks - Friul Model is weer actief, je zou daar kunnen kijken voor tracks, danwel de tracks via een importeur bestellen (zoals Konig Modelbau bij onze Oosterburen) ws. goedkoper en sneller qua verzending). Een hoop werk en niet goedkoop maar weet uit het verleden dat het wel de moeite waard is.

Hoop je hiermee wat op weg te hebben geholpen. Succes ermee!

Gr.
Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2023 11:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Nunspeet
Een mooie kit. Ik ga hem volgen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2023 10:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Een Sherman, leuk! :D

Standaard werden er op Sherman V tanks de gesloten road wheels gemonteerd.
Waarom Asuka aanraad ook 2 open road wheels te bevestigen, is waarschijnlijk omdat wanneer een road wheel te velde vervangen moest worden dat gedaan werd met wat voorhanden was.

Je zou op zich best de plastic tracks kunnen gebruiken, de naad zie je niet als het model klaar is. Ik heb die plastic tracks ook bij een model gebruikt en moet echt moeite doen als ik voor de vitrine sta om die naad te zien. Voordeel van losse tracklinks gebruiken is dat ze wel mooier op het model vallen.

Qua kleur zou je van Vallejo voor olive green kunnen kiezen en die lichter maken met geel. Hou de basiskleur behoorlijk licht. Als je gaat verweren, wordt de kleur vanzelf donkerder.

Succes!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2024 22:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 maart, 2021 17:25 pm
Berichten: 129
Woonplaats: Zeeland
Bedankt allemaal voor de reacties!
Steven: wat je zegt over doe rubberen tracks klopt wel ja.
Ik moet de besliasing nog maken, maar ik denk dat ik het advies van Bas opvolg.

RHU: bedankt voor de tip! Ik moet nog even uitzoeken welke jkeur ik ga kiezen. Aangezien ik tot nu toe vooral Vallejo Model Color gebruik, lijkt me deze het best passend.

Bas: ik denk dat ik voor de gesloten wielen gaan. Voorlopig kies ik de plastic tracks, daar ga ik later nog over beslissen. Ik wil verschillende kleuren uitproberen, o.a. die jij aanraadt.

Nogmaals bedankt allemaal,

Christian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2024 23:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 maart, 2021 17:25 pm
Berichten: 129
Woonplaats: Zeeland
En Tony,
Het is zeker een mooie kit.
Ik ben benieuwd hoe alles bij elkaar eruit gaat zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jan, 2024 21:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 maart, 2021 17:25 pm
Berichten: 129
Woonplaats: Zeeland
In de afgelopen weken heb ik verder gebouwd aan het chassis enz. De bogies zitten ook in elkaar, met natuurlijk het asukasysteem waardoor het kan bewegen.
Voor de achterkant heb ik het gereedschapskistje gemaakt, maar ik weet nog niet of ik die erop doe (hoort op de deurtjes vd motor).

photo 594164

photo 594166

Succes allemaal, Christian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 feb, 2024 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Ha Christian,

Ziet er netjes uit. Altijd fijn als de bogies van een Sherman in elkaar staan.
Het is alleen geen gereedschapskistje dat op de engine door zit, maar een rookgenerator. :wink:

Succes verder,

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 feb, 2024 21:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 maart, 2021 17:25 pm
Berichten: 129
Woonplaats: Zeeland
Thx Bas,

Zoals verwacht is de bouw tot nu toe niet al te moeilijk.
Dit is dan hoe het er nu bij staat:


photo 594931

photo 594932

photo 594930

En voor de commandant heb ik even gezocht naar een vergelijkbaar figuur, ik heb gekozen voor die van Alpine:

photo 594933

photo 594926

photo 594929

Naast de commandant kwam er ook een ander figuur binnen, dit was een boer:

photo 594928

photo 594934

Het plan is om deze achter de tank te zetten, evt. met nog een koe/ ander dier/ kar.

Tracks is nog even een dingetje, over die van Asuka kan ik toch niet helemaal tevreden zijn.
Dus ik ben er nog niet uit.
Maar dat komt wel goed.

Succes allemaal,
Christian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement