Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/35 Topol-M
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2023 1:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reacties. Aan het chassis is dit weekend al duchtig gecorrigeerd. Eerst zijn de assen op hun plek gezet. Je moet de aandrijfkoppelingen volledig in de differentiëlen duwen, of het linkerwiel drukt het rechterwiel naar buiten. De instructies zijn hier moeilijk te ontcijferen.

photo 587357

Ik heb de bevestiging van de luchtketels wat uitgeboord. Dit wordt gewoonlijk met PE geregeld, maar nu is het vol gegoten.

photo 587355

Iets wat me al eerder uitgelegd was, de stuurstangen zijn zo kort dat er geen beweging in zit.

photo 587356

Foto's op http://walkarounds.scalemodels.ru/v/walkarounds/rockets/imitator_topol/ wijzen er op dat ik de helft van de kleinere gaten in het chassis moet dichtmaken. Dit moet gebeuren aan de rechtervoorkant en de linkerachterkant, omdat je maar een van de twee zijden van een as moet verbinden aan het stuursysteem. De stang zorgt voor het andere wiel. De twee gaten die dicht bij elkaar zaten, heb ik eerst verbonden voor ik ze opvulde om minder plamuurwerk te hebben.

photo 587358

photo 587360

Dan zijn de stangen verlengd door ze door te snijden en er een stukje sprue tussen te zetten.

photo 587362

photo 587361

Dit is daarna gelijk gefreesd met de stang. Nu zijn ze zo'n twee millimeter langer en kunnen ze tenminste in verschillende standen gezet worden voor elke as. De stukjes waarmee ze scharnieren aan het chassis, zijn verlengd met een stukje sprue uit een andere kit, met ook weer een uiteinde in rond sprue. Ik heb later nog twee van deze stukjes moeten omdraaien.

photo 587363

Het resultaat:

photo 587364

photo 587365

Het gevolg is nu wel dat de zestien stangen naar de ophanging op zich iets ingekort zullen moeten worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Topol-M
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2023 9:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Jawadde, klinkt allemaal ingewikkeld als je zo vanalles moet liggen aanpassen.

Maakt het wel nog interessanter om te volgen :wink:

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Topol-M
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2023 1:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Wat ik zeker wil vermijden is iets wat ik vaak zie bij meerwielige modellen, men plaatst de sturende assen onder dezelfde hoek in plaats van de buitenste wielen onder een grotere hoek te zetten, de draaicirkel is namelijk het kleinst aan het uiteinde van het voertuig.

photo 587566

Een ander probleem was de bodemplaat bij elke as. Omdat de twee chassisbalken samengedrukt moesten worden, gingen de verbindingsplaatjes uit de locator holes als je ze terug losliet (geel in mijn schema). De balken zijn schuin geplaatst tegenover elkaar, dus gingen de plaatjes niet terug op hun plek wanneer de bodemplaat er tegen gedrukt wordt. Die moet rond de balken grijpen maar die staan net iets te ver open. De uiteinden van de bodemplaten worden daarom opgestuwd, dat is te zien bij het exemplaar dat hier nog niet geklemd wordt.

photo 587567

Door wat extra lijm te laten vloeien en de geweekte plaat dan te klemmen, wordt dit weggewerkt.

photo 587565

Enkele grote stukken zijn wat gewarpt, zoals de frontbumper. Ik hoop dat dit op het einde niet opvalt.

photo 587568

Enkele mooie clearparts voor de verlichting zijn hier geplaatst met wat Molotov Chrome er achter aan.

photo 587569

Er gaat weer PE-detail naar de onderkant van de zuigers voor afstempeling. Ik heb dit wat bijgevijld zodat het niet uitsteekt.

photo 587570

De bumper lijm je in een draaiende beweging vast, maar die wil dan tegendraaien. De tang voorkomt dit tijdens het drogen.

photo 587571

Met deze L-profielen worden de carrosseriedelen ondersteund. Ze moeten goed aangedrukt worden om die recht uit te lijnen.

photo 587572

Ook heel wat koffers hangen hier op de chassisbalken.

photo 587573

Twee wielblokken horen onder de carrosserie achteraan. Het PE geeft hier een mooi effect.

photo 587574

De bevestigingsnoppen voor de carrosseriestukken zijn aan de kleine kant, ze kunnen er terug afvallen als je nog niet lijmt zoals ik. De eerste zit toch al recht.

photo 587575

Drie stukken zijn hier geplaatst.

photo 587577

We zitten halverwege nu. De carrosseriedelen zijn allemaal iets verschillend, ik heb ze nog los laten staan. Het chassis moet namelijk zwart zijn terwijl de rest in camo gaat.

photo 587576

Het is niet altijd duidelijk waarom sommige zaken in PE zijn.

photo 587578

Om het model te vervoeren worden de stukken van het chassis gehaald.

Vrijdag kwam een van de figuren aan, maar er was een onvoorziene tegenvaller.

photo 587508

De figuur was verkocht als zijnde 1/35, maar in vergelijking met een andere figuur en eentje in 1/32 is hij zoveel groter dat hij 1/24 moet zijn.

photo 587511

Ik heb dan maar besloten om hem in een ander model te gebruiken waar hij volgens mij tot zijn recht komt. Het blijft een prachtige aanwinst.

photo 587579

Ik kon niet accepteren dat daardoor mijn oorspronkelijke opzet in duigen viel, dus heb ik nu deze besteld. Het zou wel kunnen dat de figuur daardoor minder herkenbaar gaat zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Topol-M
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2023 1:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Gisteren kwam de volgende eregast aan.

photo 587654

photo 587656

Hij moest wel in bad, want het vet druppelde er af.

photo 587659

Ik ben dus maar begonnen met deze figuren al te assembleren in afwachting van degene die eerst was en die nu de laatste zal zijn.

photo 587657

photo 587658

De cabines van de truck zijn ook al gedeeltelijk gebouwd, waarvoor eerst de clearparts afgeplakt waren. Er zijn drie stoeltjes nodig, maar je moet goed opletten als je wil dat die identiek zijn. Er zit een kleine asymmetrie in het rugkussen die op de tekening niet aangegeven is.

photo 587653

Sommige onderdelen, zoals dit deel van het gyrokompas, hebben zoveel plastic nodes dat je een zaagje nodig hebt om het stuk zelf niet te beschadigen om ze weg te halen.

photo 587655


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Topol-M
BerichtGeplaatst: vr 06 okt, 2023 6:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog een bezoeker is aangekomen bij het project. Hij werd als kerstverrassing geleverd bij de M1A2 Abrams van Meng. Die ben ik wel bij Modelar in Tsjechië moeten gaan kopen. Je hebt ook de keuze uit een standaardhoofd en een met kerstmuts. De verleiding is er wel voor die muts, maar dat zou nergens op slaan.

photo 587717

photo 587713

photo 587716

De schaal van deze figuur is beter. Hij torent nog wat boven de andere uit, maar dat zou wel eens kunnen kloppen. Ik heb misschien wel nog een cameraman nodig.

photo 587718

De cabines staan onderaan en vanbinnen vol met rondjes, waarvan maar een deel bedekt wordt. Ze zijn te groot om op te vullen met plastic schijfjes, dus wordt het CA-lijm. Die heb je ook nodig om wat sinkmarks weg te werken, gelukkig zitten die niet bij de rivets.

photo 587714

De eerder vermelde gyroscoop, hij blijft verstelbaar.

photo 587715

De cabinedelen hebben zeer nauw passende clearparts. Trumpeter levert een masking set maar die is alleen voor de buitenkant. Ik had toen de binnenzijde al maar zelf gedaan.

photo 587719

photo 587720

photo 587721

Voor dit zwaailicht op het dak is er een PE kooi die gevormd wordt op een mal die je uit twee delen verlijmt. Wel origineel.

photo 587722


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Topol-M
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2023 0:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De figuren zijn nu in de primer gezet.

photo 587871

Alle stuurstangen zijn een millimeter ingekort.

photo 587861

photo 587863

photo 587864

De stempels voor het stabiliseren van de TEL vormen een mooi kunstwerkje, ze blijven alle vier berstelbaar.

photo 587862

Ik heb nog wel een paar plekken gevonden waar het chassis afwijkt van de foto's, dat ga ik oplossen.

photo 587865

Er zijn aan beide kanten openingen toegevoegd in het chassis, wat volgens mij alleen met de sturing van het achterdeel te maken kan hebben. Aan de rechterkant zitten 2 zuigers die stuurarmen bedienen, al kan ik die achter de wielen niet meer zien.

photo 587866

photo 587872


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Topol-M
BerichtGeplaatst: za 21 okt, 2023 2:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Na een week recupereren van Scale Model Challenge (ga dat zien, mijn album met meer dan 500 foto's, en er had zelfs iemand een 1/72 Topol in de wedstrijd https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=55256) gooien we ons weer op de Topol-M.

photo 588767

Een paar ladders is aan de achterkant opgehangen. De cardanas die tussen de twee stempels hangt, moest ingekort worden om te passen zonder krom te staan. Een clearpart lens wordt door PE beschermd.

photo 588740

De voorkant heeft ook heel wat PE, met vier dingen die sensoren lijken te bevatten, en ook wat clearparts.

photo 588759

Beschermbeugels voor de voorlichten, die je ook met een malletje plooit.

photo 588742

Dan komt het neusje van de zalm uit deze kit aan de beurt, de lanceerbuis voor de Topol-raket. Er moet toch wel een speciale slide mold gebruikt zijn om zo'n lang stuk hol te kunnen gieten.

photo 588741

photo 588743

photo 588744

Deze buizen zijn gedurende een paar uur langs de gietnaad opgeschuurd en gepolijst tot er geen litteken meer te zien is.

photo 588745

Toen heb ik de buis onder de gootsteen gemonteerd.

photo 588747

Nee, dat was een grapje, de buisdelen passen goed op elkaar en andere componenten kunnen dan aangebracht worden. Er zit wat warping op maar dit trekt wel recht op de buizen.

photo 588746

Het stuk achteraan de raket was plaatselijk van een slechte gietkwaliteit, alsof een helft van de mal geërodeerd was. Hier is dus later wat geschuurd.

photo 588749

De zuiger voor het oprichten van de buis was een mooi systeem, maar Trumpeter heeft dit helaas vereenvoudigd tot minder onderdelen dan die bij de echte telt. Als ik in dit filmpje kijk, de enige bron die ik vond waar je dit detail op kan zien in lanceerstand, dan moeten er zeker vier of vijf segmenten zijn aan de zuiger. De lengte van de stukken wordt bepaald door het frame onder de buis, dat wel lijkt te kloppen.

photo 588750

Daarom gaan we zelf stukken buis samenvoegen. Ze moeten wel vlot in elkaar schuiven maar niet te los passen. Deze kreeg ik na een kwartiertje boren met een metaalboor nog maar tot hier.

photo 588748

Verder boren, het heeft wel een paar uur geduurd eer het vlot genoeg schoof.

photo 588751

Die schuift nu tot achteraan. De twee laatste stukken waren van ABS en pasten vanzelf.

photo 588753

Checken of de lengte van onze vierdelige zuiger overeenkomt met de drie delen van die van Trumpeter.

photo 588752

Maar ons exemplaar heeft geen stop aan de buiseinden, dus zouden er segmenten kunnen afvallen. Daarom worden er draadjes in gemonteerd die de maximum uitschuiving regelen.

photo 588754

Door een gaatje in het grootste stuk werden de draadjes geleid.

photo 588755

photo 588756

Zuiger uit- en ingeschoven.

photo 588757

Dan in de chroomverf gezet. Ik heb die eerst in twee lagen moeten spuiten omdat ik een stukje niet ver genoeg uitgeschoven had. Dit bleek niet goed gedroogd te zijn en ik heb uiteindelijk een keer met nagellakreiniger moeten strippen nadat twee segmenten volledig vast kwamen te zitten. Nu staat hij een tweede keer in de verf maar ik ga pas testen of hij volledig inschuift als hij een paar dagen gedroogd heeft.

photo 588758

Hoe het model er uit ziet als je de buis aan het chassis koppelt. Het plan is dat je dit kan rechtzetten om de aandrijving te zien, niet als realistische lanceerstand want daarbij zouden er nog meerdere delen moeten bewegen en zouden de wielen van de grond moeten staan. Ik zal al zeker nog een groter kader moeten zoeken als ondergrond, de vorige waar het chassis nog op paste, voldoet niet meer.

photo 588760

Nu nog de ontbrekende stuuronderdelen bijmaken. Dit is wat onscherp maar je ziet ABS-buis op een metalen plaatje met ge-emboste bouten en styreen ribben.

photo 588761

photo 588762

Aan beide zijden moest dit toegevoegd worden. Ik heb er mogelijk nog nodig.

photo 588763

Nu een zuiger voor de achterste sturing scratchen.

photo 588764

photo 588765

Van de stukken achter de wielen zijn niet alle aanzichten bekend, en ik heb ook het raden naar hoe die stuurstangen er aan de binnenkant van het chassis bij lopen. Ik weet al zeker dat ze daar in conflict komen met hoe de differentiëlen bevestigd zitten, maar daar zal Trumpeter ook wel vereenvoudigd hebben. Het is altijd beter dan niks. Morgen zou er nog een cameraman geleverd moeten worden met de post.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Topol-M
BerichtGeplaatst: za 21 okt, 2023 8:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Mooie vorderingen alweer.
Ik blijf het knap vinden hoe je elk stuk vergelijkt met de realiteit en naargelang aanpassingen volledig zelf maakt.
En als laatste: "Wat een joekel die raket!" :shock:

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Topol-M
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2023 1:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Zaitsev. Hier komt nog wat van het zelfde. Ik heb zelfs wat van het vorige afgebroken en op een andere plek teruggezet, aangezien ik nu doorheb dat een eerder gebruikte walkaround alleen beelden van de rechterkant toont.

photo 588829

Deze collectie kwam onlangs aan ten huize VD en daarvan gaan we dat generische doosje linksonder gebruiken. Er zit een geprinte figuur in.

photo 588830

Die mag het gebeuren gaan verfilmen.

photo 588831

photo 588832

Nu gaan de laatste ontbrekende details van het chassis toegevoegd worden, ik zou morgen willen beginnen schilderen.

photo 588827

Hier moest aan beide kanten een rond gat tussen de achterste wielen zitten.

photo 588828

Van deze stukjes sprue wordt een overdrukventiel gemaakt.

photo 588833

Een stukje ketting vervolledigt dit kleine detail.

photo 588834

Ik had deze twee koelspiralen eerst identiek gemaakt, maar toen zag ik dat ze gespiegeld moesten zijn. Ik heb dus de plooien omgekeerd.

photo 588835

photo 588836

Gelukkig bestaan hier meerdere aanzichten van, zodat ik de vorm van de steunen kon bepalen.

photo 588837

Ik had deze luchtaansluitingen al gemaakt, maar een van de vorige toevoegingen aan de linkerkant had hier nog achter moeten zitten aan de rechterkant.

photo 588838

Nadat de leidingen tijdelijk verwijderd zijn en twee openingen bijgefreesd, is het detail naar deze kant verplaatst.

photo 588839

Ik had tussen de twee achterste wielen ook zo'n stuurarm gevonden, maar daarnaast zat een geperforeerde plaat. Die maakte ik met een doorslag uit styreenplaat.

photo 588840

photo 588841

De remkabels naar elk wiel werden met 32 stukjes staaldraad gemaakt.

photo 588842

photo 588844

Er waren ook leidingen die naar de schokdempers liepen. Die zouden onder de nog te plaatsen PE-beplating moeten doorlopen, maar die is niet voorzien van gaten hiervoor, dus doe ik de leidingen ophouden tegen de rand waar de plaat tegenaan komt.

photo 588843

photo 588845

photo 588846

photo 588847

Ik besloot ook om de stuurstang die ik aan de binnenkant rechts zag, toe te voegen in 2mm messingbuis. Dit kreeg ik net tussen het chassis met al zijn differentiëlen, dwarsliggers en stuurarmen gewurmd.

photo 588850

photo 588848

Aan de binnenkant zouden nog veel meer slangen en kabels door het chassis moeten lopen, maar hier heb ik niet genoeg referentie voor. Slechts foto's van achter naar binnen genomen of een bovenaanzicht van te ver gefotografeerd.

photo 588849


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Topol-M
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2023 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Wat een geweldig gepriegel weer, Steven.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement