Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2023 19:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 aug, 2023 8:57 am
Berichten: 18
Woonplaats: Den Haag
Hallo Brouwers,

Weekje ofzo geleden heb ik mijzelf geintroducuurd in de daarvoor betreffende rubriek op dit mooie forum. Zoals daar aangegeven heb ik een (her)start gemaakt met de modelbouw, na vele decepties en gebrek aan tijd vorige keer.

De aftrap zou ik mijzelf niet al te moeilijk moeten maken, om niet gelijk het model in die grijze bak naast me te mieteren, dus gekozen voor de Willys Jeep van Tamiya, waarschijnlijk door velen van jullie al gemaakt.... Prijs is alleszins redelijk, pasvorm zou perfect moeten zijn, spuiten en verfen zou ook niet niet al te lastig moeten zijn....
Als dat allemaal werkt, wellicht al een poging tot verwering doen, dus..... off we go...

Zal jullie de foto's van het doosje, de sprues etc. onthouden, daar deze misschien tot vervelens to al langs zijn gekomen.

Eerste stukjes en beetjes in elkaar geplakt en nadat dit voorzien was van een zwarte Vallejo primer, met de verfspuit de basis laaag aangebracht; de medium olive kleur met een klein beetje zwart gemixed teneinde te trachten tot de US Olive Drab kleur te komen (was helaas niet voorradig in de shop). Resultaat hiervan niet slecht naar mijn zeer bescheiden mening.
Alhoewel ik de Vallejo Model Air serie hiervoor gebruikte en de kleuren nog verdunt had met een beetje airbrush flow improver, alsmede de airbrush thinner (dus een aantal lichtere lagen opgespoten), had ik toch wel redelijk wat ruzie met m'n infinity qua verstoppingen (gelukkig na het spuiten). Gebruik de 0,2 naald maar zit toch redelijk snel dicht....

photo 585341

Verder gegaan met de stoelen en bankjes in Khaki, de bijl en schep op de zijkant waar ik zelf wat houders van stukjes Evergreen bij heb gemaakt (anders krijg je zo'n harry potter idee van zwevende voorwerpen) en nadat ik alles in een glossy vernis van vallejo heb gezet de decals geplaatst met behulp van micro sol.
Decals op de zijkanten van de motorkap te snel te veel naar voren geplaatst (motorkap niet op chassis gelegd bij het plaatsen - stom dus), dus vandaar wat lelijke plakken op de voorkant van de motorkap. Mag de pret niet drukken, werken we later wel weer bij cq weg.... Leermomentje...

photo 585348

photo 585352

Na nog een laagje glansvernis de Jeep een zwarte wash gegeven, begint nu langzaam maar zeker te lijken of hij niet net van de produktieband gereden is. Dit is een dry-fit (zoals dat klaarblijkelijk genoemd wordt), wielen, onderstel, motorkap en raam zitten allen nog los...

photo 585355

photo 585357

photo 585358

photo 585360

Nou, het begin is er.... ben momenteel bezig met de laatste stukjes en beetjes vastzetten en vervolgens ga ik wat proberen qua verwering en pigmenten, je moet toch wat en al doende leert men.
Ben in ieder geval het drempeltje over om m'n eerste ervaringen met jullie te delen, dus op- en aanmerkingen, alsmede tips zijn van harte welkom....

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2023 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Goed begin, hoor, lekker bezig !

Je zou een 0,4 kunnen proberen voor de basiskleuren. Afhankelijk van de temperatuur (hoe warmer, hoe meer verdunner) en de kleur verf (sommige kleuren bevatten meer pigment en hebben iets meer verdunner nodig) verstopt een iets grotere nozzle minder snel. Een grotere nozzle gebruik ik ook altijd voor lak of metallics.

Je zou kunnen overwegen om het model zelf overigens iets lichter van kleur te spuiten, wanneer je er nog een donkere wash overheen gaat doen. Dan wordt het geheel toch al donkerder, dus met een iets lichtere basiskleur compenseert dat. Zelf gebruik ik liever een donkerbruine wash i.p.v. zwart, omdat ik dat iets realistischer vindt om vuil na te bootsen.

Succes met afronden en hou de moed erin :brouw:

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 aug, 2023 10:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Welkom bij Modelbrouwers, het ziet er alvast veelbelovend uit. Van tipdry op de airbrush heb ik bij Vallejo ook geregeld last, maar nu doe ik er steeds retarder bij. Hou de tip ook goed schoon want de verf hoopt zich daar snel op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 aug, 2023 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Welkom :brouw: en een mooie start. En inderdaad, retarder doet wonderen en voldoende thinner. Ik gebruik die van Tamiya en geeft een mooi resultaat.
Succes...
Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 aug, 2023 20:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 aug, 2023 8:57 am
Berichten: 18
Woonplaats: Den Haag
Dank voor de bemoedigende woorden mannen!

Peter, heb ook de 0,4 geprobeerd, maar vind ik persoonlijk toch minder prettg werken, bij wat testjes eerst op carton spetterde het toch meer dan met de 0,2 dus heb me maar neergelegd bij het eindeloze cleanen van de naald en brush.
Met betrekking tot de gebruikte kleur.... klopt, had 'm een tintje (of wat) lichter kunnen houden. Nou doen de gemaakte foto's welicht niet helemaal eer aan de daadwerkelijke kleur, maar ben met je eens dat het model na de gebruikte wash inderdaad nog donkerder wordt. Nemen we mee voor een volgende keer.

Ben aan het experimenteren gegaan met wat weathering en pigmenten. Compleet nieuw voor me, nog nooit eerder gedaan, maar kan hier wel lol aan hebben en wat gemaakte f.ck-ups mee verhullen :wink:

photo 585366

photo 585367

photo 585368

photo 585369

photo 585370

photo 585371

photo 585372

We zijn er nog niet, dit zijn de eerste laagjes, moet nog verder ge-finetuned worden en naast de buitenkant, ook de binnenzijde en de ramen nog onderhanden nemen, maar we komen wel tot een al dan niet bevredigend einde van deze kit...

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 aug, 2023 21:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 aug, 2023 8:57 am
Berichten: 18
Woonplaats: Den Haag
Ben een beetje aan het verder kliederen geweest met verschillende pigmenten van Vallejo....

photo 585673

photo 585675

photo 585674

photo 585676

photo 585678

photo 585677

photo 585679

photo 585680

photo 585681

Al met al valt het me niet tegen als ik eerlijk ben, dat wil zeggen.. voor een eerste try van verschillende nieuwe dingen voor me.
Reservewiel moet nog een beurt krijgen zie ik nu op de foto's maar verder is tie naar mijn bescheiden mening wel een beetje gedaan zo.

Op- en aanmerkingen en tips zijn natuurlijk altijd van harte welkom, kunnen we hier nog beetpakken en anders bij een volgende kit...

Gr.
Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2023 7:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Heb je niet ook nog een wat donkerder earth kleurtje?
Nu lijkt het net alsof die door de zandbak is gereden en dat is misschien wat mal bij de Prinses Irene brigade.

Verder is het een mooie bouw, qua verschuiving van de decals, als je vervolgens het kitje weer in de glanslak zet, zou je daar niets meer van terug moeten zien.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2023 21:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 aug, 2023 8:57 am
Berichten: 18
Woonplaats: Den Haag
Markie,

Bedankt voor je feedback!

Op de foto's is de earth kleur lichter dan bij normaal daglicht, op de foto's springt het er inderdaad erg licht uit. Was sowieso een eerste probeersel, nog nooit eerder met die zaken gewerkt.
Zal bij een komend model wat donkerder pigmenten gebruiken al naar gelang de setting natuurlijk.

Het is nooit de bedoeling geweest om een Jeep van de Prinses Irene Brigade te maken hoor, denk dat je hier in de war bent met de Loyd Carrier die nu op de tafel ligt, waar ik wel een Prinses Irene Brigade voertuig van denk te gaan maken....

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2023 7:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Aah check, was ik mooi bij jou twee topics aan het lezen, haal ik ze door elkaar :D
En zoveel kennis over welk voertuig waar wel en waar niet is ingezet, heb ik eigenlijk ook niet.

Maar ik zou vooral proberen wat pigmenten door elkaar te gebruiken, zodat je wat kleurverschillen hebt.
Verder ziet het er allemaal netjes uit.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2023 22:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1395
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi, welkom terug overbodig, mijn complimenten misschien niet, maar hierna, nog de opmerking dat een tint lichter het contrast wat vermindert met het stof/modder van het weatheren, wat met zo'n bakkie niet alleen bij de spatborden zit...

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement