Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/35 M1070 Gun Truck
BerichtGeplaatst: za 12 aug, 2023 1:37 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er waait deze week wat binnen bij de militaire voertuigen, zie ik, dus zullen we daar nog eens een schepje bovenop doen.

photo 584901

Normaal gezien doet een bouwdoos er bij mij enkele jaren over om te rijpen en op de tafel terecht te komen, zodat alle extra's en boekjes in de collectie doorgedrongen zijn. Bij het onderwerp van vandaag had ik het gevoel dat alles wat ik nodig heb, op de stapel ligt, maar ik heb de M1070 van Hobbyboss maar een paar weken geleden gekocht. Het is dan ook een bouwdoos waar je heel wat mee in huis haalt, wat zit er zoal in?

photo 584902

Een stevige top opener, met een opvallende titel. Ik heb een uur in die winkel rondgelopen tot ik eigenlijk weg moest, waarbij een afschuwelijk eliminatieproces plaatsvindt en toen ik me omdraaide stond die daar dus en was ik al de rest vergeten.

photo 584910

Een paar grote stukken zijn apart verpakt.

photo 584911

photo 584912

Een mooi recht chassis uit een stuk, da's altijd handig.

photo 584936

photo 584913

photo 584914

photo 584915

photo 584916

photo 584917

photo 584918

Er gaat wat losgeknipt moeten worden. Er zijn ook nog twee clearpart sprues.

photo 584935

Het hoogtepunt van de kit zijn wel de PE-frets, zes in totaal. De toegevoegde pantserkit is ook in PE uitgevoerd.

photo 584903

photo 584904

Wat er op de achterkant van de decals staat, moet ik nog uitvissen, want het is niet te zien op het witte papiertje. Wel is dit van het iets dikkere PE, daarom heb ik ook de Voyager algemene set in huis gehaald. Die is bedoeld voor de niet-gepantserde kits, gelukkig zit het PE voor de trailer in een andere set. Voor het interieur is er dan weer een Eduard setje dat ik de moeite waard vond. Beide toon ik zo dadelijk. Verder zit er in de doos ook wat vinyl, niet alleen de banden voor de vier assen van de truck maar ook de luchtbalgen voor de hoogteregeling. De wielen gaan niet gebruikt worden wegens mijn afkeer voor rubber. Er zit in deze kit ook iets geks, een zakje met materiaal dat uit een koekoeksklok ijkt te komen, met veertjes, touwtjes en ander knutselmateriaal. Het wordt zeker een boeiende bouw.

photo 584906

De typische degelijke handleiding van Hobbyboss. Nu gaan we ook eens kijken naar de extra's.

photo 584907

De PE van Voyager met een inzet met trailer waardoor ze weer de indruk wekken dat je die ook hiermee kunt detailleren wat dus niet waar is. De afbeelding toont niet het extra pantser, dat gaan we dus moeten combineren met het PE van de kit zelf. Ik merkte op dat dat een beetje scheef staat, ik hoop dat die kromming er uit gaat.

photo 584932

9 frets, waaronder eentje in extreem fijnmazig mesh. Dit voelt aan als een uienvelletje. Het PE is ook allemaal half zo dik als dat van de kit, maar er lijkt meer detail op te zitten. Er is onder andere het Oshkosh-logo bij, net als de hele dakplaat.

photo 584933

Een sleepkabel in koper, vier lampen in resin en zelfs aparte zeskantboutjes.

photo 584930

photo 584931

Zeven bladzijden aan handleiding. We gaan weer uit onze doppen moeten kijken om zeker te zijn dat alle stukjes gebruikt zijn.

photo 584905

Dit is het Eduard PE, aangezien ik op de foto's van Voyager niks in het interieur zag staan. Dit spul is voorgeschilderd maar de prijs is navenant, 18 euro en een paar dingen lijken dan nog voor verschillende versies. Ik heb een maskingsetje gevonden, nu moet ik het ook nog gebruiken. Mijn vorige set voor de CH-46 ben ik rats vergeten, die was dus met Tamiya afgeplakt.

photo 584908

Jullie vermoedden al dat ik de truck toch niet als een wrak zonder wielen wilde neerzetten, toen ik zei dat het vinyl overboord ging. Voor de M1070 zijn er nog resinwielen verkrijgbaar en wie maakt die beter dan DEF?

photo 584923

Ze zijn nu apart verpakt. Ik ga een vergelijking maken met de kitwielen.

photo 584924

Qua afmetingen zijn ze identiek en ook zijn er dezelfde aanduidingen op de banden, als zijn die bij DEF kleiner. In de kit zijn de wieldeksels, de velg en de naaf afzonderlijk, terwijl de resinwielen uit 1 stuk zijn.

photo 584925

Het stukje dat je van de naaf zal zien, toont geen noemenswaardige verschillen.

photo 584926

Het bandenprofiel toont wel veel verschil, met DEF die het meest op de foto's lijkt. Er bestaan wel een paar verschillende profielen maar dan zijn er meer dan 4 rijen te zien.

photo 584927

De achterzijde met een goeie locator hole, en het reservewiel. Hier is ook de weighted vervorming goed te zien. De bak van de Gun Truck zou wel maar zeven ton wegen, wat maar 1 ton belasting per band zou zijn.

photo 584928

Waar DEF voor staat, is dat je ook een handleiding en masking-set meekrijgt voor zowel positief als negatief afplakken.

photo 584929

En nu de afknapper, ik kocht de volledige 3-delige bemanning uit de tijd dat alleen de trailerset bestond, maar er ontbreekt iemand. Alleen een arm zonder vingers is er van over. Gelukkig heb ik aan die kerel weinig, want hij staat op de cover te gebaren naar iets dat de trailer opgereden komt, maar ik zou vast wel een klusje voor hem gevonden hebben in de bak. Ik zou eens naar Domino kunnen mailen of ze er nog eentje terugvinden.

photo 584920

Dit boek is net nieuw uit en ik kon het meenemen uit mijn boekenwinkel in Brussel.

photo 584922

Naast de bandenprofielfoto die je hierboven al zag, wind je hier alles wat je maar nodig kan hebben, tot zelfs een luchtfoto van een kettingbotsing met drie M1070 met trailers toe, maar ook de voorganger M911 die nog tot de jaren 90 gebruikt werd, komt aan bod. Je leert hoe de M1070 ontworpen is voor de nieuwe gewichtsklasse van MBT's. Ook de UK heeft de M1070 als trekker aangekocht.

photo 584919

Voor dat ik dit boek aantrof, had ik al een Tankograd publicatie besteld, waarin ook ergens de truck uit de kit opduikt.

photo 584921

Hoe ik uiteindelijk de bak ga inrichten en wat er verder nog te zien zal zijn rond de truck, zal later tijdens de bouw bepaald worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 M1070 Gun Truck
BerichtGeplaatst: wo 23 aug, 2023 1:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De eerste bouwstap neemt wel meteen een hele dag in, want hij bestaat eigenlijk uit tien stappen van kleinere assemblages waarvoor je al goed leert kennen welke sprueletters er allemaal in de doos zitten.

photo 585696

Dit past wel redelijk goed, al heb ik sommige pasgaatjes wat moeten vergroten.

photo 585695

Door deze gecombineerde bouwstap is het wel opletten in welke richting de onderdelen getoond worden.

photo 585697


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 M1070 Gun Truck
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2024 1:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het heeft even geduurd vooraleer ik de vier assen van de truck geassembleerd had, er zijn nu al zo'n honderd onderdelen geplaatst. Ik heb wel een paar stukjes van de schokdempers op maat moeten brengen. Ik probeer het geheel ook te bouwen zodat in de luchtbalgen in vinyl apart kan schilderen. Alle assen hangen aan elkaar vast met de aandrijfstang en ze scharnieren op de hefboomconstructies. Ik heb ook de torsiestangen al aan een zijde verlijmd.

photo 596523

photo 596524

photo 596525

photo 596526

photo 596527

photo 596976

photo 596977

photo 596978

photo 596979


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 M1070 Gun Truck
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2024 8:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Mooie uitgebreide set, Steven, waarbij je dus echt los kan gaan met de PE onderdelen. Maar dat je nog plek en overzicht hebt over al die grote projecten van je

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 M1070 Gun Truck
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2024 22:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb er deze week net een aantal kunnen afwerken, Bert, dus wordt het tijd om een ander doosje open te trekken. Maar dat doe ik alleen als het mooi weer wordt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 M1070 Gun Truck
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2024 20:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2512
Woonplaats: Den-Haag
Mooie uitdaging Steven.

Kunnen we wel aan jou toevertrouwen toch?
Succes, je heb voorlopig nog wat te doen.

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 M1070 Gun Truck
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2024 11:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Flink project weer Steven :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 M1070 Gun Truck
BerichtGeplaatst: za 30 maart, 2024 15:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1395
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Heel eind (mooi) wark, hoor zeg

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 M1070 Gun Truck
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2024 21:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie complimenten, dit weekend een kleine update over de brandstoftanks.

photo 598124

Ik wist eerst niet of ik echt de hoepels van de tanks wilde vervangen, want de plaat moest wel mooi rond blijven. Ze moesten er dus heel keurig afgesneden worden. Het voordeel is dat de hoepels dan niet onderbroken zijn aan de lijmnaad van de tank en aan het trapje. Dat heeft nogal wat onderdelen, dus ben ik er toch maar aan begonnen.

photo 598125

Het is me wel gelukt de tanks te "schillen" zonder veel schade.

photo 598126

Daarna moet je de PE onderdelen zelf ergens op de tank mikken, er zijn geen bematingen aangegeven. Bij de korte tank is hier de traanplaat al toegevoegd, ook een apart plaatje op elke trap. Het was ook niet eenvoudig om de plooivolgorde van de dubbele trapjes te bepalen. De hoepels gaan ook in PE niet helemaal rond de tanks, maar die zitten toch voor een deel onder de tanksteunen.

photo 598127

photo 598128

De tanks zijn gemonteerd zonder indicatie van de draaihoek, hopelijk heeft die later geen belang.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 M1070 Gun Truck
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2024 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1395
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Super mooie bak Steven, dit vraagt om een diotje, of in ieder geval figuurtjes:-)

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement