Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 aug, 2023 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Enige tijd geleden heb ik onderstaande kit uit 1997 gekocht:

photo 584837

Een speciale versie van de aloude Hasegawa Minibox Panther V, met resin en metalen onderdelen van Jaguar, om zo de nooit massageproduceerde Flakpanzer V te kunnen bouwen.

Wikipedia vertelt ons:

Citaat:
The 3.7 cm Flakzwilling auf Panther Fahrgestell or Flakpanzer 341 was a German self-propelled anti-aircraft gun designed by Rheinmetall during World War II. It was intended to be armed with two 3.7 cm Flak 341 gun in a fully enclosed, rotating turret on the hull of a Panther medium tank. In the end, only a wooden mock-up of the turret on a Panther chassis was built.

Development
In the first years of the war, the Wehrmacht had less interest in developing self-propelled anti-aircraft guns, but as the Allies achieved air superiority, the need for more mobile and better-armed self-propelled anti-aircraft guns increased. The Wehrmacht had adapted a variety of wheeled and half-track vehicles to serve as mobile forward air defence positions to protect armour and infantry units in the field as well as for temporary forward area positions such as mobile headquarters and logistic points. As Allied fighter bombers and other ground attack aircraft moved from machine gun armament and bombing to air-to-ground rockets, the air defence positions were even more vulnerable. The answer was to create tank-based Flakpanzers with armour that would protect the gun crews while they fired upon approaching Allied aircraft.

Rheinmetall had developed a design for a Panther armed with four 2 cm MG 151/20 guns in May 1943. However, the 2 cm guns were considered too weak already, and in December 1943 a tank committee decided that all future self-propelled anti-aircraft guns based on the Panther would be armed with two 3.7 cm guns, and later two 5.5 cm guns. Both Daimler-Benz and Rhinemetall were chosen to design a turret armed with twin 3.7 cm guns for the Panther, with the latter finishing their design in May 1944. A wooden mock-up of the turret was created and mounted on the chassis of a Panther Ausf. D.

However, it soon became clear that no chassis would be available for Flakpanzers for a variety of reasons, including the Allies' landing in Normandy, the increasing Allied strategic bombing offensive, and raw material shortages. Work on the Flakpanzer 341 continued throughout 1944, but in January 1945 all work on 3.7 cm armed Flakpanzer on the Panther chassis was stopped due to the 3.7 cm guns being considered inadequate.


Inhoud van de doos:

photo 584838
photo 584836
photo 584839
photo 584840

De resin delen zijn van goede kwaliteit, en al ontvet en dus bijna schilderklaar. De metalen delen zijn ook van goede kwaliteit. Enkel de decals zijn wat twijfelachtig door hun leeftijd, maar daar valt wel mee te werken...
Het schilderschema dat Hasegawa voorstelt is puur "What if?", en heb ik maar gevolgd. Hasegawa stelt voor de resin koepel niet vast te lijmen. Ik heb dit aangegrepen om ook de reguliere koepel te bouwen, zodat ik de tank als beide versies kan tonen.

Dit wordt overigens een zeer kort bouwverslag omdat de kit ondanks zijn leeftijd zo ongeveer in elkaar viel. Dus na een avondje bouwen had ik dit:

photo 584841

De bijgeleverde bestuurders zijn op vakkundige wijze van hun onderbenen ontdaan zodat ze in de koepels geplaatst kunnen worden.
Ik ga de schurzen gebruiken omdat deze het mogelijk maken de uiteindes van de vinyl rupsbanden te verbergen. Dit waren, naast de voorspatborden, de enige delen die wat putty nodig hadden.

En zo vond het eerste schilderwerk plaats:

photo 584842

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 aug, 2023 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Daarna alle bandjes geschilderd en aan het chassis gelijmd:

photo 584846

Toen kwamen de rupsbanden, en die kreeg ik niet op hun plek. Elke keer dat ik het probeerde, schoten de aandrijfwielen los. Het asje was net wat smaller dan het gat in de wielen, en ze bleven niet goed zitten. Dus de aandrijfwielen met bruut geweld weggehaald:

photo 584848

De assen uitgeboord, en een stuk 2 mm messing staaf als nieuwe as aangebracht:

photo 584847

Daarna de wielen vastgelijmd met een royale hoeveelheid dikke secondenlijm. En toen wilden de tracks wel correct blijven zitten:

photo 584849

Het materiaal van de tracks is trouwens verrot, want verf hecht er slecht aan.

De decals heb ik op het decal vel alvast van een laklaag voorzien, en daarna met veel geduld aangebracht. Ze hoefden per stuk maar 1 uur te weken. Na het aanbrengen was er een gele was, die na drogen volledig weg was getrokken.

photo 584850

photo 584853

photo 584854

Ik heb ok het gereedschap aangebracht, en daarna alles een beetje vervuild.

De laatste stap was het schilderen van de bestuurders:

photo 584851

En toen waren alle delen klaar:

photo 584859

Eindfoto's (ik schreef dat het een kort verslag zou zijn...):

photo 584858
photo 584857
photo 584856
photo 584855
photo 584852

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 aug, 2023 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Goed opgelost, met die messing asjes.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2023 0:55 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Leuk project Thomas, gaaf ook dat je beide koepels hebt gebouwd en nu dus kan afwisselen. :brouw:

Mocht je dit model of een volgende verder willen verfraaien dan heb ik onderstaande tips voor je, zijn vrij eenvoudig en kosten weinig tijd:

- Dry brush: met deze techniek voorzie je vlot alle randjes van een lichte (high-light) kleur. Zie het als de partner van de pinwash, met een wash creëer je kunstmatige schaduwen en met high-lights versterk je wederom dit contrast in je model. Er is online veel te vinden over de techniek maar in het kort komt het op het volgende neer. Je mengt een lichtere kleur op basis van de basiskleur van je model, voor jou zou dit een lichte zandkleur zijn. Daarna pak je een penseel (best een platte) en dip je deze in het verfmengsel. Het verfmengsel kan je het beste niet te dun maken want de eerst volgende stap is het leeg maken van het penseel door simpelweg over een stuf papier o.i.d. te vegen. Wanneer je penseel eigenlijk vrijwel geen sporen meer achterlaat op je papiertje begin je te kwasten over je hele model waarbij je focust op de randen en andere scherpe hoeken. Het resultaat is dat alle details extra naar voren komen, dit zou jouw model echt veel goed doen want je hebt er een goede basis voor neergezet!

- Stof/modder etc. In de meest basis uitvoering kan je met een aarde-tint een wash aanbrengen over met name de rupsen. Daarna zou je wat verfspatten kunnen gebruiken als modderspatten op je side-skirts. Een stug penseel en zoiets als een saté-prikker is alles dat je nodig hebt. Duw het penseel met je aardekleur over de prikker heen boven een stufkje papier en zie hoe de modder-spatten landen op je papiertje. Zodra je er een beetje handigheid in hebt ga je over tot het vervuilen van je model. Beide technieken zijn zeer eenvoudig en geven de tank direct een veel minder schone look, dat laatste komt een beest zoals deze vaak ten goede.

Mocht je het spannend vinden om nieuwe technieken toe te passen op een net afgerond model: probeer het dan eerst eens op een wat ouder model of een oefen-object.


Succes




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2023 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Ik heb er bewust voor gekozen de tracks niet te vervuilen. Ze zijn goed ontvet maar de verf hecht bijna niet (iets met het materiaal), dus extra vuil aanbrengen durfde ik niet aan.
Ik ben zelf niet helemaal tevreden met de afwerking omdat de lak teveel glanst (zoals je al opmerkt). Dit is de semi-gloss lak van Tamiya. Met hun matte lak heb ik slechte ervaringen (vaak witte zweem).

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 aug, 2023 0:19 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Rubber/vinyl rupsen zijn daardoor berucht; verf hecht moeizaam en ook lijmen is een klus.

Voor wat betreft de witte zweem waarover je het hebt. Ik heb tot nu toe een aantal verschillende merken matte lak gebruikt, ik moet de eerste nog vinden die echt perfect werkt. Wat ik wel weet is dat het absoluut essentieel is om in zo dun mogelijke lagen te werken. Het verdunnen van de matte lak en vervolgens laagje voor laagje werken is de enige manier waarop ik (meestal) weet te voorkomen dat er te veel witte waas ontstaat. Ook is het belangrijk de lak vooraf goed te mengen/roeren/schudden.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2023 8:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Qua matte lak gebruik ik altijd de ouderwetse enamel blikjes van Revell, die ik 50-50 verdun met wasbenzine en deze met lage druk met de airbrush over het model heen spuit. Gaat eigenlijk altijd zonder problemen goed. Ik weet alleen niet of jij een airbrush hebt.
Leuk model zo geworden Thomas, bijzonder model ook trouwens, nooit gezien op deze manier.
Ben het wel met DJ eens trouwens, er mag wel een dry brush overheen. Dan komt het model toch een stuk meer tot leven.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug, 2023 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Nu met dry-brush:

photo 585894
photo 585895

De flits van de camera helpt niet zo erg, evenals het gebrek aan oppervlakte textuur van de kit....

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement