Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2023 23:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Huib2 schreef:
En mannen met groene nagellak vinden we tegenwoordig ook niet raar meer. :brouw:

absoluut :mrgreen:
markie schreef:
oh wacht, daar hoort hij natuurlijk sowieso al bij.

Haha ja, ik ben nog jong, ongeveer... :shock:
markie schreef:
Had je de nozzle van de tank niet iets verder uit kunnen boren DJ? Nu lijkt het zo'n vreemde klomp plastic.

Ik had tot nu toe alleen het Revell onderdeel geplaatst zonder te boren, maar dat zou inderdaad nog wel even kunnen.
Robbin schreef:
Zitten de skirts nog los?

Ja die zitten nog los, ik denk ook dat ik ze los laat tot het einde i.v.m. met modder enzo.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 aug, 2023 22:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Update

Ik ben weer wat verder met de Leopard. Decals geplaatst en daarna modder aan de onderkant en in de 'wielkasten' waar ik later niet meer goed bij kan.


Eerst de decals en de eerste details geschilderd:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Om er voor te zorgen dat de decals geen zichtbare randjes hebben heb ik ze licht geschuurd, een laag glanzende lak aangebracht, nog een keer geschuurd en tot slot een laatste laag lak. Het resultaat is dat de overgangen in de decals nauwelijks meer zichtbaar zijn.

Hierna met vallejo pigmenten en wat bruine aqua verf de modder gedaan. Nat lijkende glanzede lak in alle hoeken en kieren waar het modder nog nat is.



Afbeelding


Afbeelding



Ik denk dat ik het later nog wel wat ga verfijnen maar de basis is er.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 aug, 2023 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Mooi gedaan al met die modder.
En decals schuren is moedig, maar kan wel mooi uitpakken, is ook mijn ervaring.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 aug, 2023 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Nou snap ik wel dat we al die tanks weg deden, die leopards zijn spuuglelijk haha. Mooi schilderwerk zo DJ, was het nodig om de decals te schuren?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug, 2023 23:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik dacht even dat de modder op het voorste wiel extra bouten waren, die andere hebben dat niet. Mooie camo wel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug, 2023 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk DJ. Tijdje geleden ook met deze begonnen, ligt nu stil. Heb er echter hele andere plannen mee.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep, 2023 23:54 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Bedankt voor de reacties heren. :)

markie schreef:
Nou snap ik wel dat we al die tanks weg deden, die leopards zijn spuuglelijk haha.

Ik ben dat opzich wel met je eens, ik vind de Leopard 2 van voren altijd zo raar. De Leopard 1 daarentegen is prachtig, vooral de Canadese C2A1 MEXAS upgrade en de Leopard 1A5, ook al zijn de eerste varianten ook goed.
markie schreef:
was het nodig om de decals te schuren?

Laat ik het zo zeggen: het kon geen kwaad. De decals waren van zichzelf niet super dik maar wanneer je de overtollige decal-film wegknipt krijg je in mijn ervaring altijd wat dikkere randen dan wanneer je dat niet doet.
StevenVD schreef:
Ik dacht even dat de modder op het voorste wiel extra bouten waren, die andere hebben dat niet.

En toch zaten ze stom genoeg op dit ene wieltje uit deze kit, de 'extra bouten'. Het was me tijdens het bouwen al eens opgevallen maar toen dacht ik; het zal wel een afwijkend voorste wiel zijn of zoiets. Ik had het eerder moeten doen maar inmiddels zijn ze verwijderd.
tsjopper bob schreef:
Leuk DJ. Tijdje geleden ook met deze begonnen, ligt nu stil. Heb er echter hele andere plannen mee.

Wellicht een Oekraïner? Ook al zijn er op het moment volgens mij (nog) geen 2A5's daar, wel de 2A6, 2A4 en Strv.122's.



________________________________________________________________________________________________


Update



In tegenstelling tot wat ik normaal gesproken doe heb ik dit keer de matte lak aangebracht voordat ik begin met verweren etc. Wat me opvalt is dat sommige subtiele effecten wat wegvallen na het aanbrengen van een matte laag en dat is jammer dus vandaar doe ik het dit keer andersom. Hopelijk werkt de matte lak niet te erg als een spons voor de aan te brengen wash. Het model knapte er hoe dan ook mooi van op:


Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met de rupsen. Het realistisch verweren van de tracks vind ik altijd een leuke uitdaging, ik heb eerste een grijs bruine basiskleur aangebracht:

Afbeelding

Hierna heb ik de rubberen delen zwart geschilderd, daarna een roestkleurige wash, gevolgd door wat modder spatten voor extra detail. Aansluitend heb ik met metallic verf en een potlood de randen een gepolijste look gegeven: voor en na:


Afbeelding


Beide kanten:


Afbeelding



Het aanbrengen is lastig. De rupsen bestonden oorspronkelijk uit 4 stukken... van een halve volledige rupslengte. :mrgreen: Het idee van Revell is dat je ze warm maakt en dan in model buigt. In de praktijk is dat nogal lastig, de enige manier is dan een bak kokend water vermoed ik maar dat gaat mij net wat te ver dus ik heb ze gewoon op kamertemperatuur gebogen. Het is wat een gepruts maar uiteindelijk lukt het wel. Bij de aandrijfwielen heb ik de rups in kleinere stukjes gesneden. Eerst heb ik 5 track-links om de sprocket gelijmd en daarna heb ik een recht stuk passend gemaakt tussen het achterste wiel en het tandwiel. Al met al is het te doen maar link-and-length-tracks hebben mijn voorkeur, die hebben uberhaupt mijn voorkeur overigens ook ten opzichte van vinyl tracks uit één stuk.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



En nog een plaatje met koepel voor het overzicht:


Afbeelding



Nu nog wat details schilderen en daarna ga ik verder met de verwering.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2023 7:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Die revell tracks uit vaste stukken zijn gewoon irritant, het past allemaal vaak net niet helemaal lekker.
Maar met hun koopwoede hebben ze ook zoveel verschillende soorten tracks in het assortiment, net afhankelijk of het hun eigen model is, of een model waarvan ze de mallen hebben overgenomen van een andere firma. Maar toch zitten ze er nu behoorlijk strak op toch? Niets meer aan doen zou ik zeggen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2023 9:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Door die zijflappen is het niet eens nodig om de gehele tracks te gebruiken.

mr.vdh schreef:
Wellicht een Oekraïner?

Yup

mr.vdh schreef:
Ook al zijn er op het moment volgens mij (nog) geen 2A5's daar, wel de 2A6 en de 2A4

Het bulk ziet het verschil toch niet tussen een A4, A5 of A6 (ik in ieder geval niet, dan moet ik foto's naast elkaar zien). Het moet een dio worden met een boodschap.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2023 12:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 74
Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende varianten in gebruik.
2a4, 2a5, 2a5DK, 2a6, 2a6M, 2a6MA2, 2a6MA3, 2a7,2a7V, 2a7DK.
Voor mij persoonlijk vind ik de 2a5 en 2a7V wel heel mooi. Heb ze stuk voor stuk op de foto.
Je maakt er een prachtig model van!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement