Bedankt voor de reacties heren.
markie schreef:
Nou snap ik wel dat we al die tanks weg deden, die leopards zijn spuuglelijk haha.
Ik ben dat opzich wel met je eens, ik vind de Leopard 2 van voren altijd zo raar. De Leopard 1 daarentegen is prachtig, vooral de Canadese C2A1 MEXAS upgrade en de Leopard 1A5, ook al zijn de eerste varianten ook goed.
markie schreef:
was het nodig om de decals te schuren?
Laat ik het zo zeggen: het kon geen kwaad. De decals waren van zichzelf niet super dik maar wanneer je de overtollige decal-film wegknipt krijg je in mijn ervaring altijd wat dikkere randen dan wanneer je dat niet doet.
StevenVD schreef:
Ik dacht even dat de modder op het voorste wiel extra bouten waren, die andere hebben dat niet.
En toch zaten ze stom genoeg op dit ene wieltje uit deze kit, de 'extra bouten'. Het was me tijdens het bouwen al eens opgevallen maar toen dacht ik; het zal wel een afwijkend voorste wiel zijn of zoiets. Ik had het eerder moeten doen maar inmiddels zijn ze verwijderd.
tsjopper bob schreef:
Leuk DJ. Tijdje geleden ook met deze begonnen, ligt nu stil. Heb er echter hele andere plannen mee.
Wellicht een Oekraïner? Ook al zijn er op het moment volgens mij (nog) geen 2A5's daar, wel de 2A6, 2A4 en Strv.122's.
________________________________________________________________________________________________
UpdateIn tegenstelling tot wat ik normaal gesproken doe heb ik dit keer de matte lak aangebracht voordat ik begin met verweren etc. Wat me opvalt is dat sommige subtiele effecten wat wegvallen na het aanbrengen van een matte laag en dat is jammer dus vandaar doe ik het dit keer andersom. Hopelijk werkt de matte lak niet te erg als een spons voor de aan te brengen wash. Het model knapte er hoe dan ook mooi van op:
Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met de rupsen. Het realistisch verweren van de tracks vind ik altijd een leuke uitdaging, ik heb eerste een grijs bruine basiskleur aangebracht:
Hierna heb ik de rubberen delen zwart geschilderd, daarna een roestkleurige wash, gevolgd door wat modder spatten voor extra detail. Aansluitend heb ik met metallic verf en een potlood de randen een gepolijste look gegeven: voor en na:
Beide kanten:
Het aanbrengen is lastig. De rupsen bestonden oorspronkelijk uit 4 stukken... van een halve volledige rupslengte.
Het idee van Revell is dat je ze warm maakt en dan in model buigt. In de praktijk is dat nogal lastig, de enige manier is dan een bak kokend water vermoed ik maar dat gaat mij net wat te ver dus ik heb ze gewoon op kamertemperatuur gebogen. Het is wat een gepruts maar uiteindelijk lukt het wel. Bij de aandrijfwielen heb ik de rups in kleinere stukjes gesneden. Eerst heb ik 5 track-links om de sprocket gelijmd en daarna heb ik een recht stuk passend gemaakt tussen het achterste wiel en het tandwiel. Al met al is het te doen maar link-and-length-tracks hebben mijn voorkeur, die hebben uberhaupt mijn voorkeur overigens ook ten opzichte van vinyl tracks uit één stuk.
En nog een plaatje met koepel voor het overzicht:
Nu nog wat details schilderen en daarna ga ik verder met de verwering.
D.J.