Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: ma 03 jul, 2023 10:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ook ik ga een Bergepanzer bouwen, al maak ik dan wel een nederlandse versie, daar meot wel wat voor veranderd worden en dat wordt dus wel ff slopen aan het model wat nu al een stuk is opgebouwd.

Goed, standaard is dat men opent met een stukje geschiedenis, ik zal het kort houden

Studies for a recovery vehicle intended to salvage the Leopard 2 commenced in 1986. it was to succeed to the Bergepanzer 2A2 based on the Leopard 1 in 1977. Three prototypes has been built in 1987, followed by the definitive version in 1988. The ARV (Armoured Recovery Vehicle) version includes an hydraulically-assisted bulldozer blade at the front, plus a crane with integral winch of 30 tons capacity placed on a jib that can traverse 270°, and to its left hand side, the superstructure for the crew of two (driver, TC) with an extra seat. There was also a MG3 machine gun for self-defense, plus a set of smoke grenade launcher for self concealment. Other particulars are identical to the Chassis (NBC, amphibious capabilities, night sights, fire extinguishers...).

Naast de gevechtstank diende het chassis van de Leopard 1 voor de ontwikkeling van een hele familie hulpvoertuigen. Deze omvat de:
• Bergepanzer 2: een pantserrupsbergingsvoertuig, ontwikkeld vanaf oktober 1961; de twee eerste prototypes werden op 29 april 1964 afgeleverd; het eerste serievoertuig op 9 september 1966; tot april 1969 werden er 621 geproduceerd, serienummers uit de reeks 9001-9799. Van 1977 tot 1978 werden nog eens honderd voertuigen gemaakt voor het bergen van de Gepard, deze waren van een krachtiger type, de Bergepanzer 2 A2, serienummers 9800-9899. In totaal zijn er 544 direct geleverd aan Duitsland, 36 aan België, 69 aan Italië, 52 aan Nederland, zes aan Noorwegen, zes aan Australië en acht (van de verbeterde versie daar TAURUS genaamd) aan Canada, vier aan Turkije en vier aan Griekenland. Later zou Duitsland nog zes stuks aan Australië leveren. Italië bouwde later nog eens 68 bergingstanks.
Specificaties
• Lengte: 7,57 meter
• Breedte: 3,25 meter
• Hoogte: 2,70 meter
• Gewicht: 40.000 kilo
• Motor: 10 cilinder diesel, 610 kilowatt
• Bemanning: 2 (commandant, chauffeur)
• Bewapening: 2 x 7.62mm-mitrailleur (torendak en boeg)
• In gebruik bij: Koninklijke Landmacht
Het voertuig heeft een kraan, een hijslier, een hoofdlier en een snij- en lasinstallatie. Om het voertuig in de grond te verankeren en te stabiliseren tijdens zware werkzaamheden is de Leopard uitgerust met een steunblad. Hiermee kunnen ook grondverzetwerkzaamheden worden verricht.


De kit zelf heeft een mooie boxart op een aardig grote doos

De prijzen schele best wel als je zo op internet kijkt, voor wat ik gezien heb, varieert dat tussen de 43 en 65 euro. De mijne komt weg bij Domino, daar bestel ik eigenlijk alles wat ik nodig heb

De inhoud van de doos ben ik vergeten te fotograferen in mijn enthousiasme dus maar even van een site afgeplukt, bronvermelding is niet nodig, dat staat al op de foto's :)

photo 582821

photo 582822

photo 582823

photo 582824

photo 582825

photo 582826

photo 582827

photo 582828

photo 582829
photo 582829


Het zijn heel wat onderdelen, maar qua kwaliteit, ik kende Takom niet, heb ik niets te klagen voor wat betreft de details, ook zijn er heel weinig uitdrukpunten te zien en al zijn ze aanwezig, ze vallen niet op. De kleinere onderdelen hebben allemaal externe uitdrukpunten dus das heel mooi, wel zie je bij heel veel onderdelen een lichte mallennaad, het is neit veel, maar wel bij de kleine onderdelen even een vaste hand hebben.
De onderdelen zelf passen als een Tamiya kit, practisch naadloos in elkaar.

Voor mij is het al heel wat jaren geleden dat ik een bouwdoos in elkaar ga zetten, tjonge, das ook wel weer even lekker, gewoon volens de plaatjes onderdeeltje losknippen, hussie lijm er op en vastplakken, dat ben ik eigenlijk best wel ontwent, al bouwde ik sowieso niet veel......................ik start meestal projecten op :)
Maar, het was even zoeken naar de aanduiding van de tank, bij de "2a2" ga je uit van de Leo 2. Das dus niet waar, weer wat geleerd, dat ding, in Nederland de Buffel genoemd , is gebouwd op de basis van een Leo 1, in Nederland heeft men de bergingstang Buffel 2 in dienst, de "A2" toevoeging heeft te maken met een upgrade, waarbij het zichtbare gedeelte bestond uit het toevoegen van een steunpoot rechtsachter .
Normaliter ben ik soms al maanden bezig met het zoeken naar referentiemateriaal, nu dus niet en dat betekend dat ik toch weer moet gaan slopen om er een nederlande versie van te maken, want op de foto's zie aan de linkerkant de onderplaat voor de steunpoot zitten en 2 D-ringen boven elkaar, bij de versie2 is de steunplaat er niet en hangen er 3 D-ringen naast elkaar. Ook moet ik de rookgranaten aanpassen zag ik op foto's.

Ik maak er geen dio of vignette van, want ondergrondjes zijn, zoals al bekend, niets voor mij, ik snap en kan het domweg niet, ook laat ik de vervuiling achterwege, hooguit een beetje wheatering, maar das alles, sorry, beetje saai dus. Ik ben al blij als ik de kleur er netjes op ga krijgen, want de airbrush is ook iets wat ik al jaren niet heb aangeraakt.

Maar goed, even de stand van zaken zoals deze er nu voor staat

photo 582816

photo 582817

photo 582818

photo 582819

photo 582820

Het is wel een heel mooi model om te bouwen, wel wat kwetsbare delen en ik vraag mij af waarom Takom heel veel details al heeft gemasterd, maar bijv superkleine onderdeeltjes dan aan de bouwer overlaat.

Ik ben wel een beetje van de volgorde afgeweken, heb eerst de onderbak gebouwd en toen de hull er op gelijmd, ga je dit doen als alles er al op zit, ben ik bang dat er toch onderdelen zullen afbreken, ten tweede kan je het model steeds bij de wielassen oppakken, scheelt ook weer het steeds moeten vastlijmen van afgebroken onderdelen.

Zie overigs op de foto wel 2 onderdelen die een tkkie scheef zitten

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: di 04 jul, 2023 7:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hola, Bert maakt een tank? Zeer interessant! En het ziet er een prachtige doos uit. Takom is een fijn merk, ja. Heb je die 2 linkse periscopen al aangedrukt, anders kunnen ze er misschien nog uit om wat ruimte vrij te maken zodat ze even hoog als de andere komen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: di 04 jul, 2023 11:00 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik ben bang van niet, deze druk je van binnenuit op hun plek, daarna vastgezet met lijm, maar waarschijnlijk toch de boel per ongeluk naar beneden gedrukt. Ik kan nog proberen ze met een tangetje omhoog te trekken terwijl ik probeer via het smalle luik er bij te komen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: di 04 jul, 2023 12:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
1 van de dingen die ik toch veranderd heb is de haak van de hijsbalk

In de manual staat dit plaatje

photo 582863

Dit is de hijshaak welke aan de kraanloper vast zit

Ik heb dus alleen onderdeel F21 aan F34 verlijmd, daarna verlijm ik niets meer en druk pin F22 door de ogen van F15 en F21, de pin gaat er stroef door heen maar het oog van F21 is ruim zat. Hiermee kan de haak dus bewegen en het geheel kan draaien.

Nu had ik dus wel weer de pech (of gewoon een standaard iets) dat ik dus F27 verkeerd om had en dat de pin weer losmoest, dat lukte, maar schoot toen in een net ontstaan zwart gat, waar trouwens ook al een deurklink heen gevlogen is. Ik heb daarvoor dus maar een stukje rond messing gepakt, werkt dus ook

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: di 04 jul, 2023 12:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Kan je nu nog wel naar de buitenwereld, als de deurklink naar een andere dimensie gevlucht is? Ze kan misschien in gesprek zijn met 2 stukken reling die van mijn adres afkomstig zijn. Maar goed opgelost, Bert.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: do 06 jul, 2023 9:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik zal eens navragen hoe of wat

Maar goed, de eerste sloopwerkzaamheden maar weer uitgevoerd

De duitse versie heeft dus de steunpoot en aan de zijkant de steunplaat

photo 582941

De nederlandse versie heeft dat dus niet en moest alles er af en aanpassen voor de nederlandse versie

Ik heb dus de houder welke origineel onder de kraan op het hoofddek gemonteerd moest worden verplaatst naar de zijkant en het gereedschap (E7) daarboven. Ik heb gezocht waar E7 origineel moest, maar dat ding niet zo gauw terug kunnen vinden in de manual
Ach, als het maar lijkt..

photo 582942

Nou de rookgranaathouders aanpassen en dan verder zoeken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: ma 10 jul, 2023 9:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
En opeens.........................................wist ik het weer waarom ik geen tank meer bouwde

Das toch geen werk

photo 583176

photo 583175

Inmiddels al een aantal links die doormidden gebroken zijn, ik hoop dat er voldoende reserve anders moet ik toch maar even gaan meten, tekenen en printen (dat is dan wel het voordeel wat ik heb)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: ma 10 jul, 2023 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Ah heerlijk, tracks knutselen :D

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: ma 10 jul, 2023 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Muziekje, bakje koffie......en heel veel geduld. Je kan het :mrgreen:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: ma 10 jul, 2023 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Middel67 schreef:
Muziekje, bakje koffie......en heel veel geduld. Je kan het :mrgreen:

Groetjes Ronald

Zo is het! :lol:

Succes Bert, het is inderdaad een erg gave kit te zien aan de foto's.
Volgmodus aan dus.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement